• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
אבחון מחלה

ארה"ב: יותר ממאה אלף קודי מחלה נוספו לקטלוג ה-ICD החדש

לשם הגדרת מחלה או פציעה ידרשו הרופאים בארה"ב לבצע בדיקות נוספות. הגדרה לא מדויקת בהתאם לקוד הספציפי תגרור דחייה במתן אישור לביצוע פרוצדורה שהרופא מבקש למטופל שלו

טעויות אבחון (אילוסטרציה)
אבחון (אילוסטרציה)

החל מ-1 באוקטובר יכנסו לתוקף בארה"ב יותר מ-100 אלף קודי מחלה חדשים וזאת כדי שכל מחלה או פציעה תזכה לתיאור יותר מפורט. המהלך מחייב רופאים לבצע יותר בדיקות מוקדמות לפני שהם מגדירים מחלה של מטופל.

השינוי מעורר אי נחת ותרעומת בקרב הרופאים, כך דיווח "ניו יורק טיימס" בתחילת השבוע, משום שלהוספת הקודים השלכות כספיות לא מבוטלות. הגורמים המבטחים יחייבו רופאים להגדיר במדויק כל מחלה או אבחון והרופאים יידרשו להיות יותר ספציפיים בעת קביעת המסקנה שלהם והגדרת המחלה בהתאם לקוד שלה. מה שיחייב לבצע סדרת ארוכה יותר של בדיקות מוקדמות לפני קביעת האבחון.

כך למשל, כאשר רופא יקבע שמטופל סוכרתי הוא יצטרך גם לציין אם הוא חולה במחלת כליות או אם יש לו בעיה בראייה או פגיעה עצבית, כאשר לכל מצב יש קוד נפרד משלו. או כאשר הרופא יאבחן יתר לחץ דם הוא גם יידרש לענות על השאלה האם למטופל יש גם אי ספיקת לב מוגדש? ובמקרה של שבר באצבע – האם ביד ימין או שמאל, איזו אצבע? במקרה ומדובר בנקע – האם בפרק העליון או האמצעי או התחתון של האצבע? במקרה של נשיכה – הרופא יצרך לקבוע אם היא מכלב, סוס, נחש? ואולי דווקא מקרוקודיל? (w58.13 לפי קוד המחלה החדש). רשימת הקודים היא כה ארוכה עד שכוללת למשל מקרה של פציעה כתוצאה מיניקה לתוך מנוע סילון (v97.33).

בקטלוג הקודים החדש , גרסה 10 של ה-ICD , הסיווג הבינלאומי של המחלות, יהיו יותר מ-100 קודים חדשים להגדרת שגדון (gout) ומעל 200 לשם אבחון מדויק של סוכרת. יהיו גם יותר מ-30 הגדרות אבחון לפציעות כתוצאה מפעולת טרור.
בקטלוג ה-ICD-10 החדש יהיו יותר מ-68 אלף קודים לאבחון לעומת 14 אלף בקובץ הנוכחי בעוד שמספר הקודים לפרוצדורות בתוך בית החולים יגדל מ-4,000 כיום ל-87 אלף מעתה.

אם רופא לא יגדיר במדויק מחלה או פגיעה בהתאם לקוד הספציפי ועל סמך הבדיקות המקדימות, הגורם המבטח ידחה אישור פרוצדורה שיתבקש לממן למטופל. יתכן אפילו שכך יהיה לקבלת אישור לבדיקת MRI וגם ניתוח.

שיטת הקודים נמצאת בשימוש בארה"ב כבר למעלה מ-30 שנה והיא הותאמה עם הזמן לחידושי הרפואה והטכנולוגיות הרפואיות שהוכנסו לשימוש. בתי החולים השקיעו בהכנות להפעלת מערך הקודים החדש סכומים ניכרים. למשל: בית החולים של אוניברסיטת "ראש" (Rush ) בשיקגו השקיע על-פי הערכות כ-5 מיליון דולר בשדרוג המערכת הממוחשבת והתוכנות ובהדרכת 1,000 רופאים וגם לגיוס 30 מומחי קוד (Coders) במשרה מלאה.

נושאים קשורים:  חדשות,  קטלוג קודי מחלה,  פרוצדורות רפואיות
תגובות
אנונימי/ת
30.09.2015, 20:58

משוגעים, רדו מהגג !
זה עלול להגיע גם לכאן, אני בן 65, אין מצב שאעבוד במערכת כזו, כמוני, יפרשו עוד רבים, (אגב, גם בארה"ב יהיה גל פרישות מהמקצוע)