• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

גישה טיפולית חדשה במרכז הרפואי "הדסה": "טיפול ללא כאב" בילדים

בתום תהליך היערכות שנמשך חודשים, הודיע בית החולים הירושלמי כי כל פעולה רפואית שלה זקוקים ילדים תבוצע תוך נקיטת כל הצעדים הנדרשים למניעת טראומה כתוצאה מכאב או חרדה

ילדה מאושפזת בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "הדסה" מטמיע בימים אלה בבתי החולים לילדים בעין כרם ובהר הצופים תפיסה טיפולית עדכנית, שבבסיסה עומדת הגישה של "בית חולים ללא כאב". בכך מצטרף "הדסה" למרכזים נוספים שנקטו במהלך הזה.

על פי תפיסה זו, כל פעולה רפואית שלה זקוק הילד תבוצע תוך נקיטת כל הצעדים הנדרשים למניעת טראומה כתוצאה מכאב או חרדה.

המרכז הרפואי מסר, כי התפיסה העדכנית של טיפול ללא כאב גובשה במשך כמה חודשים "מתוך ראייה של המטופל הצעיר במרכז תוך התמקדות של הצוות המטפל בחולה הילד, ולא במחלתו".

לדברי בית החולים, "כך למעשה נבדקים צרכיו של הילד ולא רק אילוצי מחלתו או מצבו הרפואי. נבחנים גם צרכי המשפחה הנמצאת עמו לאורך שעות היום במחלקות ובמרפאות, וצרכיו הלימודיים והחברתיים".

פרופ' איתן כרם: "על-פי הגישה שבה נקטנו, לכל מטופל צעיר נבנית תכנית מניעת הכאב הנכונה לו - כדי למנוע ממנו סבל מיותר"

לדברי פרופ' איתן כרם, מנהל "הדסה ילדים", "בניגוד למיתוסים שהיו רווחים בעבר, כי ילדים אינם חשים בכאב או שיוכלו לשכוח אותו מהר, אנחנו מאמינים כי הכאב שהם עלולים לחוות דווקא יישאר עמם זמן רב גם לאחר שהטיפול בהם יסתיים - גם אם מדובר אך ורק בלקיחת דגימת דם המחייבת דקירה רגעית, או בטיפול קצר".

מחקרים רבים בתחומי הכאב והחרדה אצל ילדים קבעו, כי החוויה שאותה עוברים הילדים בבואם לקבל טיפול רפואי תעוצב גם על ידי רמת הכאב שהם חשים במהלכו, ותקבע את התייחסותם לטיפולים רפואיים בעתיד.

חוזרים שונים של משרד הבריאות בישראל עוסקים רבות בנושא הפחתת הכאב בקרב ילדים במהלך הטיפול הרפואי, הכולל אף אלחוש מקומי בעת מתן חיסונים.

לרשות הצוות ב"הדסה", שעבר השתלמויות בנושא הזה, עומדות כיום שיטות רבות להפחתת כאב וחרדה בילדים, כמו מתן גז צחוק בשאיפה - המשמש להרגעה ומניעת כאב בילדים בעת פעולות כואבות, מתן תרופות מרגיעות הניתנות כטיפות לפה או לאף, שימוש במשחה מאלחשת להרדמה מקומית לפני דקירת העור או שימוש במי סוכר להפחתת הכאב בפעוטות ותינוקות. כל התרופות והשיטות מיושמות בהתאם לגילו של המטופל, ליכולת התקשורת אתו ולמדד הכאב שהוא חש, או עלול לחוש בעת ביצוע הטיפול.

בית החולים מסר, כי השיטה מותאמת למגוון רחב של גילאים - החל ביילודים בתינוקייה ובפגייה וכלה בנוער. לשם כך, נמסר מ"הדסה", נדרש תהליך מקצועי ומעמיק שבו הוטמעו בכל היחידות לרפואת ילדים שיטות טיפוליות, נהלים ופרוצדורות רפואיות שכל מטרתם היא שיכוך כאב והפחתת החרדה בילדים המטופלים. זאת, מתוך הבנה כי המטופלים הצעירים יוכלו לשתף פעולה עם הצוות ולזכות בטיפול המרבי כאשר הם משוחררים ורגועים.

בית החולים מסר, כי בהקשר זה גם מופעלים ליצנים רפואיים, המגויסים גם הם למשימת שיכוך הכאב בדרכים שאינן תרופתיות, להפחתת החרדה והלחץ ולליווי הילד החולה והמטופל לאורך תהליכים וטיפולים. "על-פי הגישה שבה נקטנו, לכל מטופל צעיר נבנית תכנית מניעת הכאב הנכונה לו - כדי למנוע ממנו סבל מיותר", הדגיש פרופסור כרם.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  כאב,  טיפול בילדים,  פרופ' איתן כרם
תגובות
29.06.2015, 20:29

חחחההה זה חדש אצלם וותיק בבתי חולים רבים בארץ כמו שע"צ

מעניין כמה שנים נלחמתי כדי להנציח זאת לא רק במלר"ד ששם זה היה כברמ 2006 ובמחלקת ילדים ואונקולוגית ילדים שגם שם זה לא חדש, אלא בעיקר אצל נפגעי הכוויות בטיפול של כירורגיה פלסטית.

08.07.2015, 22:05

כמומחה לרפואת שיניים לילדים, כבר ב-1970 בשובי משלוש שנים בקופנהגן, הושמצתי רבות כמי ש"מסמם" ילדים באמצעות "גז צחוק". התעקשתי שילדים לא חייבים לחוות כאבים וטראומות בזמן טיפול שיניים. לאורך השנים, רוב הילדים שהיו בטיפולי, ראו בטיפול חוויה נעימה וציפו לביקורים בשמחה רבה. היום, נדמה לי שאין מומחה/ית לרפואת שיניים לילדים שלא משתמש/ת בכל האמצעים למנוע כאבים וטראומות, כולל "גז צחוק", אלחוש טופיקלי ושיטות ביהביוריסטיות שונות. כל אלה ואחרים הם נושאים מרכזיים בהתמחות.