חדשות

לראשונה בישראל: לפרסקופיה לכריתת רחם ושחלות דרך הנרתיק וללא צלקות

במרכז הרפואי רמב"ם בוצעה לראשונה גם פרוצדורה חדשנית לתיקון צניחה של איברי רצפת האגן, אף היא בגישה הלפרוסקופית דרך הנרתיק

הצוות הרפואי בהליך כריתת רחם ושחלות בשיטה לפרסקופית דרך הנרתיק וללא צלקות ברמב"ם

במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה בוצע ניתוח להסרת רחם ושחלות ללא צלקות על גבי הבטן בשיטת לפרוסקופיה - דרך פתחי הגוף הטבעיים, ללא שום חתך בבטנה של המטופלת. בית החולים מסר כי בניתוח נכרתו הרחם והשחלות דרך הנרתיק.

עד כה מקובל היה לבצע ניתוחים מסוג זה בשיטה הלפרסקופית באמצעות שלושה-ארבעה חתכים בבטן המנותחת, דרכם הוחדרו "שרוולים" עבור כלי הניתוח ומצלמה זעירה לשימוש הצוות הכירורגי. אולם, בפעולות הכירורגיות בשיטה הזאת נותרו על בטן המנותחת שלוש-ארבע צלקות בקוטר של 10-5 מ"מ כל אחת, לפי גודל החתכים.

נעשו גם נסיונות לבצע כריתת רחם ושחלות דרך חתך זעיר בודד בבטן המנותחת, אך גם פעולה זו הייתה כרוכה בצלקת בקוטר של כ-25 מ"מ שנותרה באזור הטבור.

פרופ' ליאור לבנשטיין, מנהל היחידה לגינקולוגיה שהוביל את ביצוע הניתוח החדשני ברמב"ם, אמר ל-Ynet, כי כמוהו מבוצע רק במספר קטן של בתי חולים בעולם והוא הראשון שנעשה בישראל. בנוסף לניתוח לכריתת רחם ושחלות, בוצעה גם פרוצדורה חדשנית לתיקון צניחה של איברי רצפת האגן, אף היא בגישה הלפרוסקופית דרך הנרתיק.

עוד אמר פרופ' לבנשטיין כי בבלגיה בוצעו עד היום יותר מ-1,000 ניתוחים בשיטה הזאת ושם למד אותה. לדבריו, גם במספר מצומצם של בתי חולים בארה"ב וסין יודעים לבצעה.

בשיטה הלפרסקופית דרך הבטן בתחום הגינקולוגיה מבצעים כיום כריתת שחלות, רחם, ושרירנים. "היעד הוא שבעוד כמה שנים, כל הניתוחים יוכלו להיעשות דרך הנרתיק מבלי לנתח דרך הבטן", הוסיף פרופ' לבנשטיין.

נושאים קשורים:  ניתוח לפרסקופיה,  כריתת רחם ושחלות דרך הנרתיק,  היחידה לגינקולוגיה ברמב"ם,  פרופ' ליאור לבנשטיין,  חדשות
תגובות