כאב

Arcoxia מביאה לשיפור בכאב, בתפקוד ובאיכות החיים

כמחצית מ-500 חולי אוסטאוארתריטיס חוו שיפור משמעותי של 30% לפחות בכאב כתוצאה משימוש ב-Arcoxia, לפי מחקר חדש

מחקר רב-מרכזי פרוספקטיבי זה בדק 500 חולי אוסטאוארתריטיס אשר סבלו מכאבים על אף טיפול בנוגדי כאבים שונים. שיפור משמעותי של 30% לפחות בכאב נמצא ב-52% מהחולים, לאחר שהוחלף הטיפול התרופתי ל-Arcoxia, לרוב ללא תופעות לוואי משמעותיות ולשביעות רצון החולים. כמו כן, כ-66.4% מהחולים במחקר שסבלו מכאב בינוני עד חזק (>=mm40 בסרגל כאב של 0-100mm) חוו הקלה של מעל ל-30% כתוצאה מהחלפה של טיפול קודם לטיפול ב-60mg Arcoxia

לרוב, מחקרים להערכת יעילות של תרופה בודקים אוכלוסיות הומוגניות וכוללים תקופת המתנה לסילוק התרופות הקודמות מהגוף טרם התחלת הטיפול בתרופה הנבדקת, נתונים אשר לאו דווקא מתקיימים בחיי היומיום. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את יעילות וסבילות Arcoxia בסביבה קלינית "אמיתית" יומיומית, שאינה "מחקרית", בה החולים אינם מגיבים כנדרש לטיפול אחר והטיפול מוחלף ישירות ללא המתנה לפינוי התרופה הקודמת.

במחקר זה, הנבדקים כללו חולים בני 20 שנים ומעלה עם אבחנה של OA של הברך או הירך הדורשת טיפול סימפטומטי. החולים טופלו קודם לכן בתרופות NSAID, מעכבי-COX2 או באופיואידים במשך רוב הימים ב-4 השבועות שקדמו למחקר וסבלו מתגובה לא מספקת לטיפול (ציון כאב 40 מתוך 100 שניתן ע"י הרופא) או לא סבלו את הטיפול הנוכחי עקב תופעות לוואי במערכת העיכול. הטיפול בחולים הוחלף ל-Arcoxia 60 מ"ג ליום למשך 4 שבועות ללא תקופת המתנה לפינוי התרופות הקודמות.

היעד הראשוני במחקר היה אחוז החולים עם שיפור של 30% בכאב בהליכה על משטח שטוח (לפי מדד ה-WOMAC) לאחר 4 שבועות של טיפול. יעדים נוספים כללו ציוני כאב, נוקשות ותפקוד גופני, ציונים בשאלון (Brief Pain Inventory ,BPI), ציוני הערכה גלובלית של החוקר לתגובה לטיפול, ציוני שאלון שביעות רצון מטיפול תרופתי וציוני שאלון לנטל המחלה. בטיחות וסבילות הוערכו על ידי מעקב אחר תופעות לוואי.

500 חולים הוכללו במחקר, מתוכם 419 (84%) השלימו אותו. 73% מהחולים היו נשים, 93% סבלו מ-OA של הברך ו-57% טופלו בעבר ב-NSAID. הגיל הממוצע היה 66.6 שנים. ציון כאב ממוצע על פי הרופא היה 60 מתוך 100.

הפחתה של 30% בכאב נמצאה ב-52% מהחולים. שיפור משמעותי נמצא גם במדדי התפקוד הגופני, הנוקשות, הכאב ע"פ שאלון BPI וברוב מדדי מעורבות הכאב בחיי היומיום. היו שיפורים משמעותיים בציונים בשאלון נטל המחלה ובשאלוני יעילות ונוחות הטיפול התרופתי אך לא נצפה שיפור בתופעות הלוואי או בנוחות הכללית. נצפו הפחתות משמעותיות בשימוש בתרופות המגנות על מערכת העיכול ובתופעות לוואי של מערכת העיכול.

3% בלבד מהחולים הפסיקו את הטיפול עקב תופעות לוואי. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר הייתה בצקת היקפית של הרגליים, הידיים, העפעפיים או הפנים (4.2%) ולאחר מכן פריחה עורית, גרד ואלרגיה (2.4%). 6 חולים (1.2%) סבלו מתופעות לוואי חמורות, אך אף אחת מהן לא זוהתה כקשורה בטיפול התרופתי.
.
הנתונים מדגישים את הצורך לטפל באופן אגרסיבי בכאב על מנת לשמור על איכות חיים מתקבלת על הדעת. רוב החולים עם OA אשר חוו הקלה בלתי מספקת בכאב עם מגוון רחב של נוגדי כאבים, חוו שיפור קליני משמעותי בכאב ע"י החלפת הטיפול ל-Arcoxia.

מקור:
Etoricoxib improves pain, function and quality of life: results of a real-world effectiveness trial. Lin HY et al. International Journal of Rheumatic Diseases. 2010; 13: 144-150. A multicenter, prospective, open-label, single-arm study which evaluates the effectiveness and tolerability of etoricoxib in patients with osteoarthritis (OA) with suboptimal response to existing pain regimens.

 

נושאים קשורים:  כאב,  Arcoxia,  אוסטאוארתריטיס,  מחקרים
תגובות
אלי
19.07.2013, 08:31

ומה עם פלצבו? לא צוינה השוואה לפלצבו, דבר בסיסי בכל מחקר...

Daniel
07.04.2014, 17:36

Note: Arcoxia has not been approved by the FDA for the U.S. market. The manufacturer of Arcoxia received a non-approvalable letter from the FDA in April of 2007. This non-approvable letter was due to safety concerns of an increased risk of cardiovascular events (including heart attack and stroke) and questions on the benefit-risk ratio in patients taking Arcoxia.