חדשות

"איכילוב": מערכת הדמיה תלת-ממדית בקרינה מופחתת תסייע לטיפול בעיוותי עמוד שדרה

בית החולים מסר, כי החל להשתמש במערכת ההדמיה החדשנית EOS, הסורקת את החולה בעודו עומד ומאפשרת שחזור תלת ממדי של הצילומים

מערכת ההדמיה EOS בפעולה (צילום: "איכילוב")

מערכת ההדמיה החדשנית EOS נכנסה לשימוש בישראל בבית החולים לילדים "דנה-דואק" במרכז הרפואי "איכילוב" בתל-אביב; כך מסר אתמול (ג') בית החולים.

לפי ההודעה, המערכת סורקת את החולה בעודו עומד ומאפשרת שחזור תלת ממדי של הצילומים. היא קולטת סריקת רנטגן המבוצעת בו זמנית בשני מישורים ולאחר מכן מסוגלת לבצע אינטגרציה לשחזור תלת ממדי. כל זאת באמצעות קרינה במינון נמוך במיוחד.

בית החולים מסר כי ה-EOS פולטת קרינה במינון של פי 3-2 פחות מאשר ברדיוגרפיה כללית ופי 20 פחות מטומוגרפיה ממוחשבת (CT). בצילומי עמוד שדרה היא כרוכה בכ-85% פחות קרינה מאשר ברדיוגרפיה ממוחשבת (CR), אולם באיכות שווה או טובה אף יותר. בצילומי גפיים תחתונות ועמוד שדרה לכל אורכו, מינון הקרינה מופחת ב-50% לעומת רדיוגרפיה ממוחשבת (DR). בבדיקות ציר ועיוותי מבנה של גפיים תחתונות - מינון הקרינה נמוך ב-95% מאשר בטומוגרפיה ממוחשבת (CT).

כמו כן, קיים פרוטוקול לביצוע בדיקה במינון "אולטרה-מופחת", שבו מפחיתים את כל המינונים שצוינו לעיל עד פי 10.

וידיאו שפירסם בית החולים על המערכת החדשה:

ד"ר דרור עובדיה, מנהל המחלקה לאורתופדיה ילדים בבית חולים, הסביר: "הפחתת מינון הקרינה מועילה ומיטיבה במיוחד עם ילדים שצריכים לעבור צילומים לעיתים תכופות. ביניהם ילדים עם עיוותי עמוד שדרה כמו עקמת. המערכת החדשנית מהווה עבורנו הרופאים את האפשרות הטובה ביותר לבצע מעקב אחר הילדים ולפקח על התקדמות המחלה".

בנוסף, מסר בית החולים כי המכשיר מפחית את הזמן הנדרש לסריקה עד ל-25-10 שניות בלבד. טכנולוגית ה-EOS מספקת תמונות בגודל אמתי, כלומר בקנה מידה 1:1, לתכנון ההליך הכירורגי ולניטור מחלות עצם ומפרקים.

"צילומי תלת ממד של ילדים בעמידה מאפשרים לרופאים לראות בצורה מדויקת את עמוד השדרה ואת הגפיים התחתונות, את האינטראקציה שבין המפרקים לשאר המערכת השלדית ובפרט עמוד השדרה, הירכיים והרגליים. כך אנחנו יכולים להעריך את האיזון והיציבה ולבחון את העצמות, המפרקים והרצועות ממספר זוויות", הוסיף ד"ר עובדיה.

לדבריו, "הדמיה מסוג זה מאפשרת לראות את כל אזורי הגוף בצילום אחד במקום לחבר יחד מספר תמונות. כמו כן היא מאפשרת לראות בצורה מדויקת את מערכת השרירים והשלד לשם אבחון ותכנון הטיפול; להעריך את שיעור העיוותים בעמוד השדרה, באגן, בירכיים, בברכיים ולכל אורך הגפיים תחתונות; לבצע אומדן אורך וזוויות הגפיים התחתונות, סיבוב צירי פיתול של החוליות בעמוד השדרה או בעצמות הגפיים התחתונות, מדידת פרמטרים פיזיולוגיים של עמוד השדרה (קיפוזיס לורדוזיס) וכל שאר הפרמטרים הקליניים האורתופדיים הרלוונטיים. כל אלו מחושבים - ונשמרים במערכת".

ד"ר עובדיה ציין עוד, כי אחת המגבלות הידועות בטיפול בבעיות בעמוד השדרה, על סמך מחקרים שבוצעו על עיוותים בעמוד השדרה, היה השימוש בהדמיה דו-ממדית. עקמת אידיופתית, למשל, ידועה כעיוות תלת ממדי של עמוד השדרה. צילומי עקמת שגרתיים לא מאפשרים הערכה מדויקת של הממד האקסיאלי (סיבוב החוליות).

נושאים קשורים:  חדשות,  מערכת הדמיה,  מערכת EOS,  עקמת,  עיוותי שלד,  ד"ר דרור עובדיה,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות