• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
אונקולוגיה

השפעת מרווחים ארוכים של מתן חומצה זולדרונית על אירועים שלדיים במטופלים עם גרורות לעצמות

מחקר מצא, כי בקרב מטופלים עם גרורות לעצמות בשל סרטן השד, סרטן הפרוסטטה או מיאלומה נפוצה, מתן חומצה זולדרונית כל 12 שבועות בהשוואה למינון רגיל כל 4 שבועות, לא הסתיים בסיכון גבוה יותר לאירועים שלדיים במהלך תקופה של שנתיים

18.01.2017, 08:28
סרטן בעצמות (צילום: אילוסטרציה)

חומצה זולדרונית (Zoledronic acid) ממשפחת הביספוספונטים דור שלישי מפחיתה היארעות אירועים שלדיים וכאב בקרב מטופלים עם גרורות לעצמות. המרווח המומלץ בין המנות של חומצה זולדרונית אינו ודאיים.

מחקר חדש בדק אם חומצה זולדרונית הניתנת כל 12 שבועות אינה נחותה לחומצה זולדרונית הניתנת כל 4 שבועות.

המחקר היה מחקר אקראי, תווית פתוחה, שבוצע ב-269 מרכזיים אקדמיים וקהילתיים בארה"ב. 1,822 מטופלים עם סרטן שד גרורתי, סרטן פרוסטטה גרורתי או מיאלומה נפוצה, שהיו בעלי לפחות מעורבות עצם אחת, נכללו במחקר בין 2009 ל-2012. מעקב התבצע עד אפריל 2014.

Venclexta
AbbVie
RX
Partially covered by the Health basket
Venclexta

F.C. TABS.: Dosage should be ajust. individ. See lit. Tmt. of pts. with Chron. Lymphoc. Leukem./Small Lymphoc. Lymphoma with or without 17p deletion, who have received at least one prior ther. Acute Myeloid Leukem.: in comb. with a hypomethylating agent/comb. with low dose cytarabine is indicated for newly diagnosed pts. with AML who are ineligible for intensive chemother. C/I: Concom. use with strong CYP3A inhib. at init. and during ramp-up phase is contraind. in pts. with CLL/SLL due to the potent. for incr. risk of tumor lysis syndr. Concom. use with St. John’s wort.

המטופלים חולקו אקראית לקבלת חומצה זולדרונית במתן תוך-ורידי כל 4 שבועות (911 מטופלים) בהשוואה לכל 12 שבועות (911 מטופלים) למשך שנתיים.

התוצא הראשוני שנמדד היה שיעור המטופלים שחוו לפחות אירוע שלדי אחד (הוגדר כשבר קליני, לחץ על חוט השדרה, טיפול בקרינה לעצם או ניתוח המערב עצם) בתוך שנתיים מהחלוקה, כאשר הוחלט על הבדל אבסולוטי בין הקבוצות של 7% כגבול לאי-נחיתות.

תוצאים משניים כללו שיעור המטופלים עם לפחות אירוע שלדי אחד לפני סוג המחלה, כאב כפי שהוערך על ידי מדד Brief pain inventory (טווח 0-10, ניקוד גבוה יותר מצביע על כאב חמור יותר), מצב תפקודי לפי מדד Eastern Cooperative Oncology Group (טווח 0-4, ניקוד גבוה יותר מצביע על נכות חמורה יותר), היארעות של אוסטאונקרוזיס של הלסת, אי תפקוד כלייתי, שיעור תחלואה שלדית (מספר ממוצע של אירועים שלדיים לשנה) ובתת-קבוצה של 553 מטופלים, דיכוי של תחלופת עצם (הוערכה על ידי רמות C-terminal telopeptide).

בקרב 1822 מטופלים שעברו חלוקה [גיל חציוני 65, 980 (53.8%) נשים, 855 עם סרטן השד, 689 עם סרטן הפרוסטטה ו-278 עם מיאלומה נפוצה), 795 השלימו את המחקר כעבור שנתיים. סך הכל 260 מטופלים (29.5%) בקבוצת החומצה זולדרונית כל 4 שבועות ו-253 מטופלים (28.6%) בקבוצת הכל 12 שבועות חוו לפחות אירוע שלדי אחד בתוך שנתיים מהחלוקה (Risk difference -0.3% ; ∞ 1 sided 95%CI -4 to יp<0.001עבור אי-נחיתות).

שיעור האירועים השלדיים לא השתנה משמעותית בין הקבוצות בקרב מטופלים עם סרטן השד, סרטן הפרוסטטה או מיאלומה נפוצה. ניקוד כאב, סטטוס תפקודי, היארעות אוסטאונקרוזיס של הלסת ואי תפקוד כלייתי לא השתנה משמעותית בין הקבוצות.

שיעור תחלואה שלדית היה זהה מספרית בין הקבוצות, אבל תחלופת עצם הייתה גבוהה יותר (רמות C-terminal telopeptide גבוהות יותר) בקרב מטופלים שקיבלו חומצה זולדרונית כל 12 שבועות.

מסקנת החוקרים הייתה, כי בקרב מטופלים עם גרורות לעצמות בשל סרטן השד, סרטן הפרוסטטה או מיאלומה נפוצה, מתן חומצה זולדרונית כל 12 שבועות בהשוואה למינון רגיל כל 4 שבועות, לא הסתיים בסיכון גבוה יותר לאירועים שלדיים במהלך תקופה של שנתיים. מרווחי הזמן הארוכים יותר האלו עשויים להיות חלופה טיפולית מקובלת.

מקור:
Himelstein AL, Foster JC, Khatcheressian JL, Roberts JD, Seisler DK, Novotny PJ, Qin R, Go RS, Grubbs SS, O’Connor T, Velasco MR, Weckstein D, O’Mara A, Loprinzi CL, Shapiro CL. Effect of Longer-Interval vs Standard Dosing of Zoledronic Acid on Skeletal Events in Patients With Bone MetastasesA Randomized Clinical Trial. JAMA. 2017;317(1):48-58. doi:10.1001/jama.2016.19425

נושאים קשורים:  אונקולוגיה,  המטואונקולוגיה,  משפחה,  ראומטולוגיה,  פנימית תגיות: חומצה זולדרונית,  zoledronic acid,  סרטן הפרוסטטה,  מיאלומה נפוצה,  שברים,  ביספוספונטים,  גרורות,  מחקרים,  סרטן שד
תגובות