• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
זאבת

הקשר בין דיאטה ים תיכונית לפעילות מחלת הזאבת

מחקר זה הדגים כי הקפדה על דיאטה ים תיכונית משפיעה לטובה על פעילות המחלה ועל הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי זאבת

16.03.2021, 17:39
דיאטה ים-תיכונית (צילום: אילוסטרציה)
דיאטה ים-תיכונית (צילום: אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את השפעת דיאטה ים תיכונית על פעילות מחלת הזאבת (SLE) והסיכון למחלות לב וכלי דם בקרב חולי זאבת.

מחקר חתך זה נערך על 280 חולי זאבת [46.9 (12.85) שנים]. הדבקות בדיאטה הוערכה באמצעות שאלון שכלל 14 שאלות על תדירות צריכת המזון והרגליו (ציון כולל בין 0 ל-14 נקודות; ציון גבוה יותר הוא הקפדה רבה יותר על הדיאטה). בנוסף, נמדדו CRP, הומוציסטאין, SLEDAI-2K (מדד לפעילות מחלת ה-SLE) ו-SLICC/ACR ו-SDI (נזק מצטבר). השמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם ושומנים בדם, בין היתר, נבדקו והוגדרו כגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

המחקר הראה כי דבקות רבה יותר בדיאטה ים תיכונית נקשרה באופן משמעותי לפרופילים אנתרופומטריים טובים יותר, פחות גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, ופעילות נמוכה יותר של המחלה ושל הפגיעה המצטברת (P ≤ 0.001 עבור SLEDAI ו-SDI). נצפה קשר הפוך בין ציון הדבקות בדיאטה הים תיכונית לבין SLEDAIי(P ≥ 0.001; β = -0.380), SDIי(P ≤ 0.001; β = -0.740) ו-hsCRPי (P = 0.039; β = -0.055). יחס הסיכויים לסבול מ-SLE פעיל (SLEDAI ≥5) או נוכחות של נזק (SDI ≥1) היה נמוך יותר בקרב חולים שציון הדיאטה שלהם היה גבוה יותר (P ≤ 0.001). לבסוף, צריכה גדולה יותר של מזונות דיאטה ים תיכונית (שמן זית, פירות, ירקות, דגים וכו') והימנעות מבשר אדום וממוצרי בשר, סוכרים ומאפים נקשרה באופן הפוך לפעילות קלינית של SLE ונזק.

לפי תוצאות המחקר נראה כי הקפדה רבה יותר על דיאטה ים תיכונית משפיעה לטובה על פעילות המחלה ועל הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי SLE. כדי לאשר ממצאים אלה, מחקרים אורכיים נוספים צריכים להתבצע.

מקור: 

Pocovi-Gerardino G. et al. (2020) Rheumatology. 1(60): 160–169

נושאים קשורים:  זאבת,  דיאטה ים תיכונית,  תחלואת לב וכלי-דם,  מחקרים
תגובות