• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מקרה חריג: בן 23 לקה באי ספיקת לב יממה לאחר שהתחסן

הצעיר אושפז בטיפול נמרץ ב"הדסה עין כרם", מצבו יוצב והוא מאושפז עתה במחלקה פנימית | פרופ' דרור מבורך: "המטופל שחוסן היה חולה קורונה בעבר - בשלב הזה לא הייתי ממליץ למחלימים להתחסן"

בקבוקון תרכיב החיסון לקורונה של "פייזר". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

בן 23 מאזור ירושלים, שקיבל לאחרונה חיסון נגד נגיף הקורונה, לקה באי ספיקת לב יממה לאחר שהתחסן. ב"הדסה עין כרם" נמסר כי לא ידוע עדיין אם יש קשר בין המקרה לחיסון.

הצעיר החל לסבול יממה לאחר שקיבל את החיסון מהקאות ומכאבי גרון. לאחר יומיים חש חולשה, פנה לרופא ולאחר מכן החל לחוש בחולשה קיצונית. הוא פנה לבית החולים הדסה הר הצופים ובהערכה ראשונית הסתבר שיש לו אי ספיקת לב. הבוקר הועבר להדסה עין כרם לטיפול נמרץ ולאחר שמצבו יוצב, הוא מאושפז עתה במחלקה פנימית.

פרופ' דרור מבורך, מנהל הפנימית ב"הדסה עין כרם", מסר: "יכול להיות שיש קשר לחיסון. אנחנו לא יודעים. החיסון יכול לעשות 'בוסטים' של המערכת החיסונית, במידה שהיתה מעורערת עוד קודם לכן. התגלו אצל אותו מתחסן נוגדנים, כלומר הוא היה חולה בקורונה בעבר, אך הוא לא ידע על מחלתו.

"יכול להיות שמתחסנים שחלו בעבר ויש להם נוגדנים, החיסון עלול לעורר אצלם תגובה מהסוג הזה. אני בשלב הזה לא הייתי ממליץ למחלימים להתחסן. העברנו את פרטי המקרה למשרד הבריאות ולארגון הבריאות העולמי. הנושא נבדק והם מתייחסים אליו מאוד ברצינות".

ככל הידוע עד כה, מקרב יותר מ-1.7 מיליון הישראלים שכבר התחסנו במנה הראשונה דווח על כ-0.1% תופעות לוואי מקומיות - כאב קל בשריר במקום הזריקה, אדמומיות או נפיחות. אצל 0.05% - כאבי שרירים, חום, עייפות וסחרחורות - כולן חלפו בתוך זמן קצר. במספר קטן של מקרים דווחו תופעות אלרגיה קלות - פריחה וגרד. לא נרשם עד כה מקרה של אנפילקסיס.

נושאים קשורים:  פרופ' דרור מבורך,  חיסון לקורונה,  אי ספיקת לב,  טיפול נמרץ,  תופעות לוואי,  19-COVID,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
10.01.2021, 14:40

גם היום הנוהל אומר שלא מחסנים מחלימים, לא משום שהדבר מהווה קונטרה-אינדיקציה אלא עקב תעדוף.
מכאן שלאמירתו של פרופסור מבורך אין משמעות אלא אם הוא מתכוון שיש לבדוק את כלל האוכלוסיה (בדיקה סרולוגית) בטרם החיסון. אינני סבור שמדובר בצעד מעשי, אך אם זה מה שהוא חושב, מוטב שיעמוד מאחורי דבריו באופן ברור, ולא יסתפק בלהמליץ מה שכבר קיים בנוהל הנוכחי.

אנונימי/ת
10.01.2021, 22:35

אם בתגובה שניונית של גופו לחלבוני הספייק התהווה אי ספיקת לב ותופעות קיצוניות כאלו, האם אנו צפויים לתופעות דומות גם בשלב השני של החיסונים?

10.01.2021, 23:04

לאור ההבטחה של פייזר לספק חיסונים בתוך חודשיים לכל האוכלוסייה בישראל, אני לא בטוח שהנוהל ימשיך מטעמי תעדוף- נצטרך להתמודד בקרוב עם השאלה אם לחסן או לא את המחלימים. טוב לשמוע את הדיווח ואת המלצתו של פרופסור מבורך.

אנונימי/ת
11.01.2021, 20:02

במדינה שמערכת הבריאות בה מתנהלת בהיגיון, עושים סקר סרולוגי בטרם מזמינים מליוני חיסונים. הגיוני בהחלט שמערכת החסיון נכנסת לסחרור...ומי בישראל יכול לעמוד על דבריו מבלי לסכן את מקום עבודתו?

אנונימי/ת
11.01.2021, 21:53

אתה מכיר מדינה שעשתה סקר סרולוגי לכל האוכלוסיה שלה (לא מדגם) לפני שהזמינה חיסונים?

אנונימי/ת
11.01.2021, 09:33

ועוד איך נרשמו מקרה אנפליקטי.
לפני 4 ימים קולגה שלי התאשפזה.

ומה עם האישה שקיבלה שיתוק בחצי פניה?
ולקולגה שלי היו הקאות, וזה לא נרשם בשום אחוזים של תופעות לוואי.

אנונימי/ת
11.01.2021, 21:56

כדי שתופעת לוואי תרשם , יש צורך לדווח עליה.
אין חיסון ללא שום תופעת לוואי. בטח כשמדובר בחיסון ריאקטיבי שמעורר גם את המערכת ההומורלית וגם המערכת הצלולרית. חיסנו כאן 2 מליון תוך פחות מחודש. הייתי מודאג אם לא היינו שומעים על תופעות לוואי.

נשאלת השאלה מדוע חיסנו צעיר בן 23 ??!! גם גיל צעיר, גם חלה בעבר. איפה סדרי העדיפויות? פרוטקציה? ללא קשר מקרה רפואי חריג ביותר

אנונימי/ת
16.01.2021, 16:09

גם סטודנטים לרפואה ולסיעוד ומתנדבי מד"א מחסנים כך שזה אפשרי שבן 23 קיבל חיסון

15.01.2021, 22:37

כמה עוד אפשר לחזור על השטות של 0.1% תופעות לוואי קלות ("כאב קל בשריר במקום הזריקה") ??
בשיבא 75% מהעובדים שחוסנו דיווחו על תופעות לוואי קלות מהסוג הנ"ל, וגם בסביבתי. וזה גם תואם למידע מהניסויים של פייזר.
אז עכשיו אתם מעתיקים מהכתבות של "סיינטיפיק איתי גל"?