• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
Adalimumab

נתונים מהעולם האמיתי מראים כי Adalimumab (יומירה) היא בעלת עלות-תועלת חיובית בטיפול בקוליטיס כיבית

מחקר מצא, כי בהתחשב בהעדפת חולים בעולם האמיתי להימנע מניתוח לכריתת המעי הגס, Adalimumab (יומירה) הינה בעלת עלות-תועלת בהתאם לסף "מוכנות לשלם" של 80,000 דולר, עבור טיפול בקוליטיס כרונית

מחלות מעי, דלקת (צילום: אילוסטרציה)

מתן Adalimumab (יומירה - Humira; חברת ABBVIE BIOPHARMACEUTICALS) הוא טיפול אחזקה יעיל למטופלים הסובלים מקוליטיס כרונית (UC, Ulcerative Colitis) בינונית עד חמורה.

נכון להיום, נעשה שימוש בטיפולים ביולוגיים במקרים בהם המטופלים נכשלים בטיפול שמרני. אם טיפולים ביולוגיים אינם זמינים, מטופלים לעתים קרובות בוחרים להישאר במצב בריאותי לא מיטבי, במקום לעבור ניתוח לכריתת מעי גס.

מחקר חדש העריך את העלות-תועלת של Adalimumab בקרב מטופלים עם קוליטיס כיבית, כאשר Adalimumab היה זמין, בהשוואה לחוסר זמינות.

נעשה שימוש במודל Markov שעבר ולידציה בעבר על מנת לחקות התקדמות של המחלה בקרב מטופלים עם קוליטיס כרונית תלויי-סטרואידים ו/או שלא הגיבו לטיפול Thipurine. ניקוד תועלת והסתברויות מעבר בין מצבי בריאות נקבעו על סמך שימוש בנתונים ממחקרים קליניים אקראיים מבוקרים וממחקרים תצפיתיים מהעולם האמיתי. עלויות נלקחו מה-Ontario Case Costing Intiative ומה-Alberta Health Schedule of Medical Benefits.

שיעורי העלות-תועלת המצטברים של טיפול ב-Adalimumab הזמין לשימוש בקרב מטופלים עם קוליטיס כרונית היה 40,000 דולר ו-59,000 דולר עבור שנת חיים מותאמת לאיכות חיים (Quality-adjusted life year), בהשוואה לטיפולים רפואיים קיימים במצב בריאותי לא מיטבי, בטווחי טיפול של 5 ו-10 שנים, בהתאמה.

מסקנת החוקרים היתה, כי בהתחשב בהעדפתם של חולים בעולם האמיתי להימנע מניתוח לכריתת המעי הגס, Adalimumab הינו טיפול בעל עלות-תועלת בהתאם לסף מוכנות לשלם של 80,000 דולר עבור הטיפול בקוליטיס כרונית.

מקור:
Beilman, C.L., Thanh, N.X., Ung, V., Ma, C., Wong, K., Kroeker, K.I., Lee, T., Wang, H., Ohinmaa, A., Jacobs, P. and Halloran, B.P., 2016. Real-Life Treatment Paradigms Show Adalimumab Is Cost-Effective for the Management of Ulcerative Colitis. Canadian Journal of Gastroenterology and Hepatology, 2016.

נושאים קשורים:  Adalimumab,  יומירה,  Humira,  קוליטיס כרונית,  מחלת מעי דלקתית,  UC,  IBD,  מחקרים