חדשות

הקשר בין ליפידים, הנוזל הפוליקולארי סביב הביצית והתפתחות הריון תקין

במחקר שנעשה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, בשיתוף יחידת ה-IVF ב"הדסה עין כרם", נבחן השפעתו של הרכב הנוזל העוטף את הביצית לבין יכולת הביצית להתפתח לעובר ולעבור השרשה

ד''ר אריה מוסאיוף, המכון למדעי התרופה בפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית. "הבנת השינויים המטאבוליים בתהליכי התפתחות או בתהליכים ביולוגיים אחרים יכולה לאפשר ויסות תהליכים אלה"

צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ו"הדסה", בהובלת ד"ר אריה מוסאיוף מהמכון למדעי התרופה בפקולטה לרפואה, מצא שהבדלים בהרכב השומנים, הליפידים, הקשורים להתפתחות הביצית ונמצאים בסביבתה, עשויים לנבא הריון. דו"ח על המחקר פורסם במהדורת יוני של כתב העת של איגוד החברות האמריקאיות לביולוגיה ניסויית, FASEB.

צוות המעבדה של ד"ר מוסאיוף בודק בשנים האחרונות שינויים מטבוליים הכרוכים בתחילת ההתפתחות העוברית, בעיקר בחומרים השומניים. במסגרת עבודה זו, הצוות בדק את הנוזל הפוליקולארי - הנוזל המקיף את הביצית בתוך הזקיק.

ד"ר מוסאיוף הסביר: "תהליכים מטבוליים כוללים כל שינוי החל בהרכב המולקולות הקטנות שבתא המטבוליטים. יש עושר עצום של מטבוליטים ואנו מתעניינים במיוחד בליפידים - חומרים בעלי אופי שומני. במעבדתנו מאופיינים אלפי ליפידים ונעשו שימוש בהרכב הספציפי שלהם כדי לאפיין את המצב של יחידה ביולוגית, ובמקרה זה של ביצית לפני ההפריה.

"אפיון זה משמש לשם מעקב אחרי תהליכים התפתחותיים, כמו גם אחר תהליכים פתולוגיים. הבנת השינויים המטאבוליים הכרוכים בתהליכי התפתחות או בתהליכים ביולוגיים אחרים יכולה לאפשר ויסות תהליכים אלה במקרים רבים".

במחקר הנוכחי שביצעו הסטודנטיות אלאא שחאדה ורעות ברוק-חיימסון בשיתוף ד"ר אסף בן מאיר מהיחידה להפריה חוץ גופית ב"הדסה עין כרם", נשמר הנוזל הפוליקולארי של נשים שטופלו ביחידת ה-IVF ונבדק האם ניתן לקשר בין הרכב הנוזל העוטף את הביצית לבין היכולת של הביצית להתפתח לעובר ולעבור השרשה.

"על פי ממצאי המחקר נראה שיש קשר בין ההרכב הליפידי של סביבת הביצית לבין היכולת של הביצית להתפתח לכדי הריון", ציינו החוקרים.

יש לציין שהמחקר הוא רק שלב ראשון במספר פרויקטים העוסקים בהתפתחות המוקדמת של העובר ועתה אוספים החוקרים דוגמאות מן הקליניקה כדי לחזק את ממצאי המחקר ולהרחיבם לתובנות נוספות.

נושאים קשורים:  ד"ר אסף בן מאיר,  טיפולי פוריות,  IVF,  ליפידים,  ד"ר אריה מוסאיוף,  חדשות,  ביצית,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות