• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
חדשות

מחקר ב"הדסה": תרופה ל-RA יעילה גם לטיפול בחולי קרחת אזורית קשה

המחלה, אלופציה אראטה, נפוצה גם בילדים וגורמת לנשירת שיער פתאומית; התרופה שנבדקה היא בריסיטיניב (baricitinib), שנועדה לדלקת מפרקים שגרונית ועדיין מצויה בשלבי מחקר וניסוי

אלופציה אראטה, קרחת אזורית (צילום: "הדסה")

מחקר שנעשה במרכז הרפואי "הדסה" בירושלים העלה כי התרופה בריסיטיניב (baricitinib) - שנועדה לדלקת מפרקים שגרונית ועדיין מצויה בשלבי מחקר וניסוי - נמצאה יעילה לטיפול בחולי אלופציה אראטה (alopecia areata, קרחת אזורית, המכונה גם "קרחת סגלגלה") קשים, שתרופות אחרות לא הועילו להם.

בהודעה לתקשורת שפירסם בית החולים נמסר, כי אלופציה אראטה - המופיעה בקרב 0.2% מהאוכלוסייה, ילדים ומבוגרים - גורמת לנשירת שיער פתאומית או מתמשכת. הנשירה ממוקדת ברוב המקרים באזור מסוים בקרקפת, אך תיתכן בכל אזור עם שערות בגוף.

אצל חלק מהחולים, הנשירה מתקדמת ועלולה לערב את כלל שיער הקרקפת או אף את שיער הגוף כולו.מצבים אלו עלולים לגרום לפגיעה קשה באיכות החיים ובביטחון העצמי של החולים, שבחלקם הגדול הינם צעירים.

בריסיטיניב שייכת למשפחת התרופות המעכבות מסלול תוך תאי (JAK)

במקרים הקלים יותר של המחלה, השיער יכול לצמוח חזרה באופן ספונטני, או לאחר טיפול מקומי. לעומת זאת, ככל שהנשירה נרחבת יותר, הטיפול מביא לצמיחה חלקית. לעתים, אין טיפול יעיל למצבים הקשים.

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בהבנת התהליכים העומדים בבסיס המחלה, דבר שהביא באחרונה לבצע ניסויים בכמה תרופות חדשות עבור המחלה הזאת (ראו דיווח קודם בנושא).

המחקר הנוכחי בוצע על ידי ד"ר יובל רמות ופרופסור אברהם זלוטוגורסקי ממרפאת השיער והמרכז למחלות גנטיות של העור והשיער במחלקת העור ב"הדסה" עין כרם ופרופסור יעקב ברקון ממחלקת הילדים ב"הדסה" הר הצופים.

המחקר מצא, שהטיפול בבריסיטיניב (baricitinib), שכאמור נועדה לדלקת מפרקים שגרונית, ונמצאת בשלבי מחקר, הציג יעילות בטיפול בחולי אלופציה אראטה הקשים - אלו שמחלתם היא עמידה לטיפולים הקודמים.

המחקר, שבוצע בשיתוף פעולה עם חוקרים מהמחלקה לפתולוגיה באוניברסיטת קולומביה בארה"ב וה-NIH, מצא שהתרופה יעילה הן במודלים של חיה והן בבני אדם.

בריסיטיניב שייכת למשפחת התרופות המעכבות מסלול תוך תאי (JAK). התרופות במשפחה זאת מכוונות לטיפול במחלות דלקתיות או בסרטן. מכיוון שהמנגנון העומד בבסיס האלופציה אראטה הוא תהליך דלקתי, שימוש במעכבים של מסלול הזה יכול להיות יעיל גם עבור מחלה זאת.

ד"ר רמות מסר, כי "הממצא שהושג במחקר, כי טיפול במעכבי JAK יכול להיות יעיל עבור חולי אלופציה אראטה, פותח צוהר לאפשרויות חדשות של טיפול במחלה. לאור ההבנה הטובה יותר שיש לנו כיום לגבי המנגנונים שבבסיס המחלה, נראה שכיום אנחנו עומדים בפני עידן חדש של טיפולים. עם זאת, יש עדיין צורך לאשש את הממצאים המעודדים הראשוניים הללו באמצעות מחקרים קליניים נוספים, לפני שניתן יהיה להתחיל בשימוש נרחב בתרופה הזאת עבור חולי אלופציה אראטה".

דיווח על תוצאות המחקר פורסם בכתב העת EBiomedicine, וצוות המרפאה הודיע כי הוא נערך להתחיל בעתיד הקרוב במחקר קליני נוסף לבדיקת יעילות הטיפול.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  המרכז הרפואי "הדסה",  אלופציה אראטה,  baricitinib,  בריסיטיניב,  דלקת מפרקים שגרונית,  קרחת איזורית
תגובות