• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
חדשות

אותר סמן ביולוגי שמסייע לאבחן דלקת מפרקים שגרונית שנים לפני התפרצותה

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד מסרו, כי בדיקה שמכוונת לאיתור נוגדני יעד לטנסצין-C שעבר ציטרולינציה (cTNC) היתה בעלת רמת דיוק גבוהה, וזיהתה התפרצות עתידית שבע שנים בממוצע לפני שהתרחשה

מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

צוות של "מכון קנדי" לחקר דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) באוניברסיטת אוקספורד הבריטית הודיע בסוף השבוע, כי איתר סמן ביולוגי המצביע על סבירות לסבול מהמחלה 16 שנה לפני שהיא באה לידי ביטוי. הסמן נמצא בבדיקת דם לנוגדנים שמזהים את החלבון tenascin-C.

כאשר מתלקחת דלקת בגוף, חלבונים מסוימים משתנים בתהליך הנקרא ציטרולינציה (citrullination). השינויים הללו יכולה לעורר תגובה חיסונית שבה הגוף תוקף את עצמו, וכך נגרמת אותה דלקת מפרקים. מסיבה זו, בדיקות דם שמאתרות נוגדנים לחלבונים שעברו ציטרולינציה נמצאות כבר בשימוש לשם אבחון המחלה.

כאשר נבדקו דגימות שנלקחו מאנשים לפני שהדלקת התפרצה אצלם, נראו נוגדנים ל-cTNC אפילו 16 שנה לפני הופעת ביטויי המחלה

בעוד שבדיקות לאיתור חלבונים מאוד מסוימים הראו רגישות דיאגנוסטית נמוכה יחסית, בדיקה כוללנית יותר הנקראת CCP, שמאתרת פפטידים סינטטיים שעברו ציטרולינציה, מזהות יותר מקרים של RA.

המחקר הנוכחי בדק כ-2,000 חולי RA. הוכח בו, כי בדיקה שמכוונת לאיתור נוגדני יעד לטנסצין-C שעבר ציטרולינציה (cTNC) איבחנה לערך 50% מחולי RA, כולל מקרים אחדים שלא אובחנו בבדיקת ה-CCP. התברר גם, כי לבדיקה זו היה שיעור נמוך של תוצאות שגויות (false positive). בסך הכל, רמת דיוק של בזיהוי RA עמדה על 98%.

עוד נמסר, כי כאשר נבדקו דגימות שנלקחו מאנשים לפני שהדלקת התפרצה אצלם, נראו נוגדנים ל-cTNC אפילו 16 שנה לפני הופעת ביטויי המחלה. החוקרים מסרו, כי בממוצע הנוגדנים הללו התגלו 7 שנים לפני הופעת המחלה.

"כשמדובר ב-RA, אבחון מוקדם הוא המפתח להצלחת טיפול לשם שליטה יעילה על המחלה. הבעיה היא שלעתים תכופות 'חלון ההזדמנות' לכך הוא צר ובא בעקבות הופעת תסמיני המחלה. כיום, גם הבדיקות הקיימות ל-RA הן מוגבלות ביכולתן לאבחן את המחלה בקרב חולים שונים. המחקר הנוכחי מספק בסיס לביצוע בדיקות שישפרו את האבחון, ויזהו את המחלה עוד בשלב המוקדם-מאוד שלה, כאשר יש פוטנציאל גבוה יותר לסייע לחולים ולהפנותם לטיפול הנכון", ציין מנהל מכון המחקר, סטיבן סימפסון

להודעה לתקשורת על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  דלקת מפרקים שגרונית,  בדיקת דם,  נוגדנים,  סמן ביולוגי,  אוניברסיטת אוקספורד
תגובות