מחקרים

אריתרוציטוזיס בקרב נבדקים הנוטלים טסטוסטרון כחלק מטיפול מאשש מגדר

נמצא כי שיעורי ההיארעות של אריתרוציטוזיס שניוני חמור בעקבות טיפול מאשש מגדר עם טסטוסטרון הינם נמוכים מאוד.

רפואה מגדרית (צילום: אילוסטרציה)
רפואה מגדרית (צילום: אילוסטרציה)

טיפול הורמונלי מאשש מגדר (Gender-affirming hormone therapy - GAHT) נחשב טיפול בטוח, אם כי מלווה במספר מועט של תופעות לוואי. אחת מתופעות הלוואי האפשריות לטיפול עם טסטוסטרון עבור GAHT כולל עליה בריכוז ההמוגלובין ו/או ההמטוקריט, הנקראת גם אריתרוציטוזיס שניוני. קווים מנחים עדכניים ממליצים על מעקב שגרתי אחר המוגלובין או המטוקריט במהלך השנה הראשונה, חלקם ממליצים על בדיקות דם בתדירות של אחת לשלושה חודשים. במחקר זה החוקרים בחנו את ההיארעות של אריתרוציטוזיס במהלך 20 החודשים הראשונים של הטיפול עם טסטוסטרון במסגרת טיפול GAHT.

במחקר תיאורי זה החוקרים בחנו מידע על אודות ערכי המטוקריט והמוגלובין מתיקים רפואיים של 282 נבדקים הנוטלים GAHT. תוצאות המחקר הדגימו כי במהלך 20 החודשים הראשונים של טיפול עם טסטוסטרון ההיארעות המצטברת של ערכי המטוקריט מעל 50.4% עמד על 12.6%, מעל 52% עמד על 1% ומעל 54% עמד על 0.6%. כלל הנבדקים טופלו עם זריקות של טסטוסטרון ציפיונאט עם מנה שבועית חציונית של 100 מ"ג.

מסקנת החוקרים הייתה כי אריתרוציטוזיס חמור (המטוקריט מעל 54%) הינו סיבוך נדיר של טיפולי GAHT. המלצות קליניות צריכות להתחשב בצורך בבדיקות סקר שגרתיות לזיהוי של אריתרוציטוזיס במהלך השנה הראשונה של טיפול עם טסטוסטרון עבור נבדקים אשר מעדיפים לצמצם את מספר בדיקות הדם.

מקור:

Erythrocytosis in Gender-Affirming Care With Testosterone. Alana Tova Porat, Meghan Ellwood, Marisa Rodina, Shokoufeh Dianat. The Annals of Family Medicine Sep 2023, 21 (5) 403-407; DOI: 10.1370/afm.3018

נושאים קשורים:  מחקרים,  התאמה מגדרית,  אריתרוציטוזיס,  טסטוסטרון
תגובות