מחקרים

ביומטריה המטית להערכת פרוגנוזה של מטופלים עם קורונה

במחקר שהתפרסם בכתב העת Experimental Hematology נמצא כי ניתן להשתמש בביומטרייה המטית לבחון את מהלך המחלה והפרוגנוזה של מטופלים עם קורונה

נגיף הקורונה. אילוסטרציה

קורונה הינה אתגר בריאותי עולמי אשר גרם כבר לאלפי מקרי מוות ברחבי העולם. זיהום זה גורם לשינויים במערכת ההמטולוגית ועל כן חשוב לזהות סמנים ביולוגיים מנבאים על מנת להתייחס לצורך באשפוז ולהערכת חומרת המחלה. במחקר זה החוקרים ביקשו לנתח פרמטרים שונים במטופלים באשפוז ובקהילה עם זיהום של SARS-CoV-2 ולקבוע האם ניתן להשתמש בבדיקות ביומטרייה המטית לצורך הערכה פרוגנוסטית מהירה.

בניתוח הנתונים נכללו 689 נבדקים, מהם 355 שטופלו במרפאות קהילה (162 נשים ו-193 גברים) ו-334 נזקקו לאשפוז (197 גברים ו-137 נשים). גילם הממוצע של נבדקים שנזקקו לאשפוז עמד על 46 שנים (בזכרים - 49 שנים, בנשים - 52 שנים), בעוד גילם הממוצע של נבדקים שטופלו במרפאות קהילה עמד על 49 שנים (בזכרים - 51 שנים, בנשים - 44 שנים). פרמטרים המטולוגיים נותחו והשוו בין מטופלים באשפוז ובטיפול קהילתי. המטופלים חולקו לקבוצות על פי גיל ומין.

תוצאות המחקר הדגימו כי במטופלים מאושפזים נצפתה ירידה בריכוז תאי הדם האדומים, ההמטוקריט וההמוגלובין, בעוד מטופלים שטופלו במרפאות חוץ לא חוו שינויים בערכים אלו. במטופלים מאושפזים נצפתה עלייה משמעותית בריכוזם של לויקוציטים ונויטרופילים ובמקביל נצפתה לימפוציטופניה. במטופלים שטופלו במרפאות בקהילה החוקרים ראו ריכוזים תקינים של נויטרופילים יחד עם לימפופניה.

מסקנת החוקרים הייתה כי ניתן להשתמש בביומטרייה המטית כסמן ביולוגי, וכי ראוי להשתמש ביחס בין נויטרופילים ללימפוציטים לצורך הבנת התפתחות המחלה והפרוגנוזה שלה.

מקור:

Girón-Pérez DA, Nava-Piedra UN, Esquivel-Esparza ZE, Benitez-Trinidad AB, Barcelos-Garcia RG, Vázquez-Pulido EY, Toledo-Ibarra GA, Ventura-Ramón GH, Covantes-Rosales CE, Barajas-Carrillo VW, Ojeda-Durán AJ, Díaz-Resendiz KJG, Mercado-Salgado U, Girón-Pérez MI. Hematologic analysis of hospitalized patients and outpatients infected with SARS-CoV-2 and possible use as a prognostic biomarker. Exp Hematol. 2023 Mar-Apr;119-120:21-27. doi: 10.1016/j.exphem.2022.12.006. Epub 2023 Jan 6. PMID: 36623718; PMCID: PMC9816068.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחקרים אונקולוגיים,  תאי דם אדומים,  המוגלובין,  נויטרופילים,  לימפוציטים
תגובות