• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
דלקת מפרקים שגרונית

ההשפעה של טיפולים "משני מהלך מחלה" על צפיפות עצם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית

במחקר נמצא שימוש בתרופות משנות מהלך מחלה "מוכוונות", אך לא קונבנציונליות קשור בשימור צפיפות עצם

30.09.2020, 15:14
מודל של עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה להעריך שינויים בצפיפות עצם במטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית (RA) המקבלים תרופות ביולוגיות או סינטטיות "מוכוונות" (targeted), משנות מחלות מחלה (b/tsDMARD) ותרופות קונבציונליות סינטטיות המשנות מהלך מחלה (csDMARDS).

למחקר גויסו מטופלים בין שנת 2014 ל-2019. מאפיינים קליניים, צפיפות עצם ועדות לשברים תועדו על ידי החוקרים. המשתתפים טופלו לפי הקווים המנחים של ה-National Institute for Health and Care Excellenceי(NICE) על פני תקופה של שלוש שנים. צפיפות עצם נמדדה בסוף המחקר.

388 משתתפים השלימו את שלושת שנות המחקר. לאחר התאמת ציון זיקה, 92 מטופלים הוקצו לקבוצת ה-b/tsDMARD ו-184 לקבוצת ה-csDMARD. החוקירם מצאו כי צפיפות עצם נותרה יציבה בצוואר הפמור, בירך ובחוליות הלומבריות, L1-L4 בקבוצת ה-b/tsDMARD. עם זאת, צפיפות עצם פחתה באופן מובהק סטטיסטית באתרים הנ"ל בקבוצת ה-csDMARD. במשתתפים אשר קיבלו b/tsDMARD ותרופות נגד אוסטאופורוזיס נצפה שימור צפיפות עצם משמעותי יותר מאשר בתת-קבוצות אחרות.

החוקרים  מסכמים כי טיפול ממושך עם b/tsDMARD הינו בעל השפעה מגינה על אובדן צפיפות עצם בחולי RA. מטופלים אשר מקבלים במקביל תרופות כנגד אוסטאופורוזיס חווים השפעה מגינה גדולה יותר על צפיפות עצם.

מקור:

Chen, J. et al. (2020) Rheumatology. 59(9), 2471

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים שגרונית,  תרופות ביולוגיות,  צפיפות עצם,  אוסטאופורוזיס,  מחקרים
תגובות