• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
מחקרים

מדד לניבוי הפרוגנוזה ב-ILD על רקע דלקת מפרקים שגרונית

מדד כימות פיברוזת הריאה (QLF) סייע בניבוי הפרוגנוזה של מטופלים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על רקע דלקת מפרקים שגרונית

מחלת ריאות, רופא בוחן צילום רנטגן (צילום: אילוסטרציה)

מכיוון שלמחלת ריאות אינטרסטיציאלית על רקע דלקת מפרקים שגרונית (RA-ILD) קיימים מהלכים קליניים שונים, קשה לנבא את הפרוגנוזה של מחלה זו. במסגרת מחקר אשר פורסם בכתב-העת 'Rheumatology (Oxford)', מטרת החוקרים הייתה לקבוע את הערך הפרוגנוסטי של מערכת כימות אוטומטית (AQS: Automated Quantification System) בחולי RA-ILD.

החוקרים ניתחו באופן רטרוספקטיבי את המידע הקליני ואת צילומי הדמיית ה-CT ברזולוציה גבוהה (HRCT) של 144 מטופלים עם RA-ILD. שיעור ה-Quantitative Lung Fibrosis (QLF, שקלול הרטיקולציות וברונכואקטזיות ממשיכה) וה-ILD (QILD; שקלול ה QLF, חלת דבש [QHC] והצללות זכוכית חול [QGG]) נמדדו באמצעות ה-AQS.

הגיל הממוצע של המשתתפים היה 61.2 שנים, 43.8% מהמטופלים היו גברים, ושיעור התמותה ל-5 שנים היה 30.5% (תקופת מעקב חציונית 52.2 חודשים). לעומת אלו אשר שרדו את תקופת המעקב, אלו אשר לא שרדו התאפיינו בגיל מבוגר יותר, שקיעת דם [ESR] מוחשת יותר וציון גבוה יותר במדד ה-AQS. באנליזת קוקס מרובת-משתנים נמצא כי שיעור גבוה יותר של QLF,יQHC ו-QILD היו משתנים פרוגנוסטיים בלתי תלויים, יחד עם גיל מבוגר יותר ושקיעת דם מוחשת יותר. בעקומה אופיינית למסווג נמצא כי ציון ה-QLF הראה יכולת טובה יותר בניבוי התמותה ל-5 שנים לעומת ה-QHC וה-QGG, אך באופן דומה לציון ה-QILD. מטופלים עם ציון גבוה ב-QLF (≥ 12% מנפח הריאה הכולל) הראו שיעור גבוה יותר של תמותה ל-5 שנים (50% לעומת 17.4%, P<0.001) בהשוואה לאלו עם ציוני QLF נמוכים, ותוצאי שרידות דומים למטופלים עם פיברוזיס ריאתי אידיופתי (IPF). שילוב עם משתנים קליניים (גיל, ESR) שיפר עוד יותר את יכולות מדד ה-QLF בניבוי התמותה ל-5 שנים.

לסיכום, מדד ה-QLF עשוי להיות שימושי בניבוי הפרוגנוזה במטופלים עם RA-ILD. ערכי QLF גבוהים מבחינים בפנוטיפ בעל פרוגנוזה גרועה, הדומה ל-IPF.

מקור:

Oh JH, Kim GHJ, Cross G, et al. Automated quantification system predicts survival in rheumatoid arthritis-associated interstitial lung disease. Rheumatology (Oxford) [Internet] 2022 [cited 2022 Mar 26];Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35302602/

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות ריאה,  מחלת ריאות אינטרסטיציאלית,  CT,  פרוגנוזה,  דלקת מפרקים שגרונית
תגובות