• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
נגיף הקורונה

הורחב הבידוד לחוזרים לישראל ממדינות נוספות באסיה

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ומעתה חלה חובת בידוד בבית על הנוסעים מתאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו, בנוסף לשבים מסין לישראל | בהר"י קוראים לראשי מערכת הבריאות להיערך להגנה על הצוותים הרפואיים

נוסעים בשדה התעופה סוברנהומי בתאילנד חובשים מסיכות נגד נגיף הקורונה. צילום: Semi_colon/ שאטרסטוק

בעקבות עלייה במספר מקרי הקורונה שהתגלו במדינות הסמוכות לסין, הודיע אמש (א') משרד הבריאות כי על פי החלטת הצוות המקצועי המלווה את ההתפרצות, יחד עם משרד החוץ, יש להרחיב את חובת בידוד הבית מהשבים מסין גם על השבים מארבעה מקומות נוספים באסיה: תאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו. ההחלטה חלה על כל הנוחתים בישראל כבר מאתמול. הבידוד לא חל על מי שהיה במקומות אלה במסגרת טיסת המשך (קונקשן).

הבוקר סיפר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שהגיע ליפן כדי ללוות מקרוב את הטיפול הניתן בבית חולים אמריקאי ליד טוקיו לשלושה מבין 15 הישראלים נוסעי ספינת הקרוזים, שהורדו ממנה לאחר שבדיקות העלו שהם חיוביים לנגיף. מצבם טוב והם נחשבים לחולים קלים. כל שאר הישראלים שעל הספינה עדיין בבידוד בהתאם להנחיות שלטונות הבריאות של יפן, אבל נעשות הכנות להחזרתם לישראל.

אמש נמסר כי רופא ישראלי נוסף ייצא היום לבקר המאושפזים ביפן - פרופ' רן ניר-פז, רופא בכיר ומומחה במחלות זיהומיות מ"הדסה".

לפי הלו"ז, הם יסיימו את הבידוד בספינה ביום רביעי ויוטסו מיפן בטיסה מיוחדת ישירה לישראל. חברות ביטוח התארגנו כדי לממן את הטסתם לארץ במטוס קטן ובו 14 מקומות. הנוסעים החולים שנמצאים בבית החולים ביפן ישוחררו רק לאחר שבדיקות יאשרו שהם נקיים לחלוטין מהנגיף. כל הישראלים שלגביהם נקבע שהם שליליים לנגיף ויגיעו לארץ יוכנסו לבידוד במתקן בבית החולים שיבא בתל השומר ושם יעברו בדיקות לאורך תקופה שתיקבע עבורם.

מקרב 3,711 נוסעים ואנשי צוות שעל ספינת הקרוזים העוגנת ביוקוהמה, יפן התגלו ביממה האחרונה 70 מקרי קורונה ובסך הכול עד כה 355 אנשים, כלומר כמעט אחד מכל עשרה אנשים שהיו על הספינה (9.6%) נדבקו והועברו לבתי החולים ביפן.

הבוקר גם דווח בארה"ב כי 14 מבין כ-380 האמריקאים, שפונו מספינת הקרוזים והוטסו בטיסות שכר מיוחדות לארה"ב, נמצאו בבדיקות ראשוניות חיוביים לנגיף ונשלחו מיד לבידוד של 14 יום בשני מתקנים שהוכנו עבורם, האחד בבסיס צבאי בקליפורניה והאחר בטקסס.

פרופ' גרוטו אמר אמש בשיחה עם חברת החדשות (ערוץ 12): "ככל שעובר הזמן, רמת הדאגה דווקא יורדת. אנחנו לא רואים לפי שעה מוקדים של התפשטות הנגיף במקום אחר. כשהיו לנו מגיפות קודמות כמו סארס או שפעת החזירים, בזמן הזה, במקביל, היו כבר כמה מוקדים ולא מוקד אחד ממוקד (מחוז חוביי בסין והעיר ווהאן)".

לגבי קבוצות הסיכון הסביר: "ברור לנו כעת שילדים פחות או יותר מוגנים. הם כמעט שלא נפגעים ועיקר התחלואה נמצאת בקרב מבוגרים (עם תחלואת רקע כרונית). אנחנו צריכים לאפיין את קבוצות הסיכון האלו גם בהמשך".

הבוקר גם נמסר כי בדיון שקיים מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, עם ראש מערך הרפואה בחברת התעופה אל על, פרופ' ארי שמיס מ"אסותא", סוכם שצוותי החברה החוזרים לישראל מטיסות למדינות האסיאתיות הנ"ל, לא יידרשו לבידוד של 14 יום בארץ אלא אם סבלו מתסמינים רלבנטיים לנגיף. הם לא יידרשו להסגר אם שהו לא יותר מלילה אחד במלון סמוך לנמל התעופה לפני הטיסה חזרה לישראל.

יו"ר רופאי בריאות הציבור: "יש לשקול הרחבת השימוש ב'רפואה מרחוק' כדי להגן על הצוותים הרפואיים"

בהמשך לדיווחים על הידבקות הישראלים על הספינה, ולקראת ההגעה הצפויה של נגיף הקורונה החדש לישראל, קראה הבוקר (ב') ההסתדרות הרפואית לראשי מערכת הבריאות "להיערך בהתאם גם בקשר לצוותי הבריאות ולהגנה עליהם".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, אמר: "צוותי בריאות הציבור והרפואה נמצאים בקו החזית בהתמודדות עם מגיפת הקורונה. עוד טרם המקרה הראשון בישראל, צוותים אלה פועלים מסביב לשעון בהיערכות ובמניעת הפצת המחלה בישראל.

"כאשר יגיעו מקרי קורונה לישראל - ולצערנו הם צפויים להגיע - צוותי הבריאות יהיו גם הם בסיכון אישי להידבק במחלה המסוכנת ואף בסיכון להדביק את משפחתם והסובבים אותם.

"עוד באירועי נגיף הסארס, בשנת 2003, נצפתה הדבקה משמעותית בקרב צוותים רפואיים, ועל פי עדויות ראשוניות, כך קורה כיום גם עם נגיף הקורונה. עלינו להיערך בשלב זה לאפשרות של התפשטות נרחבת של הנגיף החדש בעולם וגם בישראל".

עוד ציין פרופ' לוין: "מפתח מרכזי להצלחה במזעור נזקי המגיפה הוא חיזוק ושימור צוותי בריאות הציבור והרפואה, תוך מניעת שחיקתם ושמירת לכידותם. לצורך כך אנו חייבים לעשות את כל הניתן על מנת להגן עליהם, להעניק להם את מלוא המעטפת הראויה אל מול מסירותם ולהראות כיצד החברה מוקירה את תרומתם".

פרופ' לוין הוסיף: "יש מקום לשקול גם פתרונות חדשניים כדוגמת בירור או טיפול במקרים בבית, על מנת למזער את הסיכון להפצת המחלה בתוך המערכת הרפואית. פתרון אפשרי נוסף הוא: הרחבת השימוש בשירותי 'רפואה מרחוק'.

"כיום, אין מנגנון התאמה ייעודי לצוותים הנמצאים בקו החזית האפידמית. בצד ההיערכות למגיפה, יש צורך בתכנית מגירה שתביא בחשבון את שעות העבודה המוגברות של צוותי הרפואה ואת הסיכון המוגבר. בנוסף, יש צורך למצוא פתרונות מתאימים להגנה וסיוע עבור בני משפחותיהם, כפי שנעשה במערכת הבריאות במקרים של חזית אחרת – החזית הבטחונית".

הנגיף ממשיך להתפשט: למעלה מ-71 אלף חולים

נכון להבוקר, מספר מקרי הקורונה עלה ביממה האחרונה ל-71,371. מספר המתים עלה ל-1,776. מספר המחלימים – 11,147. כל הנתונים מבוססים על דיווחים שמגיעים מרשויות הבריאות הממשלתיות בסין.

מספר המקרים הפעילים (מוגדרים כנדבקים עכשוויים) עומד על 58,414 ומהם 47,116 (81%) במצב קל-בינוני/ מתון. אולם, 11,298 הם במצב קריטי/ חמור, רק שישה מהם מחוץ לסין.

מספר המקרים החדשים שהצטרפו ביממה האחרונה לצבר הנתונים היומי הוא 2,052. מספר המתים מסיבוכי המחלה רק ביממה האחרונה – 106.

בתוך כך, חברת התוכנה הישראלית סיסטמטיקס טכנולוגיות העלתה הבוקר לרשת מפת מעקב עולמית, בעברית, המספקת סטטוס בזמן אמת של וירוס הקורונה (COVID-19). הנתונים, שמופיעים על מפת כדור הארץ, מראים את שיעורי ההידבקות מהמחלה, ההחלמה ומספר מקרי המוות, ומאפשרים להבין את מגמת ההתפשטות של הוירוס. המפה מבוססת-ענן נבנתה על ידי צוות מומחי ה-GIS של החברה על בסיס שירות נתונים ציבורי של ארגון הבריאות העולמי וגופים רשמיים נוספים. 

כחלק משטף הדיווחים שמציף את התקשורת בעולם מדי יום, פורסם ביומון הכלכלי האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" כי  מיליארדר סיני שברח ממולדתו לפני 5 שנים לארה"ב, אמר שלפי המידע שבידיו, שלטונות סין מסתירים את הנתונים האמיתיים על היקף התחלואה והתמותה מהמחלה. הוא טוען כי מספר הנדבקים בנגיף בסין בלבד עומד על כ-1.5 מיליון בני אדם ומספר המתים מהמחלה - מעל 50 אלף.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  בידוד,  הר"י,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  חדשות,  סין,  תאילנד,  הונג-קונג
תגובות
אנונימי/ת
17.02.2020, 19:13

אוקי.. אז הורחבו הגדרות הבידוד. סו וואט?
הרי היום קראנו כי אותם אלה שאמורים להיות מבודדים נסעו בתחבורה ציבורית הביתה.
אז... מה? סתם עושים שם למעלה רעש של 'כאן עובדים ברצינות'?
אין לכך כל ערך בשטח. כלום.

אנונימי/ת
17.02.2020, 20:48

נו באמת-משרד הטפשות לא אוכף שום בידוד והכל ישראבלוף-העיקר שנקנה פיגולים בגולדיז בטח השר מקבל אחוזים