• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
תחלואה נלווית

התחלואה הנלווית בתסמונת אנטי-פוספוליפידית לעומת דלקת מפרקים שגרונית

מחקר זה מצא כי התחלואה הנלווית בתסמונת אנטי-פוספוליפידית היא דומה בהיקפה או רחבה יותר מזו בדלקת מפרקים שגרונית

25.05.2021, 17:11
דלקת מפרקים (צילום: אילוסטרציה)
דלקת מפרקים (צילום: אילוסטרציה)

העדויות על התחלואה הנלווית בתסמונת אנטי-פוספוליפידית (APS) וההבדל שלה מהתחלואה הנלווית הקיימת במחלות ראומטיות שונות מוגבלות. מחקר זה השווה את התחלואה הנלווית ב-APS לתחלואה הנלווית בדלקת מפרקים שגרונית (RA).

במחקר זה השתתפו 326 חולים ממרשם ה-APS היווני [237 נשים, גיל ממוצע 48.7 (13.4) שנים, 161 עם APS ראשוני (PAPS), 165 עם SLE-APS] שהותאמו בהתאמה לגיל/מין (ביחס 1: 2) ל-652 חולים ממחקר עוקבה רב-מרכזי יווני של חולי RA שכלל 3,115 חולים. במחקר זה הושוו את השכיחות של גורמי סיכון קרדיווסקולריים (CV), שבץ מוחי, מחלת עורקים כלילית (CAD), אוסטאופורוזיס, סוכרת (DM), מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), דיכאון וגידולים בין חולי APS ו-RA באמצעות ניתוח רגרסיה רב-משתני.

המחקר הראה כי היפרליפידמיה והשמנת יתר (ΒΜΙ ≥ 30 ק"ג/מ"ר) היו בשיעור זהה בין שתי הקבוצות, בעוד שיתר לחץ דם, עישון, שבץ מוחי ו-CAD היו נפוצים יותר ב-APS בהשוואה לחולי RA. אוסטאופורוזיס ודיכאון היו שכיחים יותר ב-APS, בעוד ש-DM,יCOPD וגידולים היו בשיעור זהה בין שתי הקבוצות. השוואה בין תת הקבוצות של APS לחולי RA בהתאמה ביחס של 1:2 העלתה כי עישון ושבץ מוחי היו שכיחים יותר הן ב-PAPS והן ב-SLE-APS לעומת RA. יתר לחץ דם, CAD ואוסטאופורוזיס היו שכיחים יותר רק ב-SLE-APS לעומת RA, ואילו DM היה פחות שכיח ב-PAPS לעומת RA. היפרליפידמיה נקשרה באופן עצמאי לאירועי לב וכלי דם (שבץ מוחי ו-CAD) ב-PAPS ו-SLE-APS, בעוד שמשך טיפול בקורטיקוסטרואידים (CS) נקשר לאוסטיאופורוזיס ב-SLE-APS.

נטל התחלואה הנלווית ב-APS (PAPS ו-SLE-APS) הוא דומה או גבוה יותר מזה של RA. מצב זה מגביר בחולים אלו את החשיבות בטיפול בגורמי סיכון של לב וכלי דם, במודעות לדיכאון ובמזעור החשיפה ל-CS.

מקור:

Panopoulos S. et al. (2020) Rheumatology. 1(60): 170–178

נושאים קשורים:  תחלואה נלווית,  תסמונת אנטי פוספוליפידית,  קורטיקוסטרואידים,  דלקת מפרקים שגרונית,  מחקרים
תגובות