• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
אדאלימומאב

ניסיון בתנאי אמת (Real Life) של 9 שנות טיפול באדאלימומאב (יומירה) בחולים עם פסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית: תוצאות מחקר רטרוספקטיבי ממרכז יחיד

טיפול ארוך טווח באדאלימומאב יעיל ובטוח בקרב חולים עם פסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית, ללא תלות במשקל עודף/השמנת יתר, גיל או ניסיון קודם במעכבי TNF אחרים

פסוריאזיס (אילוסטרציה)
פסוריאזיס (אילוסטרציה)

מחקרי תצפית בתנאי אמת יומיומיים הכרחיים בכדי להשלים תוצאות מחקרים רנדומליים מבוקרים, שכן התוצאות של מחקרי Real Life מתייחסות לאוכלוסיה גדולה ומגוונת יותר של מטופלים עם תחלואות לוואי נפוצות, היסטוריה רפואית מורכבת, טיפול רב תרופתי ומשך מעקב ארוך יותר.

מטרת מחקר זה היתה להעריך את התוצאות הקליניות ארוכות הטווח של אדאלימומאב (יומירה), בחולים עם פסוריאזיס (PsO) או דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA) במרכז דרמטולוגי איטלקי.

המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל מטופלים ממרכז רפואי יחיד אחריהם בוצע מעקב ארוך טווח של 9 שנים.

במחקר נסקרו 316 תיקי מטופלים (117 PsO ו-199 PsA), אשר טופלו באדאלימומאב. יעילות ובטיחות התרופה תאמו את מה שדווח במחקרים מבוקרים אקראיים קודמים ומחקרים תצפיתיים אחרים.

ברוב החולים שטופלו נצפה שיפור מהיר וממושך בנגעים העוריים (כפי שהוערך על ידי Psoriasis Area and Severity Indexי(PASIי) 75, PASIי90 ו-PASIי100. בקרב חולי הפסוריאזיס וחולי דלקת מפרקים פסוריאטית, 64.4% ו-48.5%, בהתאמה, הגיעו ל-PASI 90 כעבור 12 שבועות מתחילת הטיפול. אחוז תגובה זה נשמר לאורך תקופת מעקב של 9 שנים.

בנוסף, נצפתה תגובה טובה גם בחולים עם BMI מעל 30 ונסיון קודם בטיפול בתרופות ביולוגיות (כולל anti-TNFs אחרים). פרופיל הבטיחות של אדאלימומאב אושרר גם באוכלוסיה מבוגרת ( >65 שנים).

החוקרים סיכמו, כי טיפול ארוך טווח באדאלימומאב, של עד 9 שנים, הינו יעיל ובטוח בחולים פסוריאטיים, ובכללם כאלו עם משקל עודף/השמנה, מבוגרים וכאלו עם נסיון קודם במעכבי TNF אחרים.

מקור:
J Eur Acad Dermatol Venereol. 2016 Jun 21. doi: 10.1111/jdv.13771. [Epub ahead of print] Real-life 9-year experience with adalimumab in psoriasis and psoriatic arthritis: results of a single-centre, retrospective study. Chiricozzi A1, Zangrilli A2, Bavetta M2, Bianchi L2, Chimenti S2, Saraceno R2.

נושאים קשורים:  אדאלימומאב,  Anti-TNF,  יומירה,  פסוריאזיס,  דלקת מפרקים פסוריאטית,  מחקרים