• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
דלקת מפרקים מקשחת

טיפול בדלקת חוליות מקשחת: אדאלימומב (יומירה) בטוח ויעיל להשגת הפוגה ארוכת טווח בקרב חולי אנקילוזינג ספונדיליטיס

תגובה מוקדמת לאדאלימומב מנבאת הפוגה ארוכת טווח במהלך 5 שנים של טיפול בחולי אנקילוזינג ספונדיליטיס

05.02.2012, 16:19

מטרת המחקר הייתה לבחון את הבטיחות ואת היעילות של אדאלימומב (יומירה, אבוט) במשך 5 שנים בקרב חולי אנקילוזינג ספונדיליטיס (דלקת חוליות מקשחת - AS) ולזהות מנבאים להפוגת המחלה.

אנקילוסינג ספונדיליטיס

אנקילוסינג ספונדיליטיס. אילוסטרציה (מקור: יוטיוב)

חולי AS פעילה עברו מעקב במהלך 24 שבועות, במסגרת מחקר אקראי ומבוקר שאחריו בוצע שלב נוסף במתכונת ניסוי פתוח. פעילות המחלה והשיפור הקליני נבחנו על פי הערכת התגובות של האגודה הבין-לאומית לספונדלוארטריטיס (ASAS), ומדד פעילות מחלת AS נמדד לפי בת' (BASDAI) ועל פי ערך פעילות מחלת AS (ASDAS). זה למעשה הדיווח הראשון המודד רמיסיה ארוכת טווח ע"פ מדדים אלו (ASDAS ID, ASAS PR).

אומדן קפלן-מאייר שימש לזיהוי חולי ASAS מתמשכת עם הפוגה חלקית (PR) או ASDAS של מחלה לא פעילה (ID) ב-3 או יותר ביקורים עוקבים על פני תקופה של 6 חודשים או יותר. רגרסיה לוגיסטית שימשה לזיהוי גורמים הקשורים להפוגה. משתנים מסבירים כללו מאפיינים דמוגרפיים ומאפייני מחלה בתחילת הניסוי, ותגובות בשבוע ה-12.

מתוך 311 חולים שקיבלו לפחות מנה אחת של אדאלימומב, 202 (65%( השלימו את חמש שנות המחקר. בקרב חולים שקיבלו אדאלימומב במשך 5 שנים, 70%, 77%, 51% ו- 61% השיגו ASAS 40, BASDAI 50, ASAS PR ו-ASDAS ID, בהתאמה.

המנבא החזק ביותר להפוגה בשנים 1 ו-5 ולהפוגה מתמשכת, היה השגת הפוגה אחרי 12 שבועות של טיפול; נמצא קשר חלש יותר בין מאפייני תחילת הניסוי להפוגה. תופעות לוואי היו דומות לאלו מדיווחים קודמים על בטיחות אדאלימומב.

מחקרים ארוכי טווח אחרים של אטנרספט הציגו כי 30.5% (18/59) מהפצינטים הגיעו ל- ASAS PR כעבור 5 שנים, ונתוני אינפליקסימאב מציגים כי 32.6% (15/46) הגיעו ל- ASAS PR כעבור 3 שנים.

החוקרים הסיקו כי בקרב חולי AS פעילה, היעילות והבטיחות של אדאלימומב נשמרו במהלך 5 שנים, וכמחצית מהחולים חוו הפוגה מתמשכת בכל עת במהלך הניסוי. השגה מוקדמת של הפוגה, הייתה המנבא הטוב ביותר להפוגה מתמשכת וארוכת טווח.

למקור
 Early response to adalimumab predicts long-term remission through 5 years of treatment in patients with ankylosing spondylitis: Sieper J. et al., Ann Rheum Dis. 2011 Nov 29. Advance Online Publication.

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים מקשחת,  מחקרים,  אנקילוזינג ספונדילטיס,  אדאלימומאב
תגובות
תורג'מן מאיר
08.07.2014, 17:55

תופעות לוואי של התרופה האם אני צריך להפסיק לקחת את שאר התרופות קנביס רפואי סימבלטה כדורים להורדת לחץ דם עקב בעיות בכליות פורלנופרטיה כולסטרון וכוי'