• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
דעות

האתגר העצום לרופאי הילדים: לשכנע הורים לחסן את ילדיהם

מגיפת הקורונה מציבה בפנינו, רופאי הילדים, אתגר עצום שטרם היה כמותו: הצורך לשכנע הורים לחסן את ילדיהם למרות מתקפות חסרות תקדים ברשתות החברתיות נגד החיסון הזה. זוהי המלחמה שלנו היום, המלחמה על המידע האמיתי ועל חייו ואיכות חייו של כל ילד וילד

היום, יום שלישי, 26 באוקטובר, זה יקרה. עיניהם של מיליוני הורים בעולם תהיינה נשואות לבניין אפרורי למדי בעיירה סילבר ספרינג שבמדינת מרילנד בארה"ב. בבניין הזה ידון, וקרוב לוודאי גם יאשר, המוסד הרפואי בעל המוניטין הרב ביותר בעולם, סוכנות המזון והתרופות האמריקאית, FDA, את חיסון הילדים בגילאי 5-11 שנים כנגד נגיף הקורונה.

דומה שהמגיפה הזו, מגיפת הקורונה, מציבה בפנינו, רופאי הילדים, אתגר עצום שטרם היה כמותו: הצורך לשכנע הורים לחסן את ילדיהם למרות מתקפות חסרות תקדים בעוצמתן ובתחכומן ברשתות החברתיות נגד החיסון הזה.

אני ממש מבין לליבם של ההורים המופצצים כל יום באמירות חסרות שחר שנועדו לרפות את ידיהם, להטיל מורא בליבם, לזרוע ספקות ופחדים. ובשעה שהתחלואה יורדת מחריפה שבעתיים השאלה – למה באמת צריך לחסן, הרי הכל בחוץ הולך ונרגע? לצערי הרב, גם עמיתים למקצוע הרפואה תורמים לבלבול, לספקנות, לחוסר הביטחון ולמורך הלב.

זוהי המלחמה שלנו היום, המלחמה על המידע האמיתי ועל חייו ואיכות חייו של כל ילד וילד. גם אם הסטטיסטיקה אומרת "מחלה קלה", אף אחד מההורים לא היה רוצה להיות ליד מיטת ילדו בטיפול נמרץ, כשחייו תלויים לו מנגד

אם כך, מה יעשה באמת ההורה שרוצה לעשות הכי טוב למען הילד שלו? יעזוב את כל עצות הפרופסורים מהטלוויזיה ומהרשתות, שאף פעם לא ראה להם את הלבן בעיניים ואף פעם לא הכיר, וילך וישאל את עצת רופא הילדים שלו, בו הוא נותן אמון ימים כלילות 365 ימים בשנה. אין לי ספק שהוא ישמע אמירה מאוד ברורה: אתם חייבים להגן על הילדים שלכם! לכו וחסנו אותם! מחקר שירותי בריאות כללית שפורסם אך השבוע על היעילות הגבוהה של החיסון במתבגרים בישראל בני 12-18 שנים רק יוסיף לעוצמת ההמלצה.

זוהי המלחמה שלנו היום, המלחמה על המידע האמיתי ועל חייו ואיכות חייו של כל ילד וילד. גם אם הסטטיסטיקה אומרת "מחלה קלה", אף אחד מההורים לא היה רוצה להיות ליד מיטת ילדו בטיפול נמרץ, כשחייו תלויים לו מנגד, כפי שחוו עשרות הורים ברחבי הארץ בשבועות האחרונים. ילדה אחת כזו, בת שבע וחצי, אושפזה בטיפול נמרץ ב"אסותא-אשדוד" ואמה הודתה בשידור חי כי היא הדביקה את ילדיה בנגיף בכוונה. "אני מאשימה את עצמי ואת המידע שהעבירו לנו שילדים לא נפגעים מקורונה". אני לא מאחל לאף אחד מההורים הקוראים דברים אלה כעת להיות במצב הנורא הזה. אמירות כמו "קורונה מחלה קלה" גם לא ינחמו את הוריו של הנער בן ה-16 הלא מחוסן מג'לג'וליה שמת מהתסמונת הרב מערכתית הקשה בעקבות קורונה.

אמנם התחלואה יורדת, אך הוריאנט החדש AY4.2  כבר ממתין בפתח ועלול לגרור אחריו סבב תחלואה חדש שהדלתא תיראה לידו כמו משחק ילדים. האם הורה נורמלי מוכן להמר על חיי ילדיו שלא יחלה בוריאנט החדש? והאם לא הגיעה השעה להסיר סופית את העונש של עשרות אלפי הבידודים מהילדים של כולנו?

אני בטוח שההורים יעשו בסופו של דבר את הדבר האמיתי והנכון, ויוכלו להביט לילדים שלהם בעיניים ולומר להם: עשינו בשבילכם את הדבר הכי חשוב שהורה יכול לעשות בעת הזאת – חיסנו אתכם כנגד קורונה.

נושאים קשורים:  דעות,  פרופ' צחי גרוסמן,  חיסון ילדים,  רופאי ילדים,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  19-COVID,  חיסונים
תגובות
26.10.2021, 19:54

כל הכבוד!!!

אנונימי/ת
27.10.2021, 07:35

לא לבזבז זמן, לאפשר למי שרוצה לחסןכבר את ילדיו

אנונימי/ת
27.10.2021, 10:10

וואוו כמה טמטום ושיטחיות מאדם עם תואר פרופסור, בתור איש מדע אתה אמור לדעת שלא מקבלים מסקנות על פי אנקדוטות אלא על פי סטטיסטיקה ונתונים ואילו מעידים שלילדים קורונה פחות מסוכנת משפעת חד משמעית ומאידך בסטטיסטיקה עליה אפשר להתווכח אבל אפילו לדידך יש סכנה לילדים בחיסון כל שכן לטווח הארוך שלגביו אין מישהו שיודע מי יקרה , אז למה להחליף סיכון מייסון בחיסון אפסי מהקורונה , איפה השכל של האנשים ?? לגבי הילד בן 16 זה כבר שקר וכזב הוריו אמרו האיש גלי כי בשום שלב לא חלה בקורונה אז מספיק עם הפייק ניוז

28.01.2023, 20:48

למה אנונימי?

אנונימי/ת
27.10.2021, 15:11

חשבתי שרופא מכובד כמותם יביא מספרים. כנראה המספרים לא מספיק משכנעים,אז החלטת לעשות מניפולציות רגשיות.
יש לי בקשה לפרסם את מספר הילדים שחלו קשה בקורונה ואת המחלות רקע שלהם ( לא הרבה) כמו כן את הנפטרים ואת מחלות הרקע שלהם.
המסכנה שככל הנראה תהיה שרוב הילדים חלו ונפטרו ממחלות הרקע ולא מהקורונה.
חוץ מזה איפה היית כל שנה בזמן מחלת השפעת שהרבה יותר מסוכנת לילדים????

אנונימי/ת
27.10.2021, 19:18

אם זה אתגר כל כך גדול לשכנע אנשים נורמטיביים שמחסנים את ילדיהם בשגרה לפי ההמלצות, אולי זה לא כזה בסדר להתחסן בעת הזאת.
יותר מאשר להיות יושב ראש איגוד הילדים, הפך לפרזנטור סלב שמפמפם השכם והערב מידע נטול כל בסיס מחקרי מהימן

אנונימי/ת
27.10.2021, 19:42

לכל המשתלחים -הFDA לא מספיק מהימן עליכם? אתם מקשקשים בלי לבדוק

אנונימי/ת
27.10.2021, 20:01

תדייק - ה-FDA אכן מהימן ולכן בניגוד לישראלים הוא הגדיר זאת אישור חירום שמניח שהתועלת עולה על הנזק הלא ידוע של החיסון ומבסס זאת על מחקר בגודל קטן ולטווח זמן קצר.

אנונימי/ת
27.10.2021, 20:39

שורה תחתונה-הוא אישר למרות ההסתייגויות שהעלית ועמדו בפניו
אז למה אתה רואה את עצמך מוסמך יותר מהם?

אנונימי/ת
27.10.2021, 21:44

אישור חירום זמני ומותנה

27.10.2021, 21:45

כשהטיעונים לטובת חיסון ילדים ב-FDA הם בסגנון: לעולם לא נלמד עד כמה החיסון בטוח עד שנתחיל לתת אותו (עורך NEJM) ואף אחד לא קם על רגליו ודורש ניסוי מבוקר גדול יותר שיבחן השפעה בריאותית כוללנית; וכשבני 12 בארץ כבר נדרשים לקבל בוסטר במינון של מבוגרים (שכל אחת היא פי 3 מהמנות שפייזר הציעו לבני 11); וכל זה נגד מגיפה שבה היתה תמותה-עודפת-שלילית של ילדים. ישראל היא מדינה מתקדמת במצעד הבושה העולמי.

אנונימי/ת
28.10.2021, 09:15

מאחר שמשרד הבריאות לא בודק ולא מתכוון לבדוק את סיבוכי החיסון אלא רק את סיבוכי מחלת הקורונה בלבד מציע שאנו הרופאים נדווח בפורום הזה על מקרים שעלולים להיות רלוונטים לגבי בטיחות החיסון.
1. לפני מספר ימים: אשה צעירה מאוד עם דיסקציה פוקלית של עורק ראשי בצוואר ואוטם מוחי מאסיבי. מחוסנת 3 פעמים.
2. אתמול: נער צעיר עם אוטם מוחי. מחוסן 3 פעמים.
שניהם ללא גורמי סיכון

אנונימי/ת
27.10.2021, 23:23

- אולי הפרופסור רוצה פחות לחץ בתור במרפאה? אחרת לא מבין את המסקנות. תכלס:
א. אף אחד לא יודע מה יקרה לילדים היות והניסוי היה מצומצם מאד.
ב. המחלה מאד קלה בילדים, החיסון אינו מונע הדבקות ועל כן אין הגיון לתת אותו לילדים כדי לצמצם תחלואה שממילא תהיה קלה.
ג. בכל פרוצדורה יש סיכון אין הגיון לסכן ילד כדי להגן על סבא.
אם שלוש מנות שנתת לסבא לא מגנות עליו אז החיסון חסרת תועלת!
ד. אנחנו לא יודעים מה יהיו ההשלכות ותופעות הלוואי וכל מי שרואה איך משרד הבריאות אוסף נתונים, מבין את עומק המשבר (ראה ערך דימומים אצל נשים שעד היום לא מופיע כת״ל למרות שכולנו ראינו מאות מקרים).
אז אני לפחות לא הולך לחסן אף ילד ב-5 שנים הקרובות. שיהיו מספיק נתוני אמת ארגיש מבחינה אתית נח להמליץ (או לא)

אנונימי/ת
28.10.2021, 10:55

חיסון ילדים הינה סוגיה מורכבת מאוד, כפי שעלה במלוא החריפות במהלך הדיון מומחים של FDA. שם המומחים ביקשו מספר פעמים להחליף את השאלה הכללית של "כן או לא" בשאלה ממוקדת קודם כל לאוכלוסיית הילדים בסיכון. לכשאפשרות זו לא ניתנה להם, כמובן, הצביעו בעד. על כן הגישה החד חד ערכית שבמאמר זה אינה משקפת את מלוא הסוגייה כלל.

28.10.2021, 11:29

אכן משימה מורכבת

אנונימי/ת
29.10.2021, 14:00

לזה מ 27.10 שרצה מספרים.
מספר הילדים שחלו קשה ומספר הנפטרים מפורסם באתר משרד הבריאות.
עד היום חלו למעלה מרבע מיליון ילדים מתחת לגיל 10 ונפטרו בסך הכל 6. זה אומנם לא כתוב אך סביר להניח שלרוב הנפטרים (אם לא לכולם) היו מחלות רקע.
זו הסיבה שמחקר בסדר גודל של כמה אלפי ילדים לא יכול להראות יעילות