• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ברמב"ם הוציאו הנחיות לרופאים ולעובדים לגבי פרסום ברשתות החברתיות

בעקבות פרסומים אחרונים של עובדים בבית החולים שהופיעו ברשתות החברתיות, הנהלת רמב"ם הוציאה הנחיות חדשות לגבי פרסום מידע וכתיבת כתבות בפייסבוק, באינסטגרם וברשתות דומות

מיון רמב"ם. 139% תפוסה בשנת 2021. צילום ארכיון: דוברות בית החולים

בשבוע שעבר פרסמה הנהלת המרכז הרפואי רמב"ם הנחיות חדשות לרופאים ולכלל העובדים בבית החולים לגבי השימוש שהם עושים ברשתות חברתיות. ככל הידוע, זה מהלך ראשון מסוגו של הנהלת בית חולים ציבורי בישראל.

היוזמה נולדה בעקבות מה שהנהלת בית החולים הגדירה כ"נורה אדומה" שנדלקה בעקבות פרסומים שונים של עובדים בבית החולים שהופיעו ברשתות החברתיות. בהנהלה הוחלט לכן לקבוע מערכת כללים של "עשה ואל תעשה".

משימת קביעת הכלים והכללים הוטלה על  מדור ניהול תביעות רפואיות ומינהלת ניהול סיכונים בבית החולים, יחד עם דוברות רמב"ם. הכללים מתייחסים לפרסום מידע וכתיבת כתבות בפייסבוק, באינסטגרם וברשתות דומות.

במייל שהופץ לכלל עובדי בית החולים נכתב: "לאחרונה היה מקרה שבו איש צוות רפואי הביע עמדה נחרצת בפייסבוק לגבי הגעה לבית החולים  של ילד שנפגע מפעולה של מוהל. מדובר אכן באירוע שראוי היה להביאו לידיעת הציבור, כדי להזהיר הורים ולמנוע את המקרה הבא. יחד עם זאת כל תחום שיתוף המידע מבית החולים ברשתות החברתיות על ידי עובדי רמב"ם הוא נושא רגיש וטמונה בו סכנה לחשיפה, בטעות, של פרטים חסויים ופגיעה בצנעת הפרט של מטופלים.

"הקונפליקט בין הרצון לאפשר את הזכות הבסיסית לחופש ביטוי ואת החירות להביע דעה, לבין הסיכונים ברשתות חברתיות, מחייב אותנו להחיל על עצמנו מערכת כללי זהירות", נכתב במסמך הכללים שהופץ לעובדים.

בין הכללים שאמורים להנחות את העובדים מופיעה אזהרה שאין לפרסם פרטים מזהים של מטופלים ברשתות החברתיות; אין להעביר ביקורת על קולגות ועל פעילות מחלקות בבית החולים ואין לשתף פרטי מידע המתייחסים לאירועים הנמצאים בחקירת משטרה.

"היה לנו הרבה יותר פשוט אם התקשי"ר, המחייב את כל עובדי המדינה, היה מכסה את תחום הרשתות החברתיות", אמר דוד רטנר, דובר רמב"ם, שהיה ממנסחי הכללים לפעילות ברשתות חברתיות, יחד עם ד"ר יצחק בירן ועו"ד טל אסף ממינהלת ניהול הסיכונים של רמב"ם. "אולם, התקשי"ר, האוסר לחלוטין העברת תוכן או ידיעה שהגיעו לעובד מדינה, מעודכן לתחילת שנות ה-2000 והדברים אינם ברורים לחלוטין בכל הקשור לרשתות החברתיות. אנו מקווים שנציבות שירות המדינה תרים את המשא הזה של קביעת כללים ברורים בעידן הנוכחי של הרשתות החברתיות, אבל עד שתעשה זאת – אנחנו צריכים להנחות ולהדריך את העובדים שלנו".

נושאים קשורים:  בית החולים רמב"ם,  רשתות חברתיות,  כתבות,  אינסטגרם,  חדשות,  ד"ר יצחק בירן,  צנעת הפרט
תגובות