סקירה

טיפולי שיניים בחולי אוסטאופורוזיס

לא מומלץ להימנע מטיפולי שיניים ולהתמיד בטיפול באוסטאופורוזיס למעט במקרים יוצאי דופן

טיפולי שיניים (צילום: אילוסטרציה)

ד"ר פנינה רוטמן-פיקלני, שירות מחלות עצם, המחלקה לאנדוקרינולוגיה, בית החולים "מאיר"; ד"ר רונית קגן, המחלקת לכירורגית פה ולסת, בית החולים "מאיר".

תופעת נמק עצם הלסת בנוטלי תרופות נוגדות ספיגה בעצם דווחה לראשונה לפני עשור וחצי. הסיבוך מופיע בשתי קבוצות אוכלוסייה: חולים עם אוסטאופורוזיס וחולים אונקולוגיים. אצל האחרונים מינון ותדירות מתן התרופות נוגדות ספיגת העצם גבוה יותר ומכאן גם השכיחות וחומרת הסיבוך גדולים יותר. במאמר הנוכחי נעסוק בחולים עם אוסטאופורוזיס בלבד.

התופעה נדירה: השכיחות המדווחת בנוטלי תרופות לאוסטאופורוזיס היא 0.001%, אך נראה כי קיים תת-דיווח וקושי בהגעה לערכי שכיחות מדויקים.

ד"ר פנינה רוטמן-פיקלני (צילום: רמי זרנגר / יח"צ)

ההד התקשורתי לתופעה, כמו גם השכיחות הרבה של טיפולי שיניים פולשניים בגיל השלישי, גורמים לחשש ואפילו חרדה במטופלים עם אוסטאופורוזיס הנוטלים טיפולים נוגדי ספיגת עצם.

במרכז הרפואי "מאיר" צמח שיתוף פעולה בין מרפאת פה ולסת למרפאה האנדוקרינולוגית, במטרה לשפר את רמת המודעות של חולים עם אוסטאופורוזיס לתופעה זו תוך כדי שמירה על הטיפול באוסטיאופורוזיס מחד והיגיינת פה נאותה מאידך.

נמק עצם הלסת מוגדר כעצם לסת חשופה שלא התרפאה לאחר 6-8 שבועות מהפרוצדורה הכירורגית. כל הליך של ריפוי מערב יצירת רקמה חדשה ובכלל זה ריפוי עצם. חלק מהתרופות לאוסטאופורוזיס מפחיתות שחלוף עצם ולכן עלולות לפגוע בריפוי של עצם לסת שניזוקה לאחר פעולה פולשנית או באופן ספונטני.

חשוב לציין, כי לא כל התרופות לטיפול באוסטופורוזיס מפחיתות ספיגת עצם. פוסלן ונגזרותיו, אקטונל ונגזרותיו, אקלסטה הניתנת בערוי ופרוליה הניתנת בזריקה תת-עורית עלולות לפגוע בעצם הלסת לעומת תרופות כמו אביסטה ופורטיאו שמתאפיינות במנגנון פעולה שונה ואינן מעלות סיכון לסיבוך זה.

באותו אופן ישנם טיפולים שאינם כרוכים בנזק לעצם הלסת או בסבוך של נמק עצם הלסת. אין חשש לבצע טיפולים של שיננית, סתימות רגילות או טיפולי שורש.

ככל שמשך הטיפול בתרופות נוגדות ספיגה ארוך יותר, הסיכון לפגיעה בעצם הלסת גדול יותר. מקובל לומר שטיפול של למעלה משלוש שנים מעלה הסיכון לסיבוך זה. נסייג ונאמר שהקשר בין משך הטיפול ונמק עצם הלסת נצפה בתרופות מסוג ביספוספונאטים ולא בתרופות מקבוצות אחרות.

ביקור סדיר אצל שיננית בכל חצי שנה ומעקב חד שנתי אצל רופא השיניים, יגרמו לזיהוי מוקדי זיהום בפה בשלב מוקדם. טיפול מוקדם במוקדי זיהום דנטליים ימנע צורך בטיפולים כירורגיים, המעלים את הסיכון לנמק בלסתות.

ד"ר רונית קגן (צילום: יח"צ)

במידה ונזקקים לעקירה תוך כדי טיפול בתרופות לאוסטיאופורוזיס יש לקחת בחשבון כל מטופל באופן אינדיבידואלי ולהעריך מהי הסבירות לשברים אוסטאופורוטיים לעומת הנחיצות והדחיפות בביצוע העקירה. ככלל, אם מדובר בטיפול שיניים דחוף - יש לבצעו למרות הסיכון המוגבר לנמק עצם הלסת. אם הטיפול אינו דחוף וניתן לדחותו - יש לשקול הפסקה זמנית של הטיפולים לאוסטאופורוזיס ביחד עם הרופא המטפל (אנדוקרינולוג או רופא משפחה).

חשוב לציין, כי לא מומלץ להמנע מטיפול באוסטופורוזיס מאחר ומטרת הטיפול התרופתי באוסטאופורוזיס היא להפחית סיכון לשברים ובהתוויה זו הוא נרשם בעולם ובישראל. השברים קורים לאחר נפילות, אך יתכנו שברים גם ללא נפילה כלל, לדוגמא שברי עמוד שדרה ושברי צלעות.

מחקרים מראים, כי מטופלים שמתמידים בטיפול זוכים למלוא האפקט שלו, ולעומתן חולים שמדלגים על לקיחת התרופה ונוטלים פחות מ-50% מהפעמים אינם זוכים לאפקט מיטיב זה.

באותו אופן לא מומלץ להימנע מטיפולי שיניים ולהתמיד בטיפול באוסטאופורוזיס למעט במקרים יוצאי דופן. במידה ונימנע מטיפולי שיניים נדרשים מצב הפה עלול להחמיר. מומלץ לתמרן בין סוגי הטיפולים השונים ולהחליט על תזמון וסדרי עדיפויות ביחד עם הרופאים בהסתמך על הנתונים הספציפיים של כל מקרה ומקרה.

נושאים קשורים:  סקירה,  נמק עצם הלסת,  אוסטאופורוזיס,  תרופות,  הנחיות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
13.12.2017, 14:58

שלום רב. חבל שלא מצויין כמה זמן לפני הטיפול שיניים מומלץ להפסיק הביספוספונאטים ?

אנונימי/ת
16.12.2017, 22:05

לא תמיד צריך בכלל להפסיק.
ראוי לבצע בדיקה פשוטה הקרויה CTX ועל פי ערכיה להמשיך ולנהל את המקרה.
רק אם ערך הבדיקה מנבא נמק תוצאתי יש להפסיק את הטיפול, להמתין 3 חוד׳, לחזור על הבדיקה ולהמשיך בבטחה.

אין צורך להפסיק את הטיפולים המשמרים. יש לנקוט אמצעי זהירות בטיפולים הכירורגיים ובמיוחד עקירות (טוחנות בלסת תחתונה!!!) והשתלות.