חדשות

יום עיון על חידושים בטיפול בפסוריאזיס נערך ב"הדסה הר הצופים"

פרופ' יובל רמות, אחראי מרפאת פסוריאזיס במחלקת העור ב"הדסה": "טיפולים ביולוגיים יכולים להביא לשיפור מהיר ויעיל גם לחולים הקשים ביותר"

פסוריאזיס, מרפקים (צילום: אילוסטרציה)

אנשים הסובלים מפסוריאזיס בדרגת חומרה קשה נמצאים בסיכון מוגבר למחלות נוספות, ביניהן מחלת לב איסכמית, שבץ, יתר לחץ דם, סוכרת ועודף משקל. לכן, יש חשיבות רבה שהחולים ישמרו על אורח חיים בריא, יקפיד הקפדה יתרה על משקל תקין, ימנעו מעישון ומשתייה מופרזת של משקאות חריפים ויקפידו על ביצוע בדיקות סקר על ידי הרופאים המטפלים שיכללו מדידת לחץ דם ובדיקת סוכר.

נושא זה הוצג בשבוע שעבר במסגרת יום עיון על פסוריאזיס שקיים המרכז הרפואי הדסה בהר הצופים בירושלים בשיתוף האגודה הישראלית לפסוריאזיס. ביום העיון שנועד לסובלים מפסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית גם הוצגו כמה חידושים טיפוליים-תרופתיים.

כ-3%-2% מהאוכלוסיה בישראל, לערך רבע מיליון אזרחים, לוקה בפסוריאזיס - מחלה דלקתית עורית כרונית שכיחה. כ-20% מחולי הפסוריאזיס סובלים ממחלה בדרגת חומרה בינונית-קשה, המובילה לפגיעה משמעותית באיכות חייהם. בשנים האחרונות, נמסר בכנס, חלה התקדמות רבה בהבנת הגורמים למחלה ובזכות כך פותחו תרופות חדשות ויעילות שיכולות להביא להטבה משמעותית במצב גם בחולים הסובלים מהמחלה בדרגה הקשה.

ד"ר רוני שרברק-חסידים, רופאה בכירה במחלקת עור ב"הדסה", סקרה בכנס את צורות ההתבטאות השונות של המחלה. ברוב המקרים, ציינה, המחלה מתבטאת בפריחה על גבי העור בצבע אדום עם קשקש לבן ועבה על גבי המרפקים, הברכיים והקרקפת. אולם, למחלה גם צורות התבטאות שונות ובמיקומים שונים: כפות הידיים והרגליים, אזורי הקפלים ("פסוריאזיס הפוכה") וכן פריחה ללא הקשקש האופייני.

ד"ר שרברק-חסידים הדגישה כי מתברר התפקיד המשמעותי במחלה שיש לפעילות לא מרוסנת בעור של המערכת החיסונית ולכן הטיפולים החדשים מכוונים באופן סלקטיבי לאותם מנגנונים ומאפשרים טיפול יעיל עם מיעוט תופעות לוואי.

ד"ר ורד מולכו-פסח, מנהלת שירות רפואת העור לילדים, ציינה כי למחלת הפסוריאזיס בקרב האוכלוסיה הצעירה הזאת השפעה משמעותית על איכות החיים של הסובלים ממנה מאחר שהיא גם פוגעת קשה בחיי החברה שלהם. אלא שלמרבה הצער האפשרויות הטיפוליות לאוכלוסיה זו מצומצמות יותר ויש להפנות צעירים הסובלים מפסוריאזיס לטיפול, שם יוקדש להימנעות מפגיעה חברתית.

ד"ר חגית פלג, רופאה בכירה ביחידה לראומטולוגיה ב"הדסה", ציינה כי כ-20% מחולי הפסוריאזיס חולים בדלקת מפרקים פסוריאטית ולכן יש חשיבות רבה בזיהוי מוקדם של המצב הרפואי הזה. במידה שדלקת המפרקים איננה מזוהה בזמן, הדגישה, עלול להתפתח נזק למפרק, שלעתים יכול להיות גם בלתי הפיך ועלול להוביל לעיוות של המפרק ולפגיעה תפקודית.

פרופ' יובל רמות, האחראי על מרפאת פסוריאזיס במחלקת העור ב"הדסה", ציין כי אפשרויות הטיפול המוצעות כיום כוללות שימוש בתכשירים מקומיים למחלה הקלה, ופוטותרפיה - טיפול באור או בים המלח כשמדובר בטיפולים סיסטמיים לחולים במחלה בדרגה הבינונית-קשה.

כמו כן אמר פרופ' רמות כי יש כיום גם טיפולים ביולוגיים ש"קפצו מדרגה בחמש השנים האחרונות והם חדשניים ומבוססים על תרופות הניתנות בזריקות תת עוריות או תוך ורידיות. תרופה ביולוגית איננה מיוצרת בתהליך כימי כמו תרופות רגילות אלא באמצעות תאים חיים המהווים נוגדנים כנגד חלבון בודד. במתן התרופה היא פועלת כמו טיל מונחה מטרה כנגד החלבונים המתבטאים ביתר במחלה ולא כנגד כל המערכת החיסונית כמו בתרופה הכימית. הטיפול הממוקד מאפשר יעילות גבוהה מאוד ומיעוט תופעות לוואי.

"התרופות הביולוגיות שונות האחת מן השנייה הן בתדירות הטיפול והן באופן מתן הטיפול. הטיפולים הביולוגיים האלה", הדגיש פרופ' רמות, "יכולים להביא לשיפור מהיר ויעיל גם לחולים הקשים ביותר, כאשר המטרה היא להגיע לכך שעור החולה יהיה נקי מפסוריאזיס. רבים מטיפולים אלה יעילים גם כשמדובר בדלקת מפרקים פסוריאטית.

"בניגוד לעבר", הוסיף, "שבו לא היה לרופאים להציע טיפולים יעילים לפסוריאזיס והחולים הקשים נאלצו לשהות שבועות ארוכים באשפוז על מנת להביא להטבה במצבם, כיום יש כבר מגוון רב של טיפולים, שלמעשה הביאו למהפך בכל הנוגע לטיפול במחלה. כיום המטרה הטיפולית עבור החולים היא להביא את העור שיהיה נקי מנגעי הפסוריאזיס. מטרה זו  מציאותית בשנים האחרונות בזכות הטיפולים הביולוגיים החדשים".

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  דלקת מפרקים פסוריאטית,  ד"ר חגית פלג,  פרופ' יובל רמות,  ד"ר ורד מולכו-פסח,  ד"ר רוני שרברק-חסידים,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות