פרקינסון

השפעת תוסף התזונה קריאטין-מונוהידראט על השיפור הקליני בחולי פרקינסון

מחקר שבדק את השפעת קריאטין-מונוהידראט על השינוי במצבם הקליני של חולי פרקינסון מצא, כי אין הבדל בין התוסף לפלסבו

03.03.2015, 09:48
נוירונים, מחלת פרקינסון (איור: אילוסטרציה)
נוירונים (איור: אילוסטרציה)

כיום אין בנמצא טיפולים להאט או למנוע את ההתקדמות של מחלת הפרקינסון, על אף שכיחותה הגלובלית והעול הרב שלה על מערכת הבריאות. תוכנית ניסויי הגישוש בפרקינסון של המוסד הלאומי להפרעות נוירולוגיות ושבץ מוחי הוקמה על מנת לקדם טיפולים פוטנציאליים.

במחקר הנוכחי, בדקו החוקרים בדקו אם קריאטין-מונוהידראט יעיל יותר מפלסבו בהאטת הידרדרות ארוכת טווח בחולי פרקינסון.

הניסוי הסתיים מוקדם מהמתוכנן בשל תוצאות שנמצאו באנליזת ביניים

החוקרים ביצעו מחקר ארוך טווח, רב-מרכזי, אקראי, סמיות-כפולה, עם ביקורת של  קבוצה מקבילה 1:1, לבדיקת יעילות. החולים גויסו מ-45 מוקדי מחקר בארה"ב וקנדה וכללו 1,741 נשים וגברים, בשלבים המוקדמים (בטווח של 5 שנים מהאבחון) ושטופלו (קיבלו טיפול דופאמינרגי) למחלת הפרקינסון.

החולים צורפו למחקר בין מארס 2007 למאי 2010 והיו במעקב עד ספטמבר 2013. החולים קיבלו באופן אקראי פלסבו או קריאטין-מונוהידראט (10 גרם ליום) לתקופה של לפחות 5 שנים (המעקב המקסימאלי היה עד 8 שנים).

התוצאה העיקרית אותה בדקו החוקרים הייתה השינוי השלילי הקליני שחל בחולים שלקחו את הפלסבו או את תוסף התזונה מבדיקת הבסיס ובזמן מעקב לאחר 5 שנים. את ההשוואה ביצעו החוקרים בעזרת מבחן סטטיסטי גלובאלי. מצבם הקליני של החולים הוגדר על ידי מדידת 5 תוצאות: מדד רנקין המותאם (Modified Rankin Scale); מבחן סמל מודליות האצבע (Symbol Digit Modalities Test); מדד מסכם PDQ-9; מדד פעילות יומית של שוואב ואינגלנד (Schwab and England Activities of Daily Living scale); ויכולת אמבולטורית.

כל התוצאות קודדו באופן שבו ניקוד גבוהה מחווה על תוצאות פחות טובות, ונותחו בעזרת מבחן סטטיסטי גלובלי. סיכום נקודות גבוה יותר (טווח 4775-5) מחווה על תוצאות גרועות יותר.

הניסוי הסתיים מוקדם מהמתוכנן בשל תוצאות שנמצאו באנליזת ביניים שתוכננה על משתתפים שהצטרפו למחקר לפחות 5 שנים לפני ביצוע האנליזה (n=955). חציון זמן ההערכה היה 4 שנים. מבין 955 המשתתפים הניקוד הממוצע לפלסבו היה 2,360 (רווח סמך 95%, 2470-2249) ולקריאטין 2,414 (רווח סמך 95%, 2,524-2,304).

לא נמצאו הבדלים באירועים שליליים או חמורים במערכות השונות בגוף (P>0.01 שהותאם חלקית להשוואות מרובות).

החוקרים מסכמים, כי עבור חולי פרקינסון המטופלים בקריאטין-מונוהידראט לאורך 5 שנים לא נמצא שיפור בתוצאות קליניות, בהשוואה עם חולים שטופלו בפלסבו. ממצאים אלו אינם תומכים בשימוש בקריאטין מונוהידראט בחולי פרקינסון.

מקור:
Kieburtz, K., Tilley, B. C., Elm, J. J., Babcock, D., Hauser, R., Ross, G. W., et al. (2015). Effect of creatine monohydrate on clinical progression in patients with parkinson disease: A randomized clinical trial. Jama, 313(6), 584-593.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  תוספי תזונה,  קריאטין-מונוהידראט,  תוכנית ניסויי הגישוש בפרקינסון,  מחקרים
תגובות