חדשות

שיעור הזקנים חולי COPD המוגדרים כ"תשושים" גבוה פי שניים בהשוואה לאוכלוסייה

כך מצא מחקר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת Thorax; לפי המחקר, מי שעברו טיפולי שיקום ריאה בהצלחה חוו גם שיפור בהגדרת מצבם במבחן הבודק חולשה ותשישות (Frailty)

קשישים (צילום: אילוסטרציה)

שיעור החולשה והתשישות (Frailty) בקרב חולים במחלת הריאות החסימתית הכרונית COPD הנשלחים לטיפולי שיקום ריאה גבוה פי שניים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית של קשישים וזקנים. חולים אלו נמצאים בסיכון גבוה להפסיק את הטיפול והתרגול השיקומי לפני תום התקופה שנקבעה להם על-ידי הרופאים.

מחקר בנושא פורסם בשבוע שעבר במהדורה המקוונת של כתב העת Thorax, מבית ההוצאה לאור של ה-BMJ.

אוכלוסיית המחקר כללה 816 חולי COPD והחוקרים ביקשו לברר את שכיחות החולשה והתשישות אצלם, תוך שימוש במבדק "קריטריון פריד" (Fried). נמצא, כי 25% היו תשושים על פי הגדרה ובהתאם לתוצאות המבדק – אפילו שהגיל החציוני שלהם היה 70 בלבד.

בנוסף, בהשוואה לחולים שאינם תשושים, יותר מפני שניים מהחולים שנבדקו לא השלימו את תכנית השיקום. אלו שכן עמדו בה עד לסיומה הראו שיפורים בכמה נושאים הקשורים האיכות החיים ובנטל המחלה.

את המחקר הוביל ד"ר מאתיו מאודוק מ"קינג'ס קולג'" בלונדון. הוא ציין, כי המסקנה העולה מממנו היא שיש לבנות תכנית שיקומית מותאמת במיוחד לחולי COPD תשושים פיזית, במטרה שיותר יותר מהם ישלימו אותה ובסופו של דבר ייראו תוצאות חיוביות.

לאחר השיקום, כך עלה מהמחקר, 61.3% מהנבדקים שלפני כן הוגדרו על פי מבדק פריד כ"חלשים גופנית" עברו שינוי לטובה במצבם. מבדק פריד בודק נושאים כמו ירידה במשקל, עייפות, מיעוט בפעילות גופנית, תנועה איטית וחולשה כללית. עבור 55.6% היה צורך לשנות את הסיווג הם הוגדרו כמצויים ב"טרום חולשה" (Pre-frail) ואילו 6.1% עברו את המבדק, מצבם השתפר במידה ניכרת והם סווגו כ"איתנים" (robust).

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  COPD,  מחלות דרכי אוויר,  תשישות,  חולשה,  מבדק פריד,  Frailty
תגובות