• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
חדשות מה-AAD

אדלימומאב יעילה ובטוחה עבור חולי פסוריאזיס עם מעורבות ציפורניים

מחקר פאזה 3, אקראי ומבוקר זה, בחן את היעילות והבטיחות ארוכות הטווח של אדלימומאב לטיפול בחולים עם פסוריאזיס עורית ופסוריאזיס של הציפורניים במעל 100 מטופלים

14.03.2018, 11:42
פסוריאזיס (אילוסטרציה)
פסוריאזיס (אילוסטרציה)

הניהול של פסוריאזיס של הציפורניים (nail psoriasis) הינו מאתגר מאחר והאתיולוגיה והפתולוגיה של המחלה אינן מובנות דיין. מטרת מחקר זה הייתה להעריך את היעילות והבטיחות ארוכות הטווח (52 שבועות) של אדלימומאב הניתנת פעם בשבועיים עבור פסוריאזיס בינונית-קשה של הציפורניים בחולי פסוריאזיס בינונית-קשה.

בשלב A של המחקר המשתתפים חולקו באופן אקראי ביחס של 1:1 לקבל אדלימומאב במינון 40 מ"ג או טיפול אינבו במשך 26 שבועות. החל משבוע 16, במידה ושטח מעורבות המחלה גדל ב-25% ומעלה מנתוני הבסיס, החולים עברו אוטומטית לשלב B של המחקר. חולים שהשלימו את שלב A או חוו החמרת מחלה כמתואר לעיל נכנסו לשלב B אשר כלל טיפול של 26 שבועות נוספים עם אדלימומאב (סך הכל 52 שבועות).

באנליזת התוצאות הוכללו כל החולים שקיבלו אדלימומאב במשך 52 שבועות. התוצאים העיקריים כללו השגת Physician Global Assessment של 0 או 1 ו-modified Nail Psoriasis Severity Index י(mNAPSI) של 75.

אוכלוסיית המחקר כללה 109 משתתפים (88.1% גברים) עם גיל ממוצע של 47.2 שנים. BSA מעורב הגדול מ-10% נצפה ב-60.6% מהמשתתפים בתחילת המחקר. ציון ה-modified Nail Psoriasis Severity Index הממוצע היה 57.6 בתחילת המחקר, ציון ה-nail pain הממוצע היה 5.2 וציון ה-Dermatology Quality of Life Index הממוצע היה 13.6 בתחילת המחקר.

תוצאות המחקר הדגימו כי לאחר 52 שבועות, 65% מהמשתתפים השיגו mNAPSI של 75, שיפור בציון ה-nail psoriasis pain נצפה ב-76% מהמטופלים, השגת Physician Global Assessment של 0 או 1 נצפתה ב-61.3% מהמשתתפים והשגת Dermatology Quality of Life Index השווה ל-0 או 1 נצפתה ב-41.7% מהמשתתפים.

באוכלוסיית החולים שקיבלה מנה אחת או יותר של אדלימומאב נצפו 351 תופעות לוואי כאשר רק 21 היו קשות ורק שמונה תופעות לוואי גרמו להפסקת הטיפול על פני 52 שבועות. זיהומים קשים שהתפתחו במשתתפים כללו ברונכיטיס, אנדוקרדיטיס, אריספלס, שפעת, זיהומים ריאתיים ודלקת ריאות (אחד מכל סוג). לא נצפו מקרי שחפת, ממאירות או תמותה.

מסקנת החוקרים היא כי בחולי פסוריאזיס עם מחלת ציפורניים בינונית-קשה אשר קיבלו אדלימומאב במינון 40 מ"ג פעם בשבועיים במשך 52 שבועות, הודגמו יעילות ובטיחות קצרות וארוכות טווח של הטיפול.

מקור: 

Crowley, J. et al. (2018)

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  טיפול,  פאזה 3,  ציפורניים,  מחקרים,  אדאלימומאב