• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
יום מחלות ראומטיות

יעילות סקוקינומאב בחולי ארתריטיס פסוריאטית עם תגובה לא מספקת ל-NSAIDS

תוצאות מחקר MAXIMISE, שבחן את יעילות התרופה הביולוגית בחולי ארתריטיס פסוריאטית עם תסמינים אקסיאליים

דלקת מפרקים שגרונית (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קודמים הדגימו כי סקוקינומאב מובילה לשיפור ממושך ומובהק סטטיסטית בתסמינים ובסימנים של ארתריטיס פסוריאטית (PsA) פעילה ודלקת מפרקים מקשחת (Ankylosing Spondylitis-AS).

במאמר זה החוקרים מדווחים על תוצאותיו של מחקר ה-MAXIMISE, מחקר פאזה 3b רב-מרכזי וכפול סמיות בעלת קבוצת ביקורת אשר נמשך שנה.

המחקר האקראי והמבוקר העריך לראשונה את היעילות של תרופה ביולוגית בטיפול בתסמינים האקסיאליים של ארתריטיס פסוריאטית. במחקר השתתפו 498 מטופלים בני 18 שנים ומעלה עם PsA (שאובחנה לפי קריטריוני CASPAR), מעורבות אקסיאלית לפי הערכת הרופא המטפל, ציון Spinal pain VAS הגדול מ-40/100 ו-BASDAI הגדול מ-4 למרות שימוש בקודם בשתי תרופות NSAIDS לפחות.

המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבל סקוקינומאב 300, 150 מ"ג או אינבו פעם בשבוע במשך ארבעה שבועות ולאחר מכן כל ארבעה שבועות. בשבוע 12 למחקר, מטופלים שקיבלו אינבו עברו חלוקה אקראית מחדש לקבל סקוקינומאב. התוצא העיקרי שהחוקרים בחנו היה שיעור המטופלים שהשיגו תגובת ASAS20 עם סקוקינומאב 300 מ"ג בשבוע 12.

תוצאות המחקר הראו לראשונה כי סקוקינומאב 300 ו-150 מ"ג הובילה לשיפור מהיר ומובהק סטטיסטית בתגובת ה-ASAS20 בשבוע 12 במטופלים עם PsA בעלת תסמינים אקסיאליים ותגובה בלתי מספקת ל-NSAIDS.

מקור: 

Baralaikos, X. et al. (2019) ANNALS OF RHEUMATIC DISEASES.

נושאים קשורים:  סקוקינומאב,  פסוריאזיס,  ארתריטיס,  תסמינים אקסיאליים,  מחלות ראומטיות,  מחקרים