• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

NEJM: מחקר נרחב מעלה ספק לגבי מידת יעילות הקולונוסקופיה

יעילות הבדיקה, שנחשבת לסטנדרט הזהב לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, נמוכה משמעותית מהערכות קודמות | קולונוסקופיה מפחיתה את שכיחות הסרטן אך לא את התמותה ממנו

בדיקת קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. לא מאריכה חיים (צילום: אילוסטרציה)

קולונוסקופיה היא הכלי החזק ביותר בארסנל של הגסטרואנטרולוגים, והמחשבה היא שאם כולם יבצעו את הבדיקה פעם בעשור, סרטן המעי הגס "ייכחד". ניסוי קליני, שתוצאותיו התפרסמו לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine, מעלה ספק לגבי מידת יעילותה של הקולונוסקופיה.

הניתוח העיקרי של הניסוי מצא שקולונוסקופיה הפחיתה את הסיכון לסרטן המעי הגס רק בכחמישית, הרבה מתחת להערכות הקודמות לגבי יעילות הבדיקה, והבדיקה לא סיפקה הפחתה משמעותית בתמותה מסרטן המעי הגס. גסטרואנטרולוגים ברחבי העולם הגיבו לתוצאות הניסוי בתערובת של הלם, אכזבה ואפילו חוסר אמון, שכן הקולונוסקופיה נחשבת לסטנדרט הזהב של גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

בבדיקת קולונוסקופיה מחפשים פוליפים טרום סרטניים, הידועים בשם אדנומות, על ידי החדרת מצלמה במעלה פי הטבעת. אם האנדוסקופיסט מגלה פוליפ חשוד, הוא מסיר אותו וכך מונע מהסרטן להתפשט. מחקרים קודמים הראו שקולונוסקופיה יכולה להפחית בכ-70% את השכיחות והתמותה מסרטן המעי הגס, אבל אף אחד מהמחקרים האלה לא היה ניסוי אקראי גדול, שהוא הניסוי האולטימטיבי במחקר קליני.

קובעי המדיניות באירופה העדיפו להשקיע בבדיקות הצואה שהן זולות יותר וקלות יותר לביצוע על פני שימוש בקולונוסקופיה. כעת מתברר שהאופציה האירופאית יעילה אולי באותה מידה

מבחנות לבדיקת צואה (צילום: אילוסטרציה)

לפני כעשור, מדענים מאוניברסיטת אוסלו ומבית החולים האוניברסיטאי באוסלו החלו לגייס יותר מ-80,000 אנשים בגילאי 55 עד 64 בפולין, נורבגיה ושוודיה כדי לבדוק האם הקולונוסקופיה אכן מפחיתה תמותה מסרטן מעי הגס. כ-28,000 מהמשתתפים נבחרו באקראי לקבל הזמנה לעבור בדיקת קולונוסקופיה, והשאר לא קיבלו זימון כזה.

במשך עשור עקבו החוקרים אחרי בדיקות קולונוסקופיה, אבחנות של סרטן המעי הגס, מקרי מוות מסרטן המעי הגס ומקרי מוות מכל סיבה שהיא אצל המשתתפים. הם מצאו שאצל המשתתפים שקיבלו זימון לבדיקת קולונוסקופיה הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס היה נמוך ב-18% לעומת אנשים שלא עברו את הבדיקה. עם זאת, הסיכון לתמותה מסרטן המעי הגס לא היה שונה משמעותית מהסיכון של האנשים שלא ביצעו את הבדיקה. מבין המשתתפים שקיבלו את ההזמנה לבצע קולונוסקופיה, רק 42% אכן עברו את הבדיקה.

התוצאות אינן עולות בקנה אחד עם מחקרים קודמים בנושא סרטן המעי הגס ובדיקות סקר אחרות שנערכו מראות שניתן להפחית את התמותה מסרטן בשיעור גדול יותר. בנוסף, מחקרים אקראיים הראו שסיגמואידוסקופיה, הליך בו נבדק רק חלק קטן המעי הגס, כן מפחיתה את התמותה מסרטן המעי הגס. ההיגיון אומר שקלונוסקופיה, שהיא בדיקה מעמיקה יותר מסיגמואידוסקופיה, אמורה להפחית עוד יותר את התמותה מסרטן זה.

אחת ממגבלות המחקר היא מיעוט המשתתפים שהוזמנו לקולונוסקופיה ואכן ביצעו את הבדיקה. גם הטיפול בסרטן התקדם במהלך העשורים האחרונים ועד עכשיו המחקר צבר רק ​​עשר שנות מעקב. שתי מגבלות אלו מקשות להבחין ביתרונות הבדיקה למניעת תמותה. החוקרים ימשיכו את המעקב חמש שנים נוספות וייתכן כי בטווח הארוך יותר תיראה ירידה משמעותית יותר בתמותה מסרטן המעי הגס.

גם אם הטיפול בסרטן התקדם עד לנקודה שבה מעקב של 15 שנים לא מצליח להביא לירידה בתמותה, עדיין יש תועלת גדולה בהפחתת שכיחות הסרטן, שכן משמעות הדבר היא פחות ניתוחים, פחות כימותרפיה וטיפולים ביולוגיים שגורמים לתופעות לוואי קשות.

כשהחוקרים ביצעו ניתוח משני לנתונים והשוו רק את 42% המשתתפים בקבוצת המוזמנים שאכן עברו את בדיקת בקולונוסקופיה לקבוצת הביקורת, הם ראו ירידה של כ-30% בסיכון לסרטן המעי הגס וירידה של 50% במוות מסרטן המעי הגס, ותוצאה זו תואמת מחקרים תצפיתיים אחרים שהראו שבדיקת קולונוסקופיה יכולה להפחית את הסיכון לחלות ולמות מסרטן המעי הגס.

עם זאת, הניתוח הראשוני של המחקר רובוסטי יותר מהניתוח השני ותוצאותיו עשויות לערער את האמון בתועלת של בדיקת הקולונוסקופיה, שעד עתה ייחסו לה הפחתה של 70%-90% במקרי סרטן המעי הגס. ייתכן שהיתרון האמיתי של בדיקת קולונוסקופיה נמצא בין ניתוח הנתונים הראשוני למשני - הפחתה של 20%-30% בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. מספרים אלה דומים לתועלת של שאר הבדיקות העיקריות לסרטן המעי הגס המנתחות צואה לאיתור סימנים של סרטן (DNA או דם) וניתנות לביצוע ביתי.

כיוון שקולונוסקופיה יקרה יותר מהבדיקות הביתיות, דורשת זמן רב יותר וההכנה אליה אינה נעימה למטופלים, קובעי המדיניות באירופה העדיפו להשקיע בבדיקות הצואה שהן זולות יותר וקלות יותר לביצוע על פני שימוש בקולונוסקופיה. כעת מתברר שהאופציה האירופאית יעילה אולי באותה מידה.

האם המחקר הזה ישנה את המצב עבור המטופל הבודד? בסופו של דבר, המטופל יכול לבחור איזו סוג של בדיקה לעשות - לקחת יומיים חופש מהעבודה ולעשות פעם בעשור בדיקת קולונוסקופיה, המדויקת יותר, או לעבור מדי שנה-שנתיים בדיקת צואה, שאמנם קלה יותר לביצוע אך פחות רגישה.

נושאים קשורים:  קולונסקופיה,  חדשות,  מחקר,  סרטן המעי הגס,  מניעת סרטן,  גסטרואנטרולוגיה
תגובות
21.10.2022, 09:31

הממצא העיקרי : ירידה בתמותה לא השתנתה, אבל צריך לזכור שהיום הטיפול בסרטן מעי הגס יעיל ביותר . ולכן המחקר מראה כמה ניתוחים וכימותרפיה נחסכו בעקבות הגילוי המוקדם

אנונימי/ת
22.10.2022, 06:20

אוקי, אז מה ההמלצה? קולונוסקופיה או דם סמוי?

22.10.2022, 22:40

מקריאה קפדנית של המאמר אין שם אפשרות לדעת מי מקבוצת הקונטרול עבר קולונוסקופיה מכל סיבה במשך 10 שנות המעקב. יכול להיות שהרבה עברו ולכן ההבדל בין קבוצת המחקר לקונטרול קטן.

אנונימי/ת
23.10.2022, 14:33

למתרגם.ת: ... הניתוח הראשוני של המחקר רובוסטי יותר...
Robust = מוצק - כך ניתן להבין את המשמעות בעברית צחה

26.10.2022, 21:25

בשורות טובות

אנונימי/ת
30.10.2022, 19:57

מחקר שמאוד קשה להסיק ממנו מסקנות. לקרוא "קבוצת הקולונוסקופיה" למי שקיבל הזמנה בדואר ו60% מהם לא ביצעו את הבדיקה זה די מטעה את הציבור הרחב.... שלא לדבר על רוב המטופלים שהגיעו מפולין עם אחוזי גילוי פוליפים נמוכים של הרופאים וביצוע בדיקה לרוב ללא סדציה שם.
מי שביצע את הבדיקה - התמותה ירדה. בכלל יש הרבה שאלות שעולות מהתוצאות של המחקר הזה שתוצאותיו סותרות את רוב המחקרים עד היום, ועומדות בניגוד להיפותזה המובילה והמבוססת של רצף אדנומה לקרצינומה. אני לא חושב שאני טועה כשאני מאמין שרוב הגסטרואנתרולוגים נוטים לתפוס את הבדיקה לא רק כ"גילוי מוקדם" של סרטן, אלא כניסיון למניעה שלו