חדשות

חוקרים חשפו גן חדש המעורב בסיכון מוגבר לסרטן שחלות, שמקורו באבות

לדברי חוקרים, מדובר בגן MAGEC3 הממוקם בכרומוזום X שמקורו באב, ונובע מהמטען הגנטי של אמו; כעת מתמקד המחקר בזיהוי וכימות הסיכון לסרטן השחלה בנשאיות המוטציה

צילום מיקרוסקופי של גידול בשחלה עם פוטנציאל נמוך לממאירות (מקור: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של גידול בשחלה עם פוטנציאל נמוך לממאירות (מקור: ויקיפדיה)

מוטציה גנטית מורשת המועברת מאבות לבנות עלולה להעלות את הסיכון לסרטן שחלות; כך עולה ממחקר עליו דיווח בסוף השבוע צוות חוקרים אמריקאי, במאמר שהתפרסם בכתב העת המקוון PLoS.

המחקר בוצע ב"מרכז הסרטן המקיף רוזוול פארק" בעיר באפאלו, מדינת ניו-יורק. המחבר הראשי של הדו"ח הוא ד"ר קווין אנג. הגן החשוד -MAGEC3 - ממוקם בכרומוזום X שמקורו באב.

במחקר, סרטני השחלה קושרו לגנים שהועברו בתורשה מהאב כאשר מקורם באמו. הם גם נקשרו לשיעורים גבוהים של סרטן הערמונית אצל אבות ובניהם.

כיום, נשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן יכולות לעבור בדיקה לאבחון מוטציה בגן BRAC, שהימצאותו מגבירים במידה ניכרת סיכונים לסרטן שד ולסרטן שחלות.

ד"ר אנג אמר ל-BBC כי בשלב הבא של המחקר הצוות יצטרך לוודא את הקשר בין הגן לסיכון לסרטן השחלות על-ידי הליך ריצוף במשפחות נוספות.

"במשפחות שבהן יש שלוש בנות ושכולן אובחנו עם סרטן שחלות קיים סיכוי גבוה שהופעת מחלתן דורבנה על-ידי מוטציות מורשות מכרומוזום X, אף יותר מהמוטציות של הגן BRAC", אמר ד"ר אנג.

בדיווח ב-BBC צוין, למשל, כי הסיכון של נשים בבריטניה ללקות בסרטן שחלות הוא 1 ל-54. הגנים BRAC1 ו-BRAC2 שלא עברו מוטציות משתתפים בתהליכי התיקון של נזקי DNA בתאים. מוטציה ב-BRAC1 קשורה בסיכון לכל החיים לסרטן שחלות בשיעור של 50-40%.

שחקנית הקולנוע אנג'לינה ג'ולי ביצעה פעולה מקדימה להופעת המחלה, כאשר רופאיה ביצעו כריתה יזומה של חצוצרות הרחם והשחלות לאחר שנתגלה שהיא נושאת את המוטציה בגן הזה. הרופאים קבעו בעקבות בדיקות שהסיכון שלה לסרטן שד היה 87% ולסרטן שחלות 50%. ההליך הנועז הזה זכה לתהודה ניכרת בעולם.

אם יאוששו ממצאי המחקר החדש יהיה בכך צעד משמעותי נוסף למניעת סרטן שחלות בקרב נשים רבות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מוטציה,  גן,  MAGEC3,  סרטן שחלה,  ארה"ב,  מחקר
תגובות