מחקרים COVID-19

התאוששות ממושכת של חולי קורונה לאחר הנשמה נקשרה עם היפוקסמיה

במחקר שנערך על חולי קורונה קשים נמצא כי היפוקסמיה ממושכת נקשרה עם תקופת התאוששות ארוכה יותר

חולה קורונה באשפוז. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

במחקר עוקבה שפורסם בכתב העת Annals of Neurology, מטרת החוקרים היתה להעריך את משך הזמן עד לחזרה של מילוי הוראות לאחר תקופה ממושכת של הנשמה מלאכותית, ואת הקשר בין משך מצב זה ובין היפוקסמיה. החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי ורב מרכזי במהלך הגל הראשון של מגיפת הקורונה בארה"ב (מרץ-יולי 2020).

במסגרת המחקר החוקרים העריכו את משך התקופה החל מהאינטובציה ועד לחזרה של מילוי הוראות, והשתמשו לשם כך בעקומת קפלן-מאייר להערכת ההיארעות המצטברת ובמודל הסיכונים של קוקס.

במחקר השתתפו חולים עם קורונה קשה, אשר אושפזו באחד מתוך שלושה בתי חולים, נזקקו להנשמה אנדוטרכאלית למשך שבעה ימים לכל הפחות וסבלו מהפרעה ברמת ההכרה (Glasgow Coma Scale motor score < 6).

מתוך 795 מטופלים אשר נאספו למחקר, 571 התאוששו לדרגת מילוי הוראות. הזמן החציוני הנדרש לכך היה 30 ימים (CI 95% 27-32). הזמן החציוני לחזרה למילוי הוראות עלה ב-16 ימים במטופלים אשר עברו אירוע אחד לפחות בו ערך הלחץ החלקי של החמצן בדם עורקי (PaO2) עמד על ≤ 55 מילימטר כספית (p<0.001). 25% החלימו ≥ 10 ימים לאחר הפסקת ההנשמה המלאכותית.

הזמן הנדרש לחזרה להכרה נקשר עם היפוקסמיה (PaO2 ≤ 55 מילימטר כספית, יחס הסיכונים [HR]: 0.56; CI 95%: 0.46-0.68; PaO2 ≤ 70 HR: 0.88; CI 95%: 0.85-0.91), וכל יום נוסף של היפוקסמיה הפחית את הסיכוי להתאוששות.

נתונים אלה עלו תוך התחשבות במערפלים, כולל סדציה. כמו כן, הממצאים הללו אומתו בקרב מטופלים ללא עדות הדמייתית לפגיעה מבנית מוחית (n=199), ובעוקבה לא חופפת של הגל השני (N=427, אוקטובר-אפריל 2021).

החוקרים מסכמים כי במרבית המקרים, שורדי מחלת קורונה קשה התאוששו והכרתם שבה אליהם שבועות לאחר הפסקת ההנשמה המלאכותית. פרק זמן ממושך של התאוששות נקשר עם היפוקסמיה חמורה יותר. קשר זה אינו מוסבר על ידי סדציה או על ידי זיהוי פגיעה מוחית באמצעי הדמיה. ממצאים אלה צריכים להילקח בחשבון בעת קבלת ההחלטות במתן טיפולים משמרי חיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקרים,  קורונה,  הכרה,  הנשמה מלאכותית,  היפוקסמיה,  סדציה,  19-COVID
תגובות