• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
אשפוזים

המהלך הטבעי של מחלת קרוהן בחמש השנים הראשונות לאחר האבחנה

במחקר זה נמצא כי טיפול עם אימונומודולטורים מפחית את הסיכון לניתוחים ואשפוזים בחולי קרוהן בחמש השנים הראשונות לאחר האבחנה

29.04.2019, 16:17
מחלת קרוהן (צילום: אילוסטרציה)
מחלת קרוהן (צילום: אילוסטרציה)

עוקבת ה-Epi-IBD הינה עוקבה פרוספקטיבית מבוססת אוכלוסייה של מטופלים אקראיים עם מחלות מעי דלקתיות מרכזים רפואיים אירופאים המכילה כמעט 10 מיליון אנשים. מטרת מחקר זה הייתה להעריך תוצאים ומהלך מחלה על פני חמש שנים במטופלים עם מחלת קרוהן (CD).

מעקב אחר המשתתפים בוצע באופן פרוספקטיבי מזמן האבחנה ובכלל זה איסוף של נתונים קליניים, דמוגרפיים, פעילות מחלה, טיפול תרופתי, ניתוחים, סרטן ותמותה. הקשרים בין תוצאים ומספר רב של משתנים הוערך באמצעות אנליזת רגרסיה על שם Cox.

במחקר השתתפו 488 מטופלים. במהלך המעקב, 22% עברו ניתוח בעוד ש-36% אושפזו בשל CD. 14% מהמטופלים אשר אובחנו עם מחלה ללא סטריקטורות וללא חדירה, התקדמו למחלה חודרת או יוצרת סטריקטורות. שיעור זה לא השתנה בין מטופלים ממזרח ומערב אירופה. עם זאת, נצפו הבדלים גאוגרפיים משמעותיים בהיבט הטיפול: יותר מטופלים במדינות מערב אירופאיות קיבלו טיפול ביולוגי (33%) ואימונומודולטורים (66%) לעומת מטופלים במזרח אירופה (14% ו-54%, בהתאמה, p<0.01), בעוד שמטופלים ממזרח אירופה קיבלו יותר 5-אמינוסליצילטים (90% לעומת 56%, p<0.05). טיפול עם אימונומודולטורים הפחית את הסיכון לניתוח (יחס סיכונים, 0.4; רווח בר-סמך 95%, 0.2-0.6) ואשפוזים (0.3; 0.2-0.5).

החוקרים מסכמים כי למרות שמטופלים במערב אירופה מקבלים טיפולים ביולוגיים ואימונומודולטוריים בשלב מוקדם של המחלה לעיתים קרובות, התוצאים לחמש שנים ובכלל זה ניתוח והתקדמות פנוטיפית בעוקבה זו היו דומים לאלו ממזרח אירופה. הבדלים באסטרטגיות הטיפול בין מזרח ומערב אירופה לא השפיעו על מהלך המחלה. טיפול עם אימונומודולטורים מפחית את הסיכון לאשפוזים וניתוחים

מקור: 

Burisch, J. et al. (2019) Gut. 68(3)

נושאים קשורים:  אשפוזים,  ניתוחים,  מחקר מבוסס אוכלוסייה,  אימונומודולטורים,  מחלת קרוהן,  מחקרים
תגובות