• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
מדרסים

מדרסי Lateral Wedge לא שיפרו אוסטאוארטריטיס מדיאלי של הברך

השימוש במדרסים אלו לטיפול באוסטאוארטריטיס מומלץ במקומות רבים, אולם מחקר אקראי כפול סמיות לא הדגים תועלת בשימוש במדרסים אלו במשך שנה

01.10.2011, 09:47

אוסטאוארטריטיס של הברך משפיע בעיקר על החלק המדיאלי. מטרות הטיפול במקרה זה הן שיפור סימפטומטי והאטת התקדמות המחלה. מחקרים אחדים הדגימו כי עומס מדיאלי על מפרק הברך הוא גורם סיכון להתקדמות של אוסטאוארטריטיס בחלק המדיאלי של הברך, ולפיכך ההנחה כי הורדת עומס זה תביא לשיפור במצב החולים והאטה בהתקדמות המחלה היא הגיונית. מדרסי lateral wedge הם אמצעי טיפול זמין, פשוט וזול, והודגם כי המדרסים מביאים להפחתת עומס מדיאלי על הברך. השימוש במדרסים אלו מומלץ בחלק ניכר מההנחיות הבינלאומיות לטיפול באוסטאוארטריטיס של הברך, אולם הראיות לגבי השימוש בהם מעטות.

אוסטיאוארתריטיס בברך שמאל

אוסטיאוארתריטיס ברך שמאל (מקור: ויקיפדיה)

מחקר זה, שבוצע במלבורן אוסטרליה, כלל 200 משתתפים מעל גיל 50 שסבלו מאוסטאוארטריטיס קל עד בינוני המשפיע על החלק המדיאלי של הברך. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות – קבוצת המחקר שכללה 103 משתתפים, וסופקו לה מדרסי lateral wedge, וקבוצת הביקורת שכללה 97 משתתפים, וסופקו לה מדרסים שטוחים. המשתתפים התבקשו להשתמש במדרסים בתוך נעליהם הרגילות במשך 12 חודשים (תוך מילוי יומנים המתעדים את מידת השימוש בהם), ולאחר שנה נבחנה השפעת הטיפול על מדדים קליניים (דירוג מידת הכאב שממנה סבלו בשבוע האחרון) ומדדי הדמיה (נפח הסחוס ב-medial tibial compartment ע”פ בדיקת MRI).

179 משתתפים (89 בקבוצת המחקר ו-90 בקבוצת הביקורת) השלימו את המחקר. מבחינת רמת הכאב, לא נמצא הבדל משמעותי בין קבוצת המחקר לקבוצת הביקורת (ההפרש בין שתי הקבוצות בדירוג הכאב בסקלה של 0-10 היה 0.3, כאשר 95%CI -1.0-0.3). בשתי הקבוצות נראה שיפור קל מאוד (שאינו משמעותי קלינית) בכאב לאחר שנה של שימוש במדרסים.

גם מבחינת ממצאים הדמייתיים לא נמצא הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות (ההפרש היה 0.4mm3 כאשר 95%CI -15.4-14.6). בקבוצה שהשתמשה במדרסי lateral wedge נמצאה ירידה של 3.0% בממוצע בנפח הסחוס לאחר שנה, לעומת 2.8% בקבוצת הביקורת (הפרש של 0.2%, כאשר 95%CI -0.8-1.2%). גם בהתייחסות למשתנים נוספים כגון מין, גיל, BMI וכדומה לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי לא נמצאה תועלת בשימוש במדרסי lateral wedge, ולפיכך אין הצדקה להמלצה על השימוש בהם.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור:

Bennel et al. Lateral wedge insoles for medial knee osteoarthritis: 12 month randomised controlled trial, BMJ 2011;342:d2912

נושאים קשורים:  מדרסים,  מדרסי lateral wedge,  אוסטאוארטריטיס של הברך,  מחקרים
תגובות