• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
אולטרסאונד

אולטרסאונד לאבחנה בין תעלות עצם פיזיולוגיות לשחיקות פתולוגיות בדלקת מפרקים שגרונית

מחקר זה בחן והראה כי אולטרסאונד עשוי לעזור להגיע לאבחנה בין תעלות עצם פיזיולוגיות לשחיקות פתולוגיות בחולי דלקת מפרקים שגרונית

02.02.2021, 16:55
מכשיר אולטרה-סאונד (צילום: אילוסטרציה)
מכשיר אולטרה-סאונד (צילום: אילוסטרציה)

אולטרסאונד (US) יכול לזהות נגעים בעצם קליפת המוח בדלקת מפרקים שגרונית (RA). עם זאת, לא כל הנגעים בעצם קליפת המוח הם שחיקה. מחקר זה בחן האם US יכול להבדיל בין תעלות עצם פיזיולוגיות לשחיקות פתולוגיות ב-RA ולספק תיאור טופוגרפי של ההבדל במיקום שלהם.

חולי RA ומטופלים בריאים (HC) ביצעו בדיקת US של מפרקי המטאקרפופאלנגל (MCPJ) והמפרקים הבין-פלנגאליים הפרוקסימליים (PIPJ) להשוואה ולהערכה לנגעים בעצם קליפת אם הם תעלות עצם פיזיולוגיות או שחיקות פתולוגיות. בתת-קבוצה של חולי RA ו-HC בוצעה טומוגרפיה ממוחשבת כמותית היקפית ברזולוציה גבוהה (HR-pQCT) של היד כדי לאמת את סיווג הנגעים.

בסך הכל נרשמו למחקר 40 חולי RA ו-43 HC, ובסך הכל, 771 MCPJ ו- 638 PIPJ נבדקו ב-US, ו-94 ו-51, בהתאמה, על ידי HR-pQCT. נגעים בעצם קליפת המוח הוגדרו ע"י US בהשוואה לחלק הרוחבי של ה-MCP (50%) ולחלק הגבי של ה-PIPJי(66.7%) בחולי RA. תעלות עצם פיזיולוגיות הוגדרו ע"י US בהשוואה לחלקים הפלמריים של MCPJ ו-PIPJ בחולי RA (78.8% ו-​​100% בהתאמה) ו-HC (51.8% ו-​​80% בהתאמה). נתוני HR-pQCT אישרו את תוצאות ה-US. השחיקות היו משמעותית (כולן P<0.000001) גדולות יותר מהערוצים הפיזיולוגיים והתמקמו באופן מועדף באתרים רדיאליים ואולנריים, ואילו ערוצים פיזיולוגיים היו מקובצים באתרי כף היד. הספציפיות של ה-US הייתה מצוינת לשחיקות עצם ב-RA ולתעלות עצם פיזיולוגיות ב-HC ו-RA.

US מאפשר הבחנה בין ערוצים פיזיולוגיים לשחיקת עצם ב-RA.

מקור: 

Finzel S. et al. (2020). Rheumatology. 59(12):  3784–3792.

נושאים קשורים:  אולטרסאונד,  טומוגרפיה,  דלקת מפרקים שגרונית,  מחקרים
תגובות