• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר: עמידות לאספירין קשורה לסיכון לסבול משבץ מוחי חמור יותר ונרחב יותר

שיעור העמידות בניסוי שבו השתתפו 310 חולים הגיעה ל-28%; במחקר הושוו דרגות החומרה של השבץ וגודל האזור במוח שנפגע

אספירין (אילוסטרציה)
אספירין (אילוסטרציה)

מחקר שיוצג בכנס השנתי ה-67 של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה שיתקיים בואשינגטון ב-25-18 באפריל השנה, מצביע על כך שאנשים שהפגינו עמידות לאספירין נוטים כנראה הרבה יותר מאחרים לעבור שבץ מוחי חמור לעומת אלו שמגיבים היטב לתרופה.

פרטים ראשונים על המחקר, שנעשה בבית הספר לרפואה של יוניברסיטי-קולג' בדרום קוריאה, פורסמו אתמול (יום ד'). המחקר גם מצביע על כך שאצל מי שמוגדר כעמיד לאספירין ממדי השבץ האקוטי גדולים יותר.

התפיסה לגבי עמידות לאספירין נמצאת במחלוקת וניסויים שנעשו בעבר הציגו מגוון תוצאות

אנשים שמוגדרים כמצויים בסיכון לשבץ נוטלים לעתים תכופות אספירין כדי לצמצם את הסיכון לשבץ נוסף. עם זאת, שיעור מסוים של החולים יהיו עמידים או נעדרי תגובה לאספירין – כלומר מצויים בתנגודת לאפקט האספירין שמטרתו עבורם היא להקטין את הסיכון לשבץ.

התפיסה לגבי עמידות לאספירין נמצאת במחלוקת וניסויים שנעשו כדי לבחון את סוגיית העמידות בצורות שונות הציגו מגוון של תוצאות שונות ממחקרים שונים.

בהודעה המקדימה לקראת הכנס והצגת המחקר נאמר, כי "בסופו של דבר יתכן שנוכל לזהות אנשים שנוטים לעמידות לאספירין ואז לרשום להם מינון גבוה יותר או תרופות אחרות כדי למנוע קרישי דם". המחבר הראשי של המחקר היה הרופא ד"ר מין סו-או.

לדבריו, יידרשו דרכים טובות יותר לזהות אנשים עם עמידות לאספירין לפני שיינקטו שינויים כלשהם בהתוויות הקיימות. "כיום אנשים שנוטלים מינון נמוך של אספירין למניעת קרישי דם צריכים להמשיך וליטול את התרופה" נמסר במחקר.

בניסוי הקליני השתתפו 310 אנשים שעברו כבר שבץ איסכמי שבו היתה מעורבת הופעת קרישי דם. הם נטלו אספירין לפחות 7 ימים לפני שהופיעו התסמינים הראשונים של השבץ.

86 מהם - כלומר 27.7% - היו עמידים לאספירין. בקבוצה זאת, דרגת החומרה החציונית של השבץ (median stroke severity) היתה 4 – כאשר מגוון הדרגות נע בין 3 ל-11. אצל אלו שהדרגה היתה מ-1 עד 4 היתה זו אינדיקציה לשבץ מינורי, בעוד שבין 5 ל-15 היה מדובר בשבץ מתון.

בקרב אלו שהגיבו לאספירין – הדירוג הממוצע לגבי חומרת השבץ היה 3 (בטווח שבין 1 ל-6).

עוד התגלה, כי אצל אנשים שהיו עמידים לאספירין אזורים גדולים יותר של המוח הושפעו מהשבץ כפי שהדבר נמדד בהדמיית MRI: גודל האוטם היה 2.8cc בהשוואה ל-1.6 cc בקרב מי שהגיבו לאספירין.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  שבץ,  אספירין,  עמידות לאספירין,  דימום,  טיפול מונע,  האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה
תגובות