• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
דלקת מפרקים שגרונית

מחלות חניכיים וטרשת עורקים בקרב מטופלי דלקת מפרקים שגרונית

במחקר זה נמצא כי תגובה חיסונית ויצירת נוגדנים כנגד מחוללים ספציפיים ממקור החניכיים הינה בקשר עם התפתחות טרשת עורקים בקרב הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית

היגיינת פה, בדיקה אצל רופא שיניים (צילום: אילוסטרציה)

הן מחלות חניכיים והן מחלות קרדיווסקולריות (CVD) מתייצגות ביתר בקרב חולים בדלקת מפרקים שגרונית (RA).

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Arthritis & Rheumatology, חוקרים בחנו את תרומתם של מחוללים שמקורם בחניכיים להתפתחות של CVD בקרב מטופלי RA. לצורך עריכת המחקר, מטופלי RA עברו הערכה להסתיידות העורקים הקורונריים (CAC), עובי שכבת האינטימיה של עורק התרדמה והימצאות פלאק, ובדיקת ankle-brachial index באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת (CT), אולטרסאונד ואולטרסאונד דופלר, בהתאמה. נסיובי המשתתפים נבדקו להימצאות נוגדנים מוכוונים ל-Porphyromonas gingivalis (PG), Aggregatibacter actinomycetemcomitans סרוטיפ Bי(Ae), ו-Aa‐derived leukotoxin A (LtxA). החוקרים בדקו קשר של נוגדנים כנגד אותם פתוגנים מהחניכיים עם מדדים של טרשת עורקים, תוך שימוש במודלים לינארים כלליים.

החוקרים מצאו כי מתוך 197 מטופלי RA,יanti-Pg זוהה ב-72 מטופלים (37%), anti-Aa ב-41 מטופלים (21%) ו-anti-LtxA ב-84 מטופלים (43%). לאחר תקנון לערפלנים ולדיווחים על אובדן שיניים, ממוצע ניקוד ה-CAC היה גבוה יותר ב- 90% בקרב מטופלים עם anti-Aa ו/או anti-LtxA, בהשוואה עם מטופלים ללא הימצאות נוגדנים כלל (19 יחידות לעומת 10 יחידות; p=0.033). הסיכויים המתוקננים ל-CAC ≥ 100 יחידות היו פי 2.23 יותר גבוהים בקרב מטופלים עם נוגדני anti-Aa ו/או anti-LtxA בהשוואה לאלה ללא נוגדנים כלל (p=0.040). סרולוגיה חיובית ל-Anti-Aa ו/או Anti-LtxA נמצאה בקשר מובהק עם כל שאר מדדי ההערכה לטרשת עורקים, למעט פלאק של עורק התרדמה. ספירה גבוהה יותר של נפיחות מפרקים נמצאה בקשר עם CAC אך ורק בקבוצה עם anti-Aa ו/או anti-LtxA.

החוקרים סיכמו כי תגובה חיסונית כנגד Aa וגורם האלימות העיקרי שלו LtxA נמצאו בקשר עם הימצאות טרשת עורקים במגוון מצעים ווסקולריים בקרב מטופלי RA, ואף הגבירו את ההשפעה של נפיחות מפרקים על טרשת עורקים כלילית. תוצאות אלה מרמזות על תפקידם החשוב של טיפול ומניעת מחלות חניכיים במניעת CVD במטופלי RA.

מקור: 

Giles JT, Reinholdt J, Andrade F, Konig MF. Arthritis Rheumatol. 2021;73(4):568-575. doi:10.1002/art.41572

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים שגרונית,  מחלת חניכיים,  טרשת עורקים,  נוגדנים,  מחקרים
תגובות