חדשות

חוקרים פיתחו בדיקה המזהה סרטן לבלב בשלב מוקדם על סמך ביו-מרקרים בשתן

צוות חוקרים בריטי-ספרדי דיווח על הגילוי לכתב העת Clinical Cancer Research; לדברי החוקרים, זיהוי בשלב מוקדם של הסרטן הקטלני, שלא היה אפשרי עד כה, יעניק אפשרות חדשה לטפל בחולי סרטן הלבלב, ועשוי להעלות משמעותית את סיכויי ההישרדות שלהם

דגימת שתן (צילום: אילוסטרציה)

בדיקת שתן פשוטה עשויה לאבחן סרטן לבלב בשלב מוקדם הרבה יותר מכפי שהדבר נעשה כיום; כך טוען צוות חוקרים בריטי-ספרדי, שדיווח על מחקרם פורסם השבוע בכתב העת Clinical Cancer Research.

החוקרים איתרו שילוב של שלושה ביו-מרקרים, חלבונים בדגימות שתן של חולים או חולים אפשריים, שהצליחו לזהות את המחלה בדיוק של 90%. סרטן לבלב מאובחן לרוב רק בשלב מתקדם, ובמצב העניינים כיום, רק 3% מהחולים שורדים 5 שנים לאחר האבחון.

החוקרים דיווחו, כי מבין 1,500 חלבונים שנמצאו בדגימות השתן, שלושה -  LYVE1 , REG1A ו-TFF1 – היו ברמה גבוהה במיוחד אצל חולים עם סרטן לבלב

בנוסף, יותר מ-80% מהחולים עם המחלה מאובחנים רק לאחר שהסרטן התפשט, ולכן אינם מועמדים לניתוח, שהוא הטיפול הפוטנציאלי היחיד הקיים כיום. בסיכון הגבוה ביותר למחלה מצויים חולים עם היסטוריה משפחתית של סרטן לבלב, מעשנים כבדים, אנשים עם השמנת יתר ובני 50 ומעלה שרק באחרונה אובחנו עם סוכרת.

צוות המחקר מסר, כי הוא מקווה שבדיקת השתן שפותחה תציע תקווה לאבחון מוקדם, שיאפשר להעניק לחולים טיפול נאות. ב-40 השנים האחרונות הושגה התקדמות מעטה להארכת השרידות של החולים בסרטן הלבלב, כך שכל גישה חדשנית בנושא הזה היא נחוצה, נכתב.

במסגרת המחקר נלקחו כמעט 500 דגימות שתן. פחות מ-200 היו של חולים עם סרטן לבלב, 92 של חולים עם דלקת לבלב כרונית ו-87 של מתנדבים בריאים. כל השאר היו דגימות מחולים עם גרורות סרטן שהגיעו לכבד ולשלפוחית השתן. כמו כן, היו חולים עם גידול שפיר.

החוקרים דיווחו, כי מבין 1,500 חלבונים שנמצאו בדגימות השתן, שלושה -  LYVE1 , REG1A ו-TFF1 – היו ברמה גבוהה במיוחד אצל חולים עם סרטן לבלב כך שמדובר ב"ביו-מרקרים". נוכחותם בדגימת השתן מגלה את הצורה הנפוצה ביותר של המחלה. רמת הדיוק של האבחון באמצעות שלושה ביו-מרקרים אלו היתה, כאמור, 90%. אצל חולים עם דלקת לבלב כרונית נמצאו רמות נמוכות של 3 חלבונים אלו.

פרופסור ניק למוין (Nick Lemoine) מ"מכון הסרטן בארטס" הבריטי, אחד ממחברי דו"ח המחקר, אמר ל-BBC כי הממצא "מלהיב ומרגש מאוד" כיוון שזו הפעם האשונה שיש ביכולת הרפואה לפתוח חלון הזדמנויות לטיפול לחולי סרטן לבלב. לדבריו, קיים סיכוי טוב שמחלתם אכן תאובחן ותזוהה בשלב מוקדם, שיש בו פוטנציאל טיפולי באמצעות ניתוח.

לדבריו, אם האבחון ייעשה כאשר המחלה עדיין בשלב 2, שיעור השרידות יעלה ל-20%. אם תאובחן בשלב 1, שיעור השרידות מגיע ל-60%.

עם זאת, החוקרים הדגישו כי יש עדיין צורך בשכלול הבדיקה והמחקר בנושא, וכי יידרש עוד זמן רב לפני שניתן יהיה להתחיל להשתמש בה באופן נרחב.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן-לבלב,  ביו-מרקרים,  סרטן,  גילוי מוקדם,  בדיקת שתן
תגובות