גליובלסטומה

תפקידו של LGR5 בהתפתחות הגידול הסרטני בחולי גליובלסטומה

מחקר מצא כי LGR5 מעודד צמיחה וחדירות של תאי גידול בחולי גליובלסטומה, לכן יכול לשמש כביו-מרקר פרוגנוסטי במטופלים אלו. כמו כן, נמצא כי יכול להוות מטרה לטיפול ממוקד בחולים אלו

תאי סרטן מסוג גליובלסטומה (צילום: אילוסטרציה)

גליובלסטומה הינו הגידול הסרטני המסוכן ביותר והנפוץ ביותר במוח. נכון להיום, עדיין לא נמצא טיפול אפקטיבי לריפוי חולים עם גליובלסטומה. כמו כן, לא נמצאו ביו-מרקרים פרוגנוסטיים בגידולים אלו. הביטוי של מרקר תאי הגזע אפיתליאליים, עשיר בלאוצין, מסוג קולטן מצומד לחלבון G 5י(Leucine‐rich repeat‐containing G‐protein coupled receptor 5, LGR5), תואר בגידולי גליובלסטומה. אך עם זאת, תפקידו הפונקציונאלי של קולטן זה עדיין לא ברור.

במחקר זה, נבחן תפקידו של LGR5 על ידי שימוש במאגר גדול של תרביות, המכילות תאי גזע של גליובלסטומה, אשר נדגמו ממטופלים. ההשלכות של ביטוי בייתר או בחוסר של LGR5 נבדקו ע"י שימוש ברקמות חיות או בתנאי מבחנה (In Vivo ו-In Vitro). הממצאים הדגימו, כי מבין אלו עם ביטוי גבוה של LGR5, הובחנו 2 קבוצות עם ביטוי פנוטיפי שונה: קבוצה אחת הייתה תלויה ב-LGR5 להתפתחות תכונותיה הסרטניות וקבוצה שניה אשר לא הושפעה משינויים בביטוי של LGR5. היה ניתן לזהות את התרביות שהגיבו ל-LGR5 על ידי יכולתם הגבוהה להתחדשות עצמית (high self-renewal capacity), כפי שנמדד ע"י טכניקת ELDAי(Extreme Limiting Dilution Assay). תרביות אלו, אשר הציגו LGR5 גבוה ו-ELDA גבוה, היו משמעותית יותר סרטניות וחודרניות, בהשוואה לאלו עם LGR5 גבוה ו-ELDA נמוך. תוצאות אלה הראו כי ביטוי LGR5 כשלעצמו, לא יכול לשמש כמרקר מדויק לתגובתיות של LGR5.

בחיפוש אחר ביו-מרקרים נוספים, זוהו LPAR4, CCND2 ו-OLIG2. ביו-מרקרים אלו נצפו בפעילות יתר, בתרביות תאי הגזע של גליובלסטומה שהגיבו ל-LGR5. בנוסף נמצא בתרביות תאי הגזע, כי OLIG2 בשילוב עם LGR5, שימשו כמרקרים פרוגנוסטיים לתגובה לטיפול. זאת בטיפולי קרינה או בטיפול תרופתי.

תוצאות המחקר הדגימו כי ל-LGR5 תפקיד מרכזי ברגולציה להתפתחות סרטן, כפי שנצפה בחלק מהתרביות של תאי הגזע של גליובלסטומה, שנדגמו ממטופלים. מסקנת החוקרים הייתה, כי ממצאים אלו תומכים בפוטנציאל של LGR5 כביו-מרקר פרוגנוסטי בחולי גליובלסטומה.

מקור: 

Xie Y. et al. (2018) The Journal of Pathology. 247, 228

נושאים קשורים:  גליובלסטומה,  ביו-מרקרים,  תאי גזע,  פרוגנוזה,  מחקרים
תגובות