HPV

בדיקת דם ורוק תוכל לסייע לחזות חזרה של סרטן הפה הקשור ב-HPV

חוקרים הצליחו לפתח בדיקת דם ורוק משולבת המסייעת לחזות חזרת גידולים הקשורים ב-HPV בדיוק של 70%; טרם החלו ניסויים קליניים

גידולי סרטן בפה ובלוע (אורופרינגאלי) הקשורים בנגיף הפפילומה האנושי (HPV) הופכים לנפוצים בארה"ב, כאשר נתונים מצביעים על כך ש-70% ממקרי הסרטן האורופרינגאלי קשורים לנגיף זה.

בשל מיקומם של הגידולים - נחיריים, גרון ובסיס הלשון - רופאים מתקשים לראותם. לכן כאשר הגידול חוזר הדבר בדרך כלל מתגלה רק לאחר שהחולה דיווח על כיבים, כאבים או גושים בצוואר.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק אם ה-דנ-א של HPV-16 (תת-סוג בעל סיכון גבוה) יכול להוות ביומארקר בחיזוי הישנות של סרטן אורופרינגאלי.

החוקרים ניתחו דגימות דם ורוק שנלקחו מ-93 חולים לפני ואחרי טיפול. המשתתפים טופלו באמצעות ניתוחים, הקרנות או שילוב של הקרנות וכימותרפיה, בבית החולים "ג'ונס הופקינס" ובמרכז הרפואי של בולטימור.

החולים שנבחרו למחקר היו בשלבים מגוונים של המחלה (בין מוקדם למתקדם) ול-81% מהם היו גידולים חיוביים ל-HPV.

על פי החוקרים, כאשר זוהה הד-נ-א של HPV-16 בבדיקות הרוק של החולים לאחר טיפול, הדבר חזה חזרה של הסרטן בכ-20% מהמקרים. כאשר הד-נ-א זוהה בבדיקות הדם של החולים, אחוז הדיוק בתחזית עלה לכ-55%. בבדיקה משולבת של דם ורוק, נוכחותו הד-נ-א של HPV-16 הביאה את שיעור החיזוי לחזרה של הסרטן ל-70% מהחולים.

החוקרים סבורים שדרושים תיקונים ושיפורים בבדיקות על מנת לשפר את שיעור הזיהוי. כעת, החוקרים מחפשים ביומארקרים אחרים שניתן לאתר בדם וברוק, בתקווה שאלו יוכלו להפוך את בדיקת HPVי DNA למדויקת עוד יותר.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Ahn SM, Chan JYK, Zhang Z, et al. Saliva and plasma quantitative polymerase chain reaction-based detection and surveillance of human papillomavirus-related head and neck cancer. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg. Published online 31 July 2014.

נושאים קשורים:  HPV,  סרטן,  בדיקת דם,  אף אוזן גרון,  בדיקת רוק,  סרטן אורופרינגאלי,  מחקרים,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות