• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
סקלרודרמה

PDL ו-IPL יעילים לטיפול בהרחבת כלי דם קטנים בסקלרודרמה

PDL השיג תוצאות קוסמטיות טובות יותר, בעוד ש-IPL היה בטוח יותר בטיפול בנגעי telangiectasia בחולי systemic sclerosis

18.03.2014, 08:32

הרחבות כלי דם קטנים (telangiectasia) עוריים, האופייניות ל-systemic sclerosis, יכולות להציק מאוד לחולים. ניסוי חדש, שהתפרסם לפני מספר ימים (14 במארס) באתר כתב העת Rheumatology, השווה שני סוגי טיפולים מבוססי אור, לייזר צבע התקפי (pulsed dye laser‏, PDL) ואור התקפי מועצם (intense pulsed light‏, IPL) כטיפול לנגעים אלו.

כל 19 המשתתפים, שסבלו מטלנגיאקטזיות בפנים או הגפיים העליונות, קיבלו שלושה מחזורי טיפול של שני הטיפולים, כאשר כל נגע בודד קיבל רק טיפול אחד, בהתאם לקבוצה אליה הוגרל אותו צד גוף (ימין לעומת שמאל). השפעת הטיפול נאמדה במספר דרכים, כולל הערכת מראה הנגעים בצילומים על ידי שני רופאים מטפלים נפרדים, דרמוסקופיה על ידי שני בוחנים נפרדים, מדידת זרימת דם בעזרת דופלר לייזר (laser Doppler imaging‏, LDI) ותחושות המטופלים עצמם.

בתום 16 שבועות טיפול, השיגו שני הטיפולים שיפור בהשוואה למראה הנגעים טרם הטיפול. בדירוג מידת השיפור בסולם Likert בין 2 - ועד 2, השיפור שהשיג PDL (ציון Likert‏: 1.7 נקודות; רווח בר-סמך של 95%: 1.4-2.0) היה טוב יותר מזה שהשיג IPL‏ (1.4‏; 0.9-1.8) עם הפרש ממוצע מובהק של 0.3 נקודות (רווח בר-סמך של 95%: 0.3-0.5‏; P=0.01).

ממצאי דרמוסקופיה הציגו תבנית דומה עם שיפור ניכר יותר בתגובה ל-PDL‏ (ציון: 1.3; רווח בר-סמך של 95%: 1.1-1.5) בהשוואה לזה שהשיג IPL ‏(0.8; 0.5-1.1) והפרש מובהק סטטיסטית (P=0.01).

במקביל, גם נמצא שיפור גם במדד האובייקטיבי, עם הפחתה בזרימת הדם בבדיקת דופלר לייזר בתום 16 שבועות מעקב בהשוואה לתחילת הטיפול.

בהתייחס לתחושות החולים, דיווחו כולם על תועלת מהטיפול, עם יתרון ל-PDL גם כאן, שהשתקף בשיפור של ‎-13.9 נקודות (רווח בר-סמך של 95%: ‎-7.4 עד ‎-20.5 נקודות) בציוני שאלון Adapted Satisfaction with Appearance Scale‏ (ASWAP), המדרג בסדר עולה את אי-נוחות המטופל ממראה הנגעים.

דווקא PDL הציג תופעות לוואי של חבורות חולפות במרבית המקרים שטופלו בעוד שבאזורים שטופלו ב-IPL לא נצפו תופעות לוואי כל שהן.

מקור:
Dinsdale G, Murray A, Moore T, et al. A comparison of intense pulsed light and laser treatment of telangiectases in patients with systemic sclerosis: a within-subject randomized trial. Rheumatology 2014;:keu006.

נושאים קשורים:  סקלרודרמה,  systemic sclerosis,  pulsed dye laser,  intense pulsed light,  מחקרים
תגובות
פרופ' משה לפידות
21.05.2014, 11:23

PDL גם בטוח יותר בטיפול לעות IPL.
תופעת הלוואי אותה מתארים המחברים ( פורפורה) הינה חלק בלתי נפרד מהטיפול ואינה נחשבת לתופעת לוואי בלתי רצויה ולהיפך: הימצאות פורפורה מעידה על יעילות הטיפול.
יש לציין כי חולי סקלרודרמה עמידים יותר לטיפול לעומת מטופלים אחרים בעלי טלנגקטזיות , כפי שפירסמנו לפני מספר חודשים:
Telangiectasis in CREST syndrome and systemic sclerosis: correlation of clinical and pathological features with response to pulsed dye laser treatment.
Halachmi S, Gabari O, Cohen S, Koren R, Amitai DB, Lapidoth M.
Lasers Med Sci. 2014 Jan;29(1):137-40