• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
דלקת פרקים ראומטית

האם צריכת אלכוהול גורמת לנזק כבדי בחולי דלקת פרקים ראומטית הנוטלים מטוטרקסט?

החוקרים מצאו כי צריכה של פחות מ-14 יחידות אלכוהול בשבוע אינה קשורה בסיכון מוגבר לטרנס-אמיניטיס

אלכוהול (אילוסטרציה)
אלכוהול (אילוסטרציה)

חולים עם דלקת פרקים ראומטית (RA) אשר נוטלים מטוטרקסט אמורים להימנע מצריכת אלכוהול מופרזת לאור פוטנציאל לרעילות כבדית מוגברת. עם זאת, קיים מידע מועט התומך בהמלצה זו. מטרת מחקר זה הייתה לכמת את הסיכון לפתח בדיקות דם לא תקינות הקשורות בכבד ברמות שונות של צריכת אלכוהול באמצעות מידע שנאסף באופן שגרתי במסגרת רפואה ראשונית.

במחקר הוכללו חולים עם RA ממאגר המידע Clinical Practice Research Datalink שהחלו ליטול מטוטרקסט בין 1987 ל-2016. רעילות כבדית הוגדרה כטרנס-אמניטיס, דהיינו, עליית ALT או AST מעל פי 3 מהגבול העליון של הנורמה. שיעורי טרנס-אמניטיס חושבו לכל 1,000 שנות חיים וחולקו לקבוצות לפי צריכת אלכוהול שבועית ביחידות. מודל Cox בחן את יחסי הסיכונים והקשר בין צריכת אלכוהול וטרנס-אמניטיס באופן חד-משתני ובתקנון למין וגיל.

במחקר הוכללו 11,839 חולים עם 530 אירועים של טרנס-אמניטיס שאירעו ב-47,090 שנות חיים. צריכת אלכוהול שבועית מוגברת כמשתנה רציף נמצאה כקשורה בסיכון מוגבר לטרנס-אמניטיס עם יחס סיכונים מתוקנן של 1.01 (רווח בר-סמך 95%, 1.00-1.02) לכל יחידת אלכוהול. צריכה של בין 15-21 יחידות נמצאה כקשורה עם סיכון אפשרי לרעילות כבדית בעוד שצריכה של יותר מ-21 יחידות העלתה באופן מובהק סטטיסטית את השיעורים של טרנס-אמניטיס: יחס סיכונים מתוקנן 1.85 (1.17-2.93).

מסקנת החוקרים היא כי צריכה שבועית של פחות מ-14 יחידות אלכוהול  אינה קשורה בסיכון מוגבר לטרנס-אמיניטיס.

מקור: 

Humphreys, J.H. et al. (2017) Annals of The Rheumatic Diseases. 76(9).

נושאים קשורים:  דלקת פרקים ראומטית,  אלכוהול,  כבד,  מטוטרקסט,  מחקרים
תגובות