• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
חדשות

כנס ראשון מסוגו של רופאי ילדים המתמחים בעור, ראומטולוגיה וגסטרואנטרולוגיה התקיים השבוע

יוזמי הכנס אמרו כי מטרתו היתה לתאם באופן טוב יותר בין הדיסציפלינות הרפואיות השונות, לשם העלאת המודעות של הרופאים לקשר הקיים בין מחלות חוצות-תחומים

לראשונה בישראל התקיים היום (29 ביוני) כנס משותף לרופאי ילדים המתמחים בשלושה תחומים – רפואת עור, ראומטולוגיה וגסטרואנטרולוגיה. יוזמי הכנס אמרו כי מטרתו היתה לתאם באופן טוב יותר בין הדיסציפלינות הרפואיות השונות, לשם העלאת המודעות של הרופאים לקשר הקיים בין מחלות חוצות-תחומים.

בוועדת ההיגוי של הכנס היו חברים: ד"ר יצחק קונפינו מומחה ברפואת עור ילדים במרכז הרפואי "וולפסון" בחולון; פרופ' דן טרנר ראש המכון לגסטרואנטרולוגיה, כבד ותזונה ב"שערי צדק" בירושלים; ופרופ' ליאורה הראל, מנהלת היחידה לראומטולוגיה ילדים במרכז "שניידר" לרפואת ילדים בפתח תקווה.

בכנס הוצגו מקרים שונים, ביניהם Uveitis אצל ילדים, כשל חיסוני הקיים במגוון רחב של מחלות, התקרחות אצל ילד שנקשרה למחלה סיסטמית ועוד.

"דוקטורס אונלי" שוחח עם שלושה חברי ועדת ההיגוי כדי שיבהירו, מנקודות מבטם השונות, במה הייתה חשיבות הכנס.

"למיטב ידיעתי", אמר ד"ר קונפינו, "זו הפעם ראשונה שכנס מסוג זה התקיים בארץ. לבתי חולים מגיעים לא מעט מקרים שהם בדרגת מורכבות גבוהה. האבחון המדויק לא מסתיים אצל רופא-מומחה מסוים אחד. תופעות, תלונות ותסמינים, ואנחנו רואים זאת לא מעט בקרב ילדים, הם בעצם חוצי תחומים וכדי להיות יותר מדויקים באבחנות ובבניית הטיפול יש לערב רופאים בעלי מקצועות והתמחויות-על בתחומים אחרים.

"כל הרופאים שנטלו חלק בכנס והשתתפו גם בדיונים המסכמים היו רופאי ילדים אבל גם בעלי התמחויות נוספות – או כאלו שהתמחו בדיסציפלינה מסוימת וגם רכשו ניסיון עשיר והשתלמו ברפואת ילדים.

"לעתים, אנחנו מגלים כי ילד שמתלונן על תופעה מסוימת – או שרואים אותה בעין – היא רק חלק מתופעה רפואית כללית, מערכתית, שיש לברר את הסיבות האחרות לה. הדבר הזה בולט במקרים של מחלות עור".

ד"ר קונפינו הציג בכנס מקרה לדוגמא של התקרחות מוזרה אצל ילד – אבל אבחנה יותר מעמיקה העלתה שמדובר בתופעה קיצונית הקשורה בביטוי של מחלה במערכת העיכול. "ראינו גם מקרים של ילדים שהתלוננו על כאב וצליעה – והוברר שחלו בפסוריאזיס. לעתים גם יש קשר בין פסוריאזיס ובעיה ראומטולוגית", אמר ד"ר קונפינו. "השילוב הזה מחייב לכן בירור כיצד על הרופא המטפל לנהל את הטיפול בדרך יותר נכונה".

לדברי ד"ר קונפינו, שילוב התחומים בכנס נבחר מכיוון ש"קיימת השקה בין ראומטולוגיה ורפואת עור וכיום אנחנו גם יודעים יותר ויותר מתוך מחקרים חדשים, שבמחלות לא מעטות מעורבות בעיות במערכת העיכול, בהקשר לפלורה במעיים – נושאים שבהם עוסקת הגסטרואנטרולוגיה. בכנס הצגנו את דרכי הבירור המשולב חוצה-התחומים. האירוע יוליד, אני מניח, רעיונות להשתלמויות וגם של דרכי עבודה משותפת".

פרופ ליאורה הראל סימנה את שתי המטרות המרכזיות שהיו לכנס: להעלות את המודעות של הרופאים להיבט האבחנתי וגם להיבט הטיפולי.

"לגבי ההיבט האבחנתי", אמרה פרופ' הראל, "קיימת חשיבות רבה בהעלאת המודעות לאתיולוגיות שונות מדיסציפלינות שונות שקיימות, למשל, במחלות ראומטיות. ומנגד: העלאת המודעות לאתיולוגיה ראומטולוגית שקיימת במחלת גסטרו.

"למשל, ילד מגיע לרופא שוב ושוב עם ארתריטיס בברך. הוא מתאשפז וכעבור זמן מה חוזר ומתאשפז. במצב כזה, הרופא צריך לחשוב שאולי אין מדובר כאן במקרה של מחלה ראומטולוגית בלבד ואולי קיימת סיבה אחרת. אולי – מחלת קרוהן שיכולה להתבטא בתסמיני ארתריטיס. אולי מדובר בקרוהן שתתפרץ אפילו בעוד כמה שנים. או כשילד מגיע עם לופוס – מחלה ראומטית קלאסית, שיכולה להצביע על קיומה של מחלת גסטרו אחרת.

"על הרופא המטפל להיות אם כן עם ראש פתוח לאפשרויות כאלו. הכנס לכן הציף את החשיבות הראשונה של העלאת המודעות האבחנתית.

"ההיבט השני הוא הטיפולי. כאן מדובר בהגברת שיתופי הפעולה בין הרופאים הבאים מדיסציפלינות שונות כדי שייזמו וידעו על קיומם של סוגי טיפולים שניתן לתאם ביניהם. למשל: לפעמים, כשמדובר בדלקת מפרקים על רקע של מחלת מעיים דלקתית, המצב הזה דורש טיפול שונה מזה שניתן לדלקת מפרקים אידיופאטית. הטיפול בחולי משולב צריך לכן להיות מותאם לשתי המחלות.

"ויש כמובן תופעות עוריות שיש להן ברקע מחלה אחרת. כשקיימת מודעות לקשר שבין דיסציפלינות שונות עולה הסיכוי לאבחון נכון ומדויק יותר ובעקבותיו – למתן טיפול נכון, יעיל יותר".

פרופ' דן טרנר, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה כבד ותזונה במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, אמר: "כנסים המיועדים לרופאים-מומחים הבאים משתי דיסציפלינות יש פה ושם - אבל הכנס שנערך הפעם היה מאד ייחודי. הוא כינס תחת קורת גג אחת רופאים משלושה תחומים שונים. על כך מגיע 'שאפו' לחברת 'אבווי' שיזמה אותו.

"ככל שאני יודע – ואני שותף בארגונם של לא מעט כנסים - זה היה בהחלט כנס ראשון מסוגו. לכאורה, אין קשר בין שלושה התחומים הללו. אבל עד מהרה התברר לכל הנוכחים, שלמעשה יש, והרבה. כי מדובר אמנם במחלות שבהן מטפלים רופאים שונים הבאים לכאורה מ'עולמות שונים' אבל למחלות רבות היבטים מהתמחויות שונות עם הסתמנות והאתיולוגיה דומות. אפילו קיימים קוים מקבילים בין המחלות השונות והרבה מאד מן המשותף.

"ניסינו לדבר על מחלות שכולנו נחשפים אליהן 'באופן רוחבי'. לדון באותה מחלה ואיך היא מתבטאת בתחומים השונים. זה היה תרגיל מאד מעניין, מאתגר, מרתק ומסקרן - לכולנו.

"הפן האחר שאפיין את הכנס נובע משימוש באותן תרופות שאנחנו עושים כדי לטפל בחולים שלנו למחלות אחרות. תרופות זהות ניתנות על-פי אלגוריתמים טיפוליים שונים. הדיון בנושא זה 'פתח את הראש'. דוגמא בולטת: 'יומירה' או 'רמיקייד', תרופות ביולוגיות הניתנות במינונים שונים, לטיפול בדלקת מפרקים אבל גם למחלות מעי דלקתיות ואפילו למחלות עור.

"המשתתפים הופתעו להיחשף לדרכי שימוש שונות באותה התרופה ושבה ישתמשו הרופאים מכל אחת מהדיסציפלינות השונות.

"הפן החשוב השלישי שאני מוצא באירוע: הסקרנות המדעית. כאשר אנו נחשפים לפתוגנזה של מחלות מקביליות, הרי שהשאלות העולות פותחות, להבנתי, צוהר גם אל נבכי האתיולוגיה של המחלות האחרות. הקרינו חזרה על הדיסצפלינה שבה כל אחד מתמחה. באורח ייחודי. יש בכך כדי לספק תובנות חדשות, מכיוונים מפתיעים ולא צפויים, תוך לימוד ממומחים הבאים מהדיסציפלינות האחרות".

"בנייה של תכנית כנס המיועדת לשלוש דיסציפלינות ומעניינת לכל הרופאים היא משימה מאתגרת שדרשה חשיבה יצירתית ועבודת הכנה רבה. אין ספק שהמאמץ היה שווה את ההשקעה - נחשפנו לעולמות חדשים ורלוונטיים".

נושאים קשורים:  חדשות,  כנס,  רופאי ילדים,  מחלות חוצות-תחומים,  פסוריאזיס,  ארתריטיס
תגובות
30.06.2017, 18:09

כל הכבוד לרופאים משלוש הדיסציפלינות השונות שמצאו תחומים משותפים של ענין במחלות ששלושתם מטפלים בהן. האם רופאי הילדים הכלליים אינם צריכים להיות מוזמנים לכנס מסוג זה שהם אלה שצריכים להיות הראשונים לזהות את הסימפטומים שמאפיינים את מעורבות המערכות השונות במחלות אלה. הם אלה שצריכים להיות אנשי הקשר בין המומחים למטופל שלהם.