מחקרים

מה המשמעות של מוטציות בגן TP53 במטופלות ממוצא אסיאתי עם סרטן שד?

נמצא כי מוטציות סומטיות בגן TP53 נפוצות יחסית בנבדקות ממוצא איסאתי עם סרטן שד, וכי טיפולים המתמקדים במסלול האיתות של TP53 עשויים להיות יעילים יותר באוכלוסייה זו

בדיקת ממוגרפיה של השד (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים גנומיים עדכניים של סרטן שד בעוקבות של מטופלות ממוצא אסיאתי מצא שיעורים גבוהים יותר של מוטציות מסוג TP53, בהשוואה למטופלות ממוצא אתני לבן. עם זאת, טרם בחנו את ההשפעה של מוטציות אלו בגן TP53 על סרטן שד במטופלות ממוצא אסיאתי.

במחקר זה החוקרים מדווחים על ניתוח נתונים מ-492 דגימות של סרטן שד מתוך העוקבה Malaysian Breast Cancer cohort, בו הם בחנו את ההשפעה של מוטציות סומטיות בגן TP53 על סרטן שד מסוג PAM50, בעזרת השוואה של מידע אקסומי ושעתוקי מלא מגידולי שד עם וללא מוטציה ב-TP53.

תוצאות המחקר הדגימו כי גודל ההשפעה של המוטציה הסומטית בגן TP53 הייתה שונה בתתי-סוגים שונים. מוטציות סומטיות ב-TP53 נמצאו קשורות לציונים גבוהים יותר במדד היעדר רהקומבינציה הומולוגית (Homologous Recombination - HR) וכן ביטוי ביתר של מסלולים בגידולים מסוג לומינל A ולומינל B, בהשוואה לתתי הסוגים basal-like ומועשר Her2. המסלולים היחידים שהיו מופרעים בכל הגידולים, ללא תלות במוטציה ב-TP53 או בתת-סוג הסרטן, כללו מסלולי איתות של mTORC1 ומסלולי גליקוליזה.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפולים המתמקדים ב-TP53 או מסלולים נוספים במורד הזרם עלולים להיות יעילים יותר עבור גידולים מסוג לומינל A או B באוכלוסייה של נבדקות ממוצא אסיאתי.

מקור:

Ragu, M.E., Lim, J.M.C., Ng, PS. et al. TP53 somatic mutations in Asian breast cancer are associated with subtype-specific effects. Breast Cancer Res 25, 48 (2023). https://doi.org/10.1186/s13058-023-01635-2

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  TP53,  מוטציה,  תת-סוג לומינלי
תגובות