• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ליצמן מתחייב: אפעל ליישם איסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים כמו בארה"ב

הודעתו של סגן שר הבריאות הגיעה בעקבות הודעת ה-FDA על הכוונה להגביל מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים וקריאתם של ארגוני הרופאים בישראל לאמץ את מהלך החקיקה גם בישראל

סיגריות אלקטרוניות בטעמים. מפתות וממכרות

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע בסוף השבוע (ה') כי הוא מתחייב לפעול מיד לאחר הבחירות לחידוש החקיקה הנוגעת לסיגריות אלקטרוניות וליישם, כמו שמתכוונת לעשות זאת ארה"ב, איסור או הגבלות אחרות על מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים.

האגודה למלחמה בסרטן בירכה  על הודעת סגן השר והוסיפה: "עם זאת, האגודה רואה חשיבות עליונה בנקיטת צעדים נוספים על מנת למנוע מבני הנוער גישה למוצרי עישון, וביניהם סיגריות אלקטרוניות. הצעד שנמצא כיעיל ביותר הוא העלאת המיסוי על מוצרי עישון, המהווה אסטרטגיה מרכזית להפחתת מקרי המוות מסרטן ולמניעת התחלת עישון בקרב צעירים ובני נוער.

"נכון להיום, המס איננו חל על סיגריות אלקטרוניות ויש למסות את הסיגריות האלקטרוניות כמו שאר מוצרי העישון. בנוסף, יש להעלות את גיל המכירה ל-21 – פעולה שעשויה להגדיל באופן משמעותי את מחסומי הגישה למוצר ולהפחית את שיעורי העישון בקרב חיילי צה"ל. יש להקצות משאבים נוספים למיגור נגע העישון הממכר והממית".

בישראל נמכרות סיגריות איוד אלקטרוניות בטעמים שוקולד, וניל, פירות, מנטה ונוספים. הטעמים מושכים צעירים להתנסות במוצרים אלהו המכילים ניקוטין וחומרים נוספים – ביניהם כנראה גם THC. מחקרים שונים הראו שבישראל, כ-20% מבני הנוער התנסו בסיגריות אלקטרוניות.

בהודעתו לתקשורת אמר ליצמן: "הגבלנו את ריכוז הניקוטין (במוצרים אלה) והחלנו את כל המגבלות החלות על מוצרי עישון רגילים גם על סיגריות אלקטרוניות. כעת אנו נדרשים להמשיך את המאמצים בנושא ולאסור מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים. אני מברך את ה-FDA על הצעד החשוב והאמיץ שנקט".

בשלבים האחרונים של חקיקת החוק לאיסור פרסום ושיווק של מוצרי טבק – עדיין בסוף כהונתה קצרת הימים של הכנסת הקודמת – ביקש משרד הבריאות לאסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים. המנכ"ל משה בר סימן טוב אמר בדיונים שנערכו בנושא הזה: "אני מפציר בכם (הח"כים) לאשר את זה עכשיו. אם נצטרך לבוא עם הליך חדש, נפסיד דור שלם של צעירים שייחשפו לטעמי הסיגריות ויתנסו בעישון". אולם, המהלך כשל עקב התנגדות של חלק מחברי הכנסת והוצא מהצעת החוק שנדונה אז.

איגוד רופאי בריאות הציבור הגיב: "הכרחי לקבוע חקיקה האוסרת מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים מובחנים בישראל, זאת על מנת למנוע מהדור הצעיר בארץ להתמכר לניקוטין באמצעות הסיגריות האלקטרוניות. מהלך דומה מבצע כיום מינהל המזון והתרופות האמריקני לנוכח הגידול המדאיג של 78% במספר תלמידי התיכון שדיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות בארה"ב. אפשר אף למצוא סעיפים דומים ברגולציה באנגליה, בקנדה ובמדינות נוספות".

ראשי האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן, קראו בשבוע שעבר לראש הממשלה נתניהו, במסגרת תפקידו כשר הבריאות: "נא הורה על צעד דומה בישראל בהמשך לצעד האמיץ והחיוני שנקט הממשל האמריקאי. אין שום סיבה שבישראל יתעקשו לפגוע בבריאות הצעירים. זה צעד מתבקש, במיוחד לאור הצטברות העדויות על הסכנה החמורה בעישון סיגריות אלקטרוניות, לצעירים ומבוגרים כאחד".

נושאים קשורים:  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  סיגריות אלקטרוניות,  סיגריות אלקטרוניות בטעמים,  חדשות,  מיסוי מוצרי טבק
תגובות