אסתמה

ההורמון α-MSH פועל כגורם מקומי השותף בהומאוסטזיס חיסוני באסתמה אלרגית

מחקר בקרב בני אדם ועכברים מצא כי ההורמון  α-MSH מסייע להורדת הפרופיל הדלקתי באסתמה אלרגית

במקור, הנוירופפטיד α-MSH תואר כגורם המתווך פיגמנטציה של העור. מחקרים חדשים הראו כי α-MSH מסוגל להשפיע על התהליך הדלקתי ברקמות מסוימות, כולל הריאות. עד כה, עדיין לא ברור האם ל-α-MSH תפקיד בפתוגנזה של אסתמה ברונכיאלית אלרגית.

מטרת המחקר הייתה לחקור את תפקידו של α-MSH ואת מנגנוני הבקרה שלו בפתוגנזה של אסתמה. רמות α-MSH נמדדו בנוזל משטיפה ברונכו-אלבאולרית (BAL) בקרב נבדקים אסתמתיים ולא אסתמתיים, ובקרב עכברים בריאים ועכברים שהושרתה עליהם אסתמה אלרגית (עכברים שהונדסו לרגישות ל-Ovalbumin ונחשפו לאירוסול המכיל Ovalbumin). במודל העכברי α-MSH ניתן ישירות אל תוך קנה הנשימה, ונוגדנים ל-α-MSH ניתנו אינטרה-פריטונאלית לפני כל תגר Ovalbumin. החוקרים ביצעו הערכה של מספר קריטריונים: רמת הדלקת בדרכי האוויר, ייצור ציטוקינים, הפרשת ריר, תגובתיות יתר של דרכי האוויר ורמת ביטוי רצפטורים.

רמות α-MSH בבני אדם ועכברים אסתמתיים היו גבוהות משמעותית בהשוואה לקבוצות הבקרה הבריאות. במודל העכברי של אסתמה אלרגית, ניטרול α-MSH על ידי נוגדנים הגדיל את רמת הדלקת וייצור הריר, בעוד שמתן α-MSH דרך קנה הנשימה הוריד את רמת הדלקת בדרכי האוויר. ההשפעה המועילה של מתן α-MSH קושרה לירידה ברמות גורמים כימו-ריאקטיבים המשפיעים על אאוזינופיליים, המופרשים מתאי MC5R+ T-helper 2 ומתאי אפיתל בדרכי האוויר.

החוקרים הסיקו כי α-MSH פועל כרגולטור על מנת לשמור על איזון חיסוני מקומי באסתמה ברונכיאלית אלרגית.

מקור: 

Webering. et al. (2019) Clinical & Experimental Allergy; https://doi.org/10.1111/cea.13400

נושאים קשורים:  אסתמה,  דלקת,  אפיתל,  α-MSH,  הומאוסטזיס חיסוני,  מחקרים
תגובות