• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
חדשות

שיבא: כנס במרכז למחלות אוטואימוניות יעסוק בהיבטים שונים של מחלת הזאבת

פרופסור יהודה שינפלד: "רופאים וחוקרים נרתמו למציאת תרופה ביולוגית חדישה לטיפול בזאבת שתשנה את הפרוגנוזה של המחלה"

בכנס שיתקיים במרכז למחלות אוטואימוניות בשיבא ביום חמישי הקרוב, 14 בפברואר, יציגו רופאים בכירים מכל המרכזים הרפואיים בישראל היבטים שונים וחידושים בטיפול במחלת הזאבת, וביניהם תרופה ביולוגית שרק עתה אושרה לשימוש. הרופאים, מומחים בראומטולוגיה ובאימונולוגיה יציגו בעיות המלוות את החולים מדי יום כמו פגיעה בחוש הריח, מעורבות העין במחלה, בעיות נשימה, עייפות וכאב מתמשך. חולת זאבת שהחלה לקבל את הטיפול בתרופה ביולוגית הנחשבת פורצת דרך בתחום, תחשוף בכנס את סיפורה האישי.

לקראת הכנס אמר מנהל המרכז למחלות אוטואימוניות בשיבא פרופסור יהודה שינפלד כי "למאבק במחלת הלופוס יש עתיד גדול, מאחר שמדע הרפואה והרופאים נרתמו למצוא תרופה ביולוגית אידיאלית. היא תשנה את הפרוגנוזה של המחלה. אנו עומדים בפני תקופה המהווה תקווה גדולה למחלה האוטואימונית הזאת".

פריחה דמוית פרפר, האופיינית למחלת הזאבת (מקור: ויקיפדיה)

פריחה דמוית פרפר, האופיינית למחלת הזאבת (מקור: ויקיפדיה)

את הכנס יזמה עמותת החולים עינבר המלווה חולים במחלות ראומטולוגיות שונות וחולי זאבת. יו"ר העמותה יורם בלס מסר כי עינבר מאגדת את כל ארגוני התמיכה בחולים במחלות אוטואימוניות ראומטיות, והיא מצאה לנכון לצרף אליה גם את ארגון חולי הלופוס (זאבת) בישראל. העמותה היא כתובת לפניות, ופעיליה הם אוזן קשבת לחולים במטרה לחזק את התודעה לבעיותיהם וצרכיהם המיוחדים גם מול מוסדות ממשל שונים".

זאבת היא מחלה אוטואימונית כרונית מורכבת ורב מערכתית הפוגעת בעור, בפרקים, בכליות במערכת הדם ועוד. 90% מנפגעיה הן נשים בנות 44-15. מעריכים שבישראל כ-3,000 חולי זאבת ובאירופה כחצי מיליון. אבחון המחלה והטיפול בהיבטיה השונים מבוצע על ידי רופאים המתמחים בכך. בשנים האחרונות חל שיפור דרמטי באורח החיים ובאיכות החיים של המטופלים.

התרופה הביולוגית החדישה, בנליסטה, משפיעה ישירות על שגשוג לימפוציטים מסוג B. תאי דם אלו הם השחקנים המרכזיים במחלת הזאבת, והם אחראים לייצור מרכיבי הדם הגורמים לחלק גדול מתסמיני המחלה. מטרת הטיפול היא השגת שליטה במחלה והקטנת סיבוכיה. עד היום הטיפול המקובל היה יעיל עבור חלק מהחולים בלבד. האחרים סבלו מהתלקחויות בלתי צפויות שלה או מתופעות לוואי של הטיפולים השונים. בנליסטה מבוססת על נוגדן מונוקלונלי אנושי ראשון מסוגו, המדכא את פקטור השגשוג BLyS, הגורם החשוב ביצירת נוגדנים על ידי תאי B שתוקפים והורסים את הרקמות הבריאות של הגוף עצמו.

נושאים קשורים:  חדשות,  אימונולוגיה,  זאבת,  תרופה ביולוגית,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות