• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
טרשת מערכתית

תפקודי ריאות כסקר למחלת ריאות אינטרסטיציאלית בקרב חולי טרשת מערכתית

מחקר זה הראה מקרים בהם נראית עדות רדיולוגית למחלת ריאות אינטרסטיציאלית בקרב חולי טרשת מערכתית למרות תוצאות תקינות במבחן תפקודי ריאה

בקרב חולי טרשת מערכתית (Systemic Sclerosis) מתבצעות בדיקות תפקודי ריאה (Forced Vital Capacityי[FVC] ו-DLCO) כסקר לאיתור מחלות ריאה אינטרסטיציאלית הקשורה בטרשת מערכתית (SSc-ILD). מטרת מחקר זה הייתה לקבוע את הרגישות, הסגוליות ואת ערך הניבוי השלילי של מדדים אלו (FVC ו-DLCO) בהשוואה לסימנים רדיולוגיים בבדיקות HRCT.

מטופלים שעונים על הקריטריונים של American College of Rheumatology ל-SSc, עם סריקת HRCT ותפקודי ריאה היו מועמדים להשתתף במחקר. עדויות רדיולוגיות למחלת ריאות אינטרסטיציאלית כומתו על ידי מומחים בהדמיית ריאה. הסף להגדרת מחלת ריאות אינטרסטיציאלית מתוצאות ה-FVC וה-DLCO חושבו בעזרת תרשימי ROCי(Receiver Operating Characteristics Curve). משלב בדיקות ה-FVC וה-DLCO בהם נראתה הכי הרבה רגישות וסגוליות אופיינו. אנליזה נוספת בוצעה במטופלים עם נוגדנים חיוביים כנגד Scl-70.

המחקר כלל 265 מטופלים. מתוך 188 (71%) מטופלים עם עדות רדיולוגית ל-ILD, ל-59 (31%) היו תוצאות תקינות ב-FVCי(80% ויותר מה-FVC הצפוי), ול-65/151 (43%) היו תוצאות תקינות ב-DLCOי(60% ויותר מהצפוי). התוצאות שנחשבו כהכי טובות לניבוי SSc-ILD בהדמייה היו FVC<80% (רגישות 0.69%, סגוליות 0.73%), ו-DLCO<62% (רגישות 0.60, סגוליות 0.70). כל שילובי הספים השונים של ה-FVC וה-DLCO שחושבו הניבו ערך ניבוי שלילי קטן מ-0.7 (NPV<0.70). ערך הניבוי השלילי ל-ILD אצל מטופלים עם FVC<80% היה נמוך יותר במטופלים עם נוגדנים כנגד Scl-70י(NPV=0.05) בהשוואה למטופלים ללא נוגדנים אלו (NPV=0.57).

מקור: 

Showalter K.  et al (2018). The Journal of Rheumatology November 2018, 45 (11) 1572-1576;

נושאים קשורים:  טרשת מערכתית,  מחלת ריאות אינטרסטיציאלית,  תפקודי ריאה,  מחקרים
תגובות