חדשות

היום: דיון דחוף לפתרון הגירעון התקציבי של בתי החולים הממשלתיים

הסיבה לגירעון השנה היא הוראה האוסרת להשתמש בכספים המיועדים לתקציב 2015 ב"הקפה"; בתי החולים דיווחו על מחסור בתרופות

משרדי האוצר והבריאות יקיימו היום (יום ג') דיון דחוף במטרה להגיע להסכמה על סיוע ל-11 בתי החולים הממשלתיים, המתריעים בשבועות האחרונים כי הם נמצאים בגירעון חמור וכי תקציבם אזל. מדובר בכ-600 מיליון שקל, החסרים לבתי החולים כדי לסיים את שנת התקציב 2014. אם תושג הסכמה בדיון, היא תובא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה. כמה מבתי החולים דיווחו, כי הגירעון החמור אינו מאפשר להם לספק תרופות נחוצות למאושפזים.

ממשרד הבריאות נמסר לכלי התקשורת, כי "לא ידוע לנו על מחסור בתרופות מצילות חיים ובכל מקרה מתקיימים דיונים אינטנסיביים עם האוצר ומנהלי בתי החולים למציאת דרך להתמודד עם הבעיה ולבחון את מצב התקציב".

אתמול מסר מנהל הכספים של בית החולים בנהריה, חזי חי, המשמש יו"ר פורום מנהלי הכספים של בתי החולים הממשלתיים, כי בתי החולים שוקלים לפתוח את מחסני החירום שלהם כדי לתת מענה מיידי בכל הנוגע להצטמצמות מלאי התרופות החיוניות המסתמן בכמה מהמוסדות הרפואיים.

לקראת הדיון היום, הופץ אתמול מכתבו של פרופסור שמעון רייסנר, סגן מנהל רמב"ם ויו"ר פורום המנהלים, בו מתואר מצבו התקציבי הדחוק של המרכז הרפואי בחיפה בכל הקשור לתרופות, מלאים אחרים וכן לגבי תשלומים לספקים. מכתב התרעה בנושא הזה נשלח לד"ר ורד עזרא, מ"מ מנהל אגף רפואה במשרד הבריאות, בתביעה להתערבות מיידית למציאת פתרון דחוף.

כלי התקשורת הביאו היום את התייחסותם של מנהלי בתי החולים למצב. מנהל רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, אמר כי "מתחיל להיווצר מחסור בחומרי הזנה תוך-ורידית, בסוגים שונים של תרופות אנטיביוטיות, בתרופות יקרות שונות לטיפול בסרטן, וכן מחסור בנסיובים גם לטיפול בהכשות נחשים". לדבריו, בית החולים גם התריע שייאלץ לפנות חולים מורכבים לבתי חולים אחרים שבהם יש עדיין מלאי תרופות ושהתקציב לא נוצל במלואו. "השנה הזו יותר גרועה מכל השנים הקודמות", אמר.

ד"ר חזי לוי, מנהל בית החולים "ברזילי" באשקלון, אמר כי "אנו מקצצים בתרופות אנטיביוטיות שונות, תרופות נוגדות קרישה מתקדמות. אנחנו כבר בקצה גבול היכולת". פרופסור זאב רוטשטיין, מנהל "שיבא", אמר כי "אנו דוחים ניתוחים שתוכננו מראש ואינם דחופים, צומצמה מצבת העובדים הלא-קבועים, הוקפאה קליטת עובדים חדשים, צומצם רכש תרופות שאינן מצילות חיים".

ד"ר יצחק ברלוביץ, מנהל "וולפסון", אמר כי "כרגע אין מחסור חמור בתרופות אבל לא אוכל להתחייב שלא ייווצר כבר בימים הקרובים. המלאים מצטמצמים למינימום. ידחו ניתוחים אלקטיביים שונים לשנה הבאה. הבעיה היא שכל המערכת מתוקצבת מראש בחסר ניכר". ד"ר בני דוידזון, מנהל "אסף הרופא", הוסיף: "אנחנו במצוקה תקציבית שלא היתה כמותה מאז 2001. חסרים אפילו חיתולים למבוגרים". פרופסור גבי ברבש, מנהל "איכילוב", אמר כי "אנחנו חיים מהיד לפה ודוחים תשלומים לספקים".

על בתי החולים נאסר השנה לבצע קניות בהקפה על חשבון תקציב 2015 והמנהלים טוענים שזו הסיבה למצוקה התקציבית הנוכחית. כמו כן, הביעו חשש כי בנוסף למצוקה תקציבית קבועה שקיימת בהם קיים עתה חשש מהתייקרויות שונות, ירידה בתעריף יום אשפוז ותוספות השכר בהתאם להסכמים שנחתמו השנה עם הרופאים, האחיות ועובדים אחרים.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, אמר ל"דה מרקר": "אני לא מכיר כרגע בית חולים אחד שאין לו יכולת לקנות תרופות או לתת טיפול לחולים שלו".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  תקציב 2014,  פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים,  תרופות מצילות חיים,  גירעון בתי החולים הממשלתיים
תגובות