• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
מגזין

עשן ללא אש

מחקר שוויצרי מצא כי הסיגריות האלקטרוניות החדשות המבוססות על חימום טבק ולא על בעירה משחררות לסביבה כימיקלים מסרטנים; המסקנה: יש לאסור על עישון סיגריות אלה במקומות ציבוריים כפי שנאסר על עישון סיגריות רגילות

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

"ללא עשן, אבל עם כימיקלים הגורמים לסרטן" - תחת כותרת זו פירסם בשבוע שעבר ה-JAMA Internal Medicine מאמר מערכת קצר, מאת ד"ר מיצ'ל כץ מהמחלקה לשירותי בריאות במחוז לוס אנג'לס, שהוא גם עורך המשנה של כתב העת הרפואי המוערך.

ד"ר כץ כתב, כי מוצרים המוצגים לציבור בסיסמא השיווקית "טבק מחומם ללא בעירה" (Heat not burn), ובראשם מוצר הטבק החדש "אייקוס" של חברת "פיליפ מוריס", "מאיימים לחבל בהתקדמות שנעשתה בעולם כדי להפחית בנזקי עישון כפוי, משום שהאיסורים הקיימים כיום, בכל הנוגע לסיגריות, אולי אינם תקפים (עדיין) לאותם מוצרים".

ד"ר כץ הוסיף, כי גם אם מוצרים אלו עשויים שלא ליצור עשן כתוצאה משריפה אלא אדים כתוצאה מחימום, "אין כל ספק שהם משחררים לסביבת המעשן כימיקלים גורמי סרטן".

המאמר הקצר והחריף הוא למעשה תגובה למחקר מדעי שפורסם בחודש שעבר באותו כתב העת, ושנעשה בשוויץ על סיגריות הפועלות על חימום טבק (סיגריות אלקטרוניות). במחקר הוצגה טבלת החומרים הכימיים שסיגריות הפועלות על חימום ולא על בעירה משחררים, ונמצא כי הם "ברמות זהות לרכיבים אורגניים נדיפים וניקוטין כמו בסיגריות קונבנציונליות". המחקר גם מצא בהן "רמות גבוהות הרבה יותר מאלו שבסיגריות הקונבנציונליות של Acenaphthene - פחמימנים רב טבעתיים ארומטיים (C12H10)". חומר זה הוכר מזמן כגורם מסרטן. במחקר שנעשה בשוייץ נמצאו 16 סוגים של תרכובות ארומטיות נדיפות כאלו בעשן של סיגריה-מחוממת.

עישון (shutterstock)

ד"ר חגי לוין: "יידרשו מחקרים עצמאיים שיתנהלו במשך שנים רבות, על מנת לגלות האם הסיגריה החדשה מסוכנת יותר, פחות או באותה מידה, כמו סיגריות רגילות"

"מוצרים אלו רעים לבריאות משום שהם משחררים כימיקלים גורמי סרטן", כתב עוד ד"ר כץ. הוא הביע תקווה שה-FDA אכן לא יאשר את בקשת "פיליפ מוריס" לשווק מוצרים אלו מהסיבה החשובה הזאת.

בישראל קבע בג"צ, לאחר מאבק ציבורי, כי סיגריית האידוי הוא מוצר טבק ויש להחיל עליה את כל החוקים בהתאם. היום (ה') פורסם כי יוטל על הסיגרייה החדשה מס זהה לזה המוטל על סיגריות רגילות. ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, אמר בהקשר לפרסום החדש, כי "המחקר העצמאי החדש מהווה הוכחה נוספת כי מסך העשן שמפזרת 'פיליפ מוריס' איננו תחליף למדע. סיגריית אידוי היא מוצר ממכר ומסוכן ויש להחיל עליה את כל המגבלות על מוצרי טבק אחרים, כולל מיסוי מתאים.

"יידרשו מחקרים עצמאיים שיתנהלו במשך שנים רבות, על מנת לגלות האם הסיגריה החדשה מסוכנת יותר, פחות או באותה מידה, כמו סיגריות רגילות שהורגות לפחות אחד מכל שני משתמשים. איגוד רופאי בריאות הציבור, יחד עם קואליציה רחבה של ארגונים, ימשיך לפעול להגנה על בריאות הציבור ולהילחם בנחישות על זכותם של הישראלים שלא להיות עכברי-מעבדה של תאגידי טבק בינלאומיים".

המחקר השוויצי נעשה על ידי צוות של חמישה חוקרים – רופאים ובעלי תואר שלישי בתחומים אחרים – מהמכון לרפואה ראשונית באוניברסיטת ברן, מהמחלקה לרפואה אמבולטורית וקהילתית באוניברסיטת לוזאן ומהמכון לעבודה ובריאות באוניברסיטאות לוזאן וז'נבה. דו"ח מחקרם נשא את הכותרת: "סיגריות טבק 'חימום ולא בעירה' – עשן בשמות אחרים".

דו"ח המחקר מתייחס במיוחד למוצר הטבק המכונה משיקולי שיווק IQOSי(I Quit Ordinary Smoking), סיגריית האידוי הפועלת על חימום הטבק ולא על בעירה, השנויה במחלוקת. הטבק שבמכל הסיגריה מחומם בלהבה שהטמפרטורה שלה מגיעה עד ל-350 מעלות צלזיוס. היצרנית מציגה אותה כ-"טכנולוגיה מהפכנית שבה חימום הטבק נעשה ללא בעירה ומעניקה למעשן טעם של טבק וללא עשן, אפר ועם פחות ריח".

עישון בישראל (צילום: אילוסטרציה)

הבעיה כיום היא שבמדינות רבות החוקים שנועדו להגן על הציבור מפני עישון כפוי, למשל, מתייחסים כיום רק למוצרים שבהם הטבק שעובר בעירה משחרר עשן לסביבה

מבחינת בריאות הציבור, הבעיה כיום היא שבמדינות רבות החוקים שנועדו להגן על הציבור מפני עישון כפוי, למשל, מתייחסים כיום רק למוצרים שבהם הטבק שעובר בעירה משחרר עשן לסביבה. "במקרה של 'אייקוס'", נאמר במפורש בדו"ח המחקר, "יכול להיות שמדובר בעשן בלי אש".

החוקרים הדגישו, כי על המעשנים לקבל נתונים מדויקים ומפורטים לגבי הרכיבים הרעילים שמשוחררים לסביבה בעת עישון "אייקוס" – ונתונים אלו חייבים להגיע ממקורות עצמאיים, שאינם משתייכים לתעשיית הטבק.

החוקרים ערכו אנליזה כימית של החומרים האורגניים הנדיפים ושל ניקוטין, את זמן השהות של החומרים הללו בסביבה, ובדקו כמה מהם לא נעלמו במשך 12-4 דקות. בטבלת החומרים שנמצאו בחימום טבק ב"אייקוס": 8 רכיבים אורגניים נדיפים, 16 תרכובות פחמניות רב-טבעיות ארומטיות, 3 רכיבים א-אורגניים וניקוטין באירוסולים וכן ההבדלים בטמפרטורות בעת שיא החימום מול שיא הבעירה.

הגם שהטמפרטורה ב"אייקוס" הייתה נמוכה כדי מחצית מזו של סיגריה קונבנציונלית. עשן ה"אייקוס" מכיל 84% מרמת הניקוטין שבעשן סיגריה רגילה. העשן המשתחרר מ"אייקוס", הדגישו החוקרים, מכיל חומרים שמזיקים כמו בעשן סיגריה רגילה. "האנליזה שלנו חשפה שהביטוי 'חימום-לא-בעירה' איננו תחליף למדע", נכתב.

השורה התחתונה של המחקר היא יש להטיל על "אייקוס" ודומיה בדיוק את אותם איסורים בהקשר לעישון במקומות סגורים, החלים על סיגריות קונבנציונליות.

נושאים קשורים:  מגזין,  עישון,  סיגריות אלקטרוניות,  IQOS,  "פיליפ מוריס",  מחקר,  שוויץ
תגובות
אנונימי/ת
15.06.2017, 10:56

מה לגבי מיסוי טבק לגלגול?
הרי שם מדובר ממש בסיגריה רגילה שאינה מחוממת אלא בוערת.