• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
תסמונת גיליאן ברה

זיהום נשימתי עם Mycoplasma pneumoniae מעורר תסמונת גייאן-בארה בילדים

במחקר מקרה-ביקורת נמצא, כי כחמישית מהילדים שהיו עם תסמונת גיייאן-בארה (GBS) חוו מחלה נשימתית עקב Mycoplasma pneumoniae טרם ההתפרצות

29.09.2016, 10:04
דלקת ריאות (צילום: אילוסטרציה)

תסמונת גייאן-בארה (Guillain-Barré syndrome - GBS) הינה פולי-נוירופתיה חריפה המתווכת על ידי מערכת החיסון ומופיעה לאחר מחלה זיהומית. למרות שדווח על זיהומים במערכת הנשימה עם Mycoplasma pneumoniae טרם התפרצות GBS במקרים מסוימים, התפקיד של M. pneumoniae בהתפתחות GBS נותר עלום.

במחקר זה בוצעה לראשונה תרבית של M. pneumoniae ממטופל עם GBS ונוגדנים נגד גלקטוצרברוזידאז (galactocerebroside - GalC), אשר הגיבו בהצלבה עם הגורם המבודד. מקרה זה הניע את החוקרים לחשוף את התפקיד של M. pneumoniae ב-GBS במחקר מקרה-ביקורת.

במחקר נכללו 198 מבוגרים ו-24 ילדים עם GBS אשר הותאמו לעוקבת ביקורת. בוצע ניתוח של רמות הנוגדנים בנסיוב נגד M. pneumoniaeי (n=479) ונגד GalCי(n=198).

אימונוגלובולינים (Ig) נגד M. pneumoniae אותרו בקרב מטופלים עם GBSי (3% מהמבוגרים ו-21% מהילדים) ובקרב נבדקי הביקורת (0% מהמבוגרים ו- 7% מהילדים) (p=0.03). נוגדנים נגד GalCי(IgM ו/או IgM) נמצאו ב-4% מהמבוגרים וב-25% מהילדים שהיו עם GBSי(p=0.001).

מטופלים שהיו חיוביים לנוגדנים נגד GalC נטו יותר להיות עם תסמינים נשימתיים שהקדימו את GBS, מעורבות עצבי הגולגולת ותוצאים טובים יותר. נוגדנים נגד GalC נקשרו עם נוגדנים נגד M. pneumoniaeי(p<0.001) ופעלו בהצלבה עם זנים שונים של M. pneumoniae.

נוגדנים מסוג IgM נגד GalC לא נמצאו רק בקרב מטופלים עם GBS וזיהום עם M. pneumoniae, אלא גם בקרב מטופלים עם מחלה נוירולוגית (8% לעומת 9%, p=0.87), בעוד שנוגדנים מסוג IgG נגד GalC נמצאו אך ורק בקרב מטופלים עם GBSי(9% לעומת 0%, p=0.006).

מחקר זה הוכיח, כי זיהום עם M. pneumoniae קשור ל-GBS, לרוב יותר בקרב ילדים מאשר במבוגרים, ומעורר ייצור נוגדנים נגד GalC. עוד נמצא, כי נוגדנים מסוג IgG נגד GalC עשויים לתרום לפתוגנזה של GBS.

מקור:
Patrick M. Meyer Sauteur, Ruth Huizinga, Anne P. Tio-Gillen, Joyce Roodbol, Theo Hoogenboezem, Enno Jacobs, Monique van Rijn, Annemiek A. van der Eijk, Cornelis Vink, Marie-Claire Y. de Wit, Annemarie M.C. van Rossum and Bart C. Jacobs; Mycoplasma pneumoniae triggering the Guillain-Barré syndrome: A case-control study; Annals of Neurology; Version of Record online: 26 AUG 2016 | DOI: 10.1002/ana.24755

נושאים קשורים:  תסמונת גיליאן ברה,  Guillain-Barré syndrome,  Mycoplasma pneumoniae,  זיהום במערכת הנשימה,  נוגדנים לגלקטוצרברוזידאז,  IgG,  מעורבות עצבי הגולגולת,  מחקרים
תגובות

גיליאן ברה.. לא ל' אחת שתיים. תקנו אותי

אנונימי/ת
14.01.2021, 23:56

האם זכר בן 76 שחלה ב GBS לפני כ 30 שנה והחלים ,מלבד חולשה ברגל אחת,יכול/רצוי/לא רצוי לקבל החיסון לקורונה

אנונימי/ת
15.01.2021, 07:28

הפורום לא נועד ליעוץ רפואי. בקש מהרופא שלך להתייעץ עם נוירואימונולוג